עולם העבודה | אוקטובר 17, 2023

תוכן עניינים

  1. סעיף 1 לחוק – הגדרות »
  2. סעיף 1א לחוק – תנאים להעסקת עובד זר »
  3. סעיף 1ב לחוק – אישור רפואי »
  4. סעיף 1ג לחוק – חוזה עבודה »
  5. סעיף 1ד לחוק – ביטוח רפואי »
  6. סעיף 1ה לחוק – מגורים הולמים »
  7.  סעיף 1ו לחוק – החזקת מסמכים »
  8. סעיף 1ז לחוק – התקנת תקנות »
  9. סעיף 1ז1 לחוק – חובות המעסיק בפועל כלפי העובד הזר »
  10. סעיף 1ז2 לחוק – חובת לשכה פרטית בענף החקלאות »
  11. סעיף 1ח לחוק – ערובה »
  12. סעיף 1ט לחוק – חובת דיווח »
  13. סעיף 1י לחוק – אגרה »
  14. סעיף 1י1 לחוק – דמי היתר »
  15. סעיף 1י2 לחוק – הגדרות »
  16. סעיף 1יא לחוק – הפקדת כספים לטובת העובד הזר ולהבטחת יציאתו מישראל במועד, והשימוש בהם »
  17. סעיף 1יא1 לחוק – פיקדון לגבי עובד זר שהוא מסתנן »
  18. סעיף 1יא2 לחוק – חובת דיווח לממונה »
  19. סעיף 1יא3 לחוק – מסירת מידע לעובד זר שהוא מסתנן »
  20. סעיף 1יא4 לחוק – הזכאות לכספי הפיקדון »
  21. סעיף 1יא5 לחוק – תשלום כספי הפיקדון לעובד זר שהוא מסתנן »
  22. סעיף 1יא6 לחוק – זכאות לכספי הפיקדון ותשלומם לאחר פטירת עובד זר שהוא מסתנן »
  23. סעיף 1יא7 לחוק – פרטי חשבון הבנק של עובד זר שהוא מסתנן »
  24. סעיף 1יא8 לחוק – שימוש בכספים שלא הוצאו על ידי עובד זר שהוא מסתנן »
  25. סעיף 1יא9 לחוק – סייג »
  26. סעיף 1יב לחוק – הגדרות ופרשנות »
  27. סעיף 1יג לחוק – היתר להעסקת עובד זר »
  28. סעיף 1יד לחוק – תנאים למתן היתר ותנאים בהיתר »
  29. סעיף 1יד1 לחוק – התניית מתן היתר בתשלום קנס חלוט »
  30. סעיף 1טו לחוק – ביטול היתר, סיוגו, או סירוב לתתו או לחדשו ואישור זמני »
  31. סעיף 1טז לחוק – הגדרות »
  32. סעיף 1יז לחוק – תשלום גמול עבודה באמצעות הממונה »
  33. סעיף 1יח לחוק – תשלום שכר העבודה לעובד והעברת ניכויים »
  34. סעיף 1יט לחוק – דינים וחשבונות וקביעת תנאים »
  35. סעיף 1כ לחוק – סייגים זכות הנובעת ממנו »
  36. סעיף 1כא לחוק – הרחבה »
  37. סעיף 1כב לחוק – הממונה על זכויות עובדים זרים »
  38. סעיף 1כג לחוק – תפקידי הממונה על זכויות עובדים זרים »
  39. סעיף 1כד לחוק – קבלת מידע מגוף מבוקר »
  40. סעיף 1כה לחוק – הוראה למסירת נתונים »
  41. סעיף 1כו לחוק – הגשת תלונות והטיפול בהן »
  42. סעיף 1כז לחוק – יידוע המתלונן »
  43. סעיף 1כח לחוק – הגשת תביעה בידי הממונה »
  44. סעיף 1כט לחוק – צו כללי »
  45. סעיף 1ל לחוק – סמכות שיפוט »
  46. סעיף 1לא לחוק – סייגים להפעלת סמכויות הממונה על זכויות עובדים זרים ותפקידיו »
  47. סעיף 1לב לחוק – הפעלת סמכויות הממונה על זכויות עובדים זרים ותפקידיו »
  48. סעיף 2 לחוק – העסקה שלא כדין »
  49. סעיף 2א  לחוק – הלנה שלא כדין »
  50. סעיף 2ב לחוק – עבירות לפי פרק ד'2 »
  51. סעיף 2ג לחוק – אי-קיום הוראות הממונה על זכויות עובדים זרים »
  52. סעיף 3 לחוק – תיווך שלא כדין »
  53. סעיף  3א לחוק – ערכות מגן »
  54. סעיף 4 לחוק – מעסיק בפועל »
  55. סעיף 4א לחוק – חזקה לגבי העסקת עובד זר בידי מחזיק במקרקעין »
  56. סעיף 5 לחוק – אחריות נושא משרה »
  57. סעיף 5א לחוק – הגנה על מתלונן »
  58. סעיף 5א1 לחוק – צו מינהלי להגבלת שימוש במקום »
  59. סעיף 5ב לחוק – הסמכת מפקחים »
  60. סעיף 6 לחוק – סמכויות פיקוח »
  61. סעיף 6א לחוק – ניידות עובדים זרים »
  62. סעיף 6ב לחוק – חובת התייעצות  »
  63. סעיף 6ג לחוק – סייג »
  64. סעיף 6ג1 לחוק – ביטוח רפואי ומגורים הולמים בתקופת חירום »
  65. סעיף 6ד לחוק – דין המדינה »
  66. סעיף 6ה לחוק – דוחות שנתיים »
  67. סעיף 7 לחוק – תיקון חוק בית הדין לעבודה »
  68. סעיף 8 לחוק – ביצוע »
  69. סעיף 8א לחוק – שינוי התוספת השנייה »
  70. סעיף 9 לחוק – תחילה »
  71. תוספת ראשונה »
  72. תוספת שנייה »
  73. מראה מקום »

א. סעיף 1 לחוק – הגדרות

  • חוק עובדים זרים, תשנ"א – 1991

  • הגדרות
  • בחוק זה –
  • "עובד זר" – עובד שאינו אזרח ישראל, או תושב בה;
  • "קבלן כוח אדם" ו"מעסיק בפועל" – כהגדרתם בחוק העסקת עובדים על ידי קבלני כוח אדם, תשנ"ו-1996;
  • "מתווך כח אדם" – לשכה פרטית כהגדרתה בסעיף 62 לחוק שירות התעסוקה, התשי"ט-1959 (להלן – חוק שירות התעסוקה);
  • "מעסיק" – לרבות קבלן כח אדם;
  • "חוק הכניסה לישראל" – חוק הכניסה לישראל, התשי"ב-1952;
  • "הממונה" – עובד משרד הפנים ששר הפנים מינה כאחראי על מתן היתרים לפי סעיף 1יג;
  • "הממונה על זכויות עובדים זרים" – עובד משרד התעשייה המסחר והתעסוקה שמונה לפי סעיף 1כב;
  • "הועדה" – ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת;
  • "ועדת הפנים" – ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת;
  • "השר" – שר התעשייה המסחר והתעסוקה

פסיקה לעניין "מהו עובד זר"

1. ההגנה על זכויותיהם של העובדים הזרים כפרטים חלשים ופגיעים השוהים בקרבנו מתחייבת מערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, והיא חיונית לשימור אופייה המוסרי של המדינה. עמדה זו אומצה עלידי המחוקק בחקיקה הראשית ובחקיקת המשנה.

האמור נפסק בעניין קיניאנג'וי1.

2. חוק עובדים זרים והתקנות שהותקנו מתוכו הינם תוצר של פעולת המחוקק להסדרת היחסים בין מהגרי העבודה לבין המעסיק בפועל ומתווכי כח האדם, מתוך מטרה להבטיח את זכויות מהגרי העבודה ובה במידה להגן על האינטרסים של המדינה.

בעניין היכל אדם בע"מ2 נפסק כי המחוקק פועל נמרצות, מזה למעלה מעשור, במטרה לייקר את עלות העסקתם של עובדים זרים – קרי, עובדים שעל מנת להעסיקם בישראל יש לקבל היתר מכוח חוק עובדים זרים. המחוקק ביקש להקטין את התמריץ הכלכלי להעסקתם, מאחר שראה בהעסקתם של עובדים זרים פוטנציאל  להשפעה שלילית על המשק הישראלי. בעיקר, כיוון שהם דוחקים עובדים ישראלים מהעבודות בהן הם עובדים3.

3. עובד זר מוגדר כמי שאינו אזרח ישראל או תושב בה, כאשר שאלת התושבות נבחנת לפי הוראות הדין המסדירות את מעמדם של אלו שזיקתם לארץ ארעית, בהתאם לחוק הכניסה לישראל ובהתאם לחוק עובדים זרים והקריטריונים שבהם.

האמור נפסק בעניין רצון4.

4. עובד זר, המועסק בישראל מכוח חוק עובדים זרים ומקבל היתר לשהייה מוגבלת בישראל על פי חוק הכניסה לישראל, איננו תושב.

האמור נפסק בעניין רצון4. נקבע, כי   העובד הזר מגיע לישראל על מנת לעבוד בה ושהייתו בה – גם אם נמשכת מספר שנים – אינה הופכת אותו למי שאינו "עובד זר".

בעניין פקיד שומה חיפה5 נפסק כי את המונח עובד זר, יש לפרש לפי חוק עובדים זרים, ולא לפי פקודת מס הכנסה. מעצם טיבו עובד זר אינו יכול להיכלל בהגדרת תושב ישראל, שהרי עובד זר הינו מי שנכנס לישראל על פי היתר, שאחרת לא היה רשאי לשהות ולעבור בישראל על פי הוראות חוק הכניסה לישראל. הכרה במי שנכנס לישראל בהיתר שכזה כתושב ישראל לצורך הוראת חוק עובדים זרים מאיינת את הוראות חוק עובדים זרים ואת הצורך במתן היתרים.

5. תחולת חוק עובדים זרים גם על מי ששוהה בארץ באופן לא חוקי

בעניין ד.ק.א מלונות בע"מ6 נקבע שחוק עובדים זרים מגדיר "עובד זר" כ"עובד שאינו אזרח ישראל, או תושב בה". מדובר בהגדרה רחבה שלא סויגה בחוקיות שהייתו או העסקתו של העובד בישראל או באופן בו נכנס למדינה, לא בחוק ולא בתקנות שהותקנו מכוחו. טענת הנתבעת, כי יש לראות את התובעת כתושבת שכן היא עובדת בישראל, רואה במדינה את מרכז חייה ומבקשת להישאר פה גם כאשר אינה עובדת נדחה, מעשה שאין די ברצונה הסובייקטיבי של התובעת בעניין זה והיותה של התובעת תושבת הינה שאלה עובדתית המצריכה הוכחה, והנתבעת לא הביאה כל ראיה בעניין מעמדה הרשמי של התובעת בישראל.

6. דחיית בקשת קו לעובד לקיום דיון נוסף עניין תנאי ההעסקה של עובדים זרים

בדנג"צ קו לעובד7 נדחתה בקשה לקיים דיון נוסף בפסה"ד בבג"ץ 831/22, על פי פיו נדחתה עתירת קו לעובד נגד תנאי העסקתם של עובדי בנייה זרים על ידי חברות בנייה זרות מכוח החלטת ממשלה מס' 1321.

כדי לראות תוכן רשימה זו עליכם לרכוש מנוי שנתי
רכשתם כבר מנוי?
  1. ע"ע 1064/00‏ קיניאנג'וי נ' אוליצקי עבודות עפר כבישים ופיתוח בע"מ, פ"ד לה(2000) 625; כן ראו: עא 6893/19 חברת בית אבות שלמה המלך בע"מ נ' פקיד שומה גוש דן, 4.8.2020
  2. עב (ארצי) 5/06‏ ‏ "היכל אדם" בע"מ נ' התעשייה 15.6.06[ נפסק, כי לאחר שהתבררו ההשלכות החברתיות, הכלכליות והמוסריות הנובעות ממציאות העסקתם של מהגרי עבודה בישראל, פעל המחוקק לשם הסדרת מערכת היחסים בין מהגרי העבודה לבין המעסיק בפועל, ומתווכי כח האדם במדינות המוצא ובישראל. כמו כן, פעלה המדינה לשם צמצום מספר מהגרי העבודה בישראל ומניעת ניצולם בכלל, וצמצום תופעת מהגרי העבודה הבלתי חוקיים בפרט.

    בעניין רצון עמוס[1.עמ (מרכז) 37101-10-11‏  ‏ רצון נ' מס הכנסה נ' פקיד שומה‏, 17.9.2014

  3. כן ראו לעניין ההיטל: בג"צ 2587/04 יצחק בוכריס ואח' נ' פקיד שומה חדרה ואח', 23.6.2005
  4. ע"מ (מרכז)37101-10-11 רצון נ' מס הכנסה פקיד שומה, 17.9.14
  5. ה"פ (מח' חי') 35693-12-09China Civil Engineering Construction Corporation נ' פקיד שומה חיפה, 28.4.11; כן ראו: ע"מ (ב"ש) 9266-03-14‏ ‏ שלמה סעד נ' פקיד שומה אשקלון, 17.03.16
  6. ס"ע (תל אביב-יפו) 27041-09-20  Olha Takhnenko נ' ד.ק.א מלונות בע"מ 29.9.21
  7. דנג"ץ 5269-22 קו לעובד נ' ממשלת ישראל 2.10.22

מאמרים קרובים