עולם העבודה | אוקטובר 15, 2023

תמצית הכללים

  1. המועד לתשלום פיצויי פיטורים לעובד מפוטר ולשאירי עובד שנפטר הינו כמפורט  בסעיף 20(א) לחוק ואינו מותנה בדרישה בכתב מצד העובד לתשלומם.
  2. כוונת המחוקק בקבעו את ההוראות לעניין פיצויי הלנת פיצויי פיטורים הייתה להרתיע מעסיק מעיכוב תשלום סכום פיצויי הפיטורים המגיע לעובדו, על ידי הפיכת ההלנה לבלתי כדאית מבחינה כספית. פיצויי הלנה אינם בגדר ריבית או פיצוי על נזק בנזיקין או במשמעות החוזית.
  3. פיצויי ההלנה נועדו מחד ליצור הרתעה ומאידך – לפצות את העובד על הנזק שנגרם לו בשל אי תשלום זכויותיו במועד.
  4. כאשר מדובר בזכות לפיצויי הלנה, אין המדובר בפיצוי על נזק שיש להוכיחו אלא על סנקציה מכוח החוק. משכך, אין כל רלוונטיות לשאלה אם העובד נפגע מהאיחור בתשלומי השכר.
  5. כותרתו של סעיף 20 לחוק הוא "פיצוי הלנת פיצויי פיטורים" ולא בכדי שובץ בחוק הגנת השכר ולא בחוק פיצויי פיטורים, כדי ללמד שמועד תשלום פיצויי פיטורים שנקבע בחוק הגנת השכר נקבע לצרכי פיצויי הלנה בלבד ולא לשכלול הזכות של קרן פיצויי הפיטורים.
  6. הוראות סעיף 20 לחוק הגנת השכר חלות גם על פיצויי פיטורים מוסכמים שלא על פי החוק וזאת הן מבחינת הזכאות והן מבחינת השיעור.
  7. בית הדין לא יפסוק פיצויי הלנת פיצויי פיטורים מקום שהתובע לא תבע אותם במפורש. העובדה שהתובע לא היה מיוצג לא תוכל לשקול לעניין זה במקום בו לא נתבעו על ידו פיצויי הלנה.
  8. בציון פיצויי ההלנה ברשימת המוסכמות והפלוגתאות ובתצהיר עדות ראשית  מבלי לתובעם במפורש – אין כדי להועיל.
  9. פיצוי על "פיטורים שלא כדין" אינו נושא פיצויי הלנת פיצויי פיטורים.
  10. בפסיקת פיצויי הלנה על ידי בורר, יש משום חריגה מסמכות.
  11. מקום שסכום חוב פיצויי הפיטורים אינו קצוב אין המדובר בסכום הנושא פיצויי הלנה.
  12. הזכאות לפיצויי הלנה נשמרת גם לאחר פטירת העובד, שעה שעילת התשלום קמה עוד בחייו.
  13. מסירת המחאה דחויה לתשלום פיצויי פיטורים לא תחשב לתשלום בפועל.
  14. עובד שמסר לגביה במשרד ההוצאה לפועל המחאה ששולמה לו על חשבון פיצוי פיטורים, וזו לא כובדה, לא יהיה זכאי לפיצויי הלנת פיצויי פיטורים על סכום ההמחאה, ויהיה עליו להסתפק בהפרשי ההצמדה והריבית שנושא סכום ההמחאה מכוח חוק ההוצאה לפועל.
  15. דין הוא כי התנית תשלום פיצויי פיטורים בחתימת כתב קבלה וסילוק אין לראותה כהצעת תשלום ואין בה כדי לעצור את מרוץ ההלנה.
  16. מעסיק אינו רשאי להתנות תשלום כספים שאינם שנויים במחלוקת בחתימת עובד על כתב ויתור, גם אם מדובר בכתב ויתור מסויג, שבו ניתנת לעובד אפשרות לפרט את טענותיו.
  17. הפקדת פיצויי פיטורים בקופת בית הדין, עם הוראה לשלם לעובד, עוצרת את מרוץ פיצויי ההלנה. לעומת זאת, הפקדת סכום בקופת בית הדין ללא הוראה מצד המפקיד לשלמו לתובע, אין בה כדי להפסיק את המרוץ של פיצויי הלנה.
  18. שליחת פיצויי הפיטורים לכתובת הידועה של העובד עוצרת את מרוץ ההלנה.
  19. הצעת תשלום פיצויי פיטורים לכשעצמה אינה מפסיקה את מירוץ ההתיישנות. לו היה משולם הסכום שהוצע, ניתן היה לקבוע כי נותרה מחלוקת של ממש בין הצדדים ביחס ליתרה, אך משלא שולם – אין מקום להפחית את פיצויי ההלנה.ו
כדי לראות תוכן רשימה זו עליכם לרכוש מנוי שנתי
רכשתם כבר מנוי?

מראה מקום

מאמרים קרובים