עולם העבודה | נובמבר 11, 2023

תמצית הכללים בנוגע לסע' 16 ו- 17 לחוק פיצויי פיטורים

  1. עצם הפיטורים מחייבים מעסיק לשלם פיצויי פיטורים ושלילתם או הפחתתם יכול לבוא רק מכוח סעיפים 16 או 17 לחוק, כך שאין להביא בחשבון כשבאים לפסוק פיצויי פיטורים הפרת חובות שביסודם של יחסי עבודה.
  2. על-פי החוק על העובד להראות שהוא מצוי בתוך מסגרת הזכאים לפיצויי פיטורים, היינו שהוא עבד שנה אחת ברציפות ופוטר, ואילו המבקש להוציא עובד ממסגרת הזכאים לפיצויי פיטורים, עליו הראיה כי יש לשלול את פיצויי הפיטורים.
  3. על-פי החוק על העובד להראות שהוא מצוי בתוך מסגרת הזכאים לפיצויי פיטורים, היינו שהוא עבד שנה אחת ברציפות ופוטר, ואילו המבקש להוציא עובד ממסגרת הזכאים לפיצויי פיטורים, עליו הראיה כי יש לשלול פיצויי פיטורים.
  4. החוק נותן גושפנקא לכללים בהסכמים קיבוציים לגבי נסיבות בהן מותר לפטר עובד ללא פיצויי פיטורים או תוך תשלום פיצויי פיטורים חלקיים.
  5. סעיפים 16 ו-17 לחוק אינם משלימים זה את זה אלא באים זה במקום זה, וכאשר קיים הסכם קיבוצי הדן בסוגית שלילת פיצויי פיטורים, בגין עבירת משמעת, אין להזדקק ל"תקנון העבודה" מכוח סעיף 17 לחוק, גם אם ההסכם הקיבוצי החל במקום העבודה אינו עונה על כלל המצבים. לעומת זאת, מקום בו קיים הסכם קיבוצי אך אין בו כל זיקה לענייני משמעת והענשה, יש להתייחס אליו כאל הסכם בענף עבודה שאין בו הסכם קיבוצי.
  6. למושג "משמעת" הקבוע בתקנון העבודה יש משמעות אחרת, עת מדובר במי שהוא חבר הנהלת המפעל – במנהל החברה שבבעלותה המפעל, או במנהל העסקים של המפעל – מזו אשר לאותו מושג, עת מדובר בכל עובד אחר במפעל.
  7. בהעדר ראיה לעניין ההסכם הקיבוצי החל על המספר הגדול ביותר של העובדים בענף – יש לנהוג עפ"י סעיף 17 לחוק.
  8. פיטורים כשלעצמם הם עונש חמור, לפיכך יש לפרש סעיפי משמעת בהסכם קיבוצי השוללים תשלום פיצויי פיטורים באופן מצומצם.
  9. סעיף 16 לחוק מפנה רק לכללים המהותיים שבהסכם הקיבוצי בנושא שלילית פיצויי פיטורים.
  10. במידה וההסכם הקיבוצי החל במקום העבודה אינו עוסק בשלילת פיצויי פיטורים, יחול סעיף 17 לחוק לפיו רק לבית הדין לעבודה סמכות לשלול פיצויי פיטורים, ולא לוועדה פריטטית שהוקמה מכוח ההסכם הקיבוצי.
  11. הפסיקה הכירה בתקנון העבודה שנחתם בין התאחדות התעשיינים לבין ההסתדרות הכללית כמקור מנחה לשלילת פיצויי פיטורים על ידי בית הדין לעבודה לפי סעיף 17 לחוק.
  12. ייתכן ובתחום הפרת משמעת, יבואו גם מעשים או מחדלים שאינם מגיעים לכלל הפרת חוזה.
  13. העילה להפחתת פיצויי פיטורים צריכה להיות בזיקה לעבודה דווקא ואין היא משתרעת על אורח חייו הפרטיים של העובד.
  14. שלילת פיצויי פיטורים והודעה מוקדמת נעשית במשורה ובמקרים קיצוניים.
  15. בבואו לשקול שלילת פיצויי פיטורים, על בית הדין לאזן בין שיקולים לחומרה ושיקולים לקולא.
  16. הכלל הוא כי המבחנים אימתי ישללו מהעובד דמי הודעה מוקדמת בהתאם לסעיף 10 לחוק הודעה מוקדמת לפיטורים ולהתפטרות, תשס"א – 2001, זהים למבחני שלילת פיצויי פיטורים, בהתאם לסעיפים 16 ו-17 לחוק פיצויי פיטורים.
  17. הדיבור ללא פיצויים הינו התווית גבול העליון בלבד לסמכות הענישה, גבול שאינו דוחה אפשרויות של עונשי ביניים, בהתאם לשיקול דעת בית הדין.
  18.  אי-מתן הודעה מטעם המעסיק בדבר שלילת פיצויי פיטורים אינה יכולה להביא לתוצאה "חיובית" מבחינת העובד המפוטר, דהיינו לזכות אותו בפיצויי פיטורים, אם על-פי סעיפים 16 ו- 17 לחוק אין הוא זכאי להם.
  19. לעניין פיצויי פיטורים מתגבשת העילה במעשה הפיטורים בצירוף המניע שפעל לכך, מכאן שלא ניתן לשלול פיצויי פיטורים על בסיס סיבות שנודעו, בדיעבד למעסיק, לאחר אקט הפיטורים.
  20.  שלילת פיצויי פיטורים באופן מלא אינו דבר אוטומטי ומובן מאליו ויש לבחון כל מקרה לגופו ולהתאים שיעור שלילת פיצויי הפיטורים לכל עניין לפי נסיבותיו, וזאת גם במקרה של גניבה ממעסיק הנחשבת להפרת משמעת חמורה.
  21. השאלה, אם התנהגות מסוימת דייה להצדיק פיטורים מיידים תוך שלילת פיצויי פיטורים, היא ביסודה שאלה של מידה ודרגה הנתונה להערכתו של בית הדין הדן בעניין, וערכאת הערעור תתערב בעניין חומרת העבירה והעונש הראוי רק אם ההחלטה הינה בלתי סבירה.
  22. על מנת לשכנע את בית הדין בעצם קיום עבירה פלילית המצדיקה שלילת פיצויי פיטורים, דרושה מידת הוכחה מוגברת, ולא די בהוכחה במאזן ההסתברויות.
  23. בית הדין הארצי לעבודה סירב להסתמך על בדיקת פוליגרף ועל "הסכם הפוליגרף" לפיו תוצאות הבדיקות ישמשו כראיה מכרעת בבית הדין.
  24. יש לקרוא התחייבות לתשלום פיצויי פיטורים על פי אומד דעתם של הצדדים בשעת עשיית החוזה. משכך, עובד, שהואשם בגניבה לא יהא זכאי לפיצויי פיטורים, חרף האמור בהסכם העבודה.
  25. החלת המבחנים שנקבעו בפסיקה לעניין שלילת פיצויי פיטורים בנסיבות בהן העובד זכאי לפיצויי פיטורים מכוח הסכם עבודה משמעותו שינוי הוראות הסכם עבודה על ידי בית הדין, וזאת בניגוד לכוונת הצדדים כפי שהיא עולה מהסכם העבודה. משכך, גם אם לבית הדין סמכות להתערב בתוכן ההסכם, יש להפעילה במקרים נדירים בהם ההסדר החוזי אינו מתיישב עם עקרונות יסוד כגון חובת תום הלב.
  26. להתנהגות העובד במהלך תקופת העבודה קיימת השפעה מצטברת שעה שדנים בשלילת זכותו לפיצויי פיטורים או הפחתתם.
  27. על מעסיק לא מוטלת חובה לפנות אל בית הדין ולבקש רשות לשלול או להפחית פיצויי פיטורים, אך מעסיק השולל פיצויי פיטורים ללא הצדקה יהא חשוף לתשלום פיצויי הלנת פיצויי פיטורים.
  28. משהופיע עובד בפני ועדה הפריטטית, טען טענותיו וחקר עדים, הוא יהא מנוע מלכפור במסקנות הועדה בנושא שלילת פיצויי פיטורים כל עוד הועדה לא סטתה מסמכויותיה ושמרה על כללי הצדק הטבעי.
  29. נסיבות בהם המעסיקה חפצה "בזמן אמת" לשלם הפיצויים מהווה חיזוק לכך שאין לשלול פיצויים או להפחיתם
  30. שלילת פיצויי פיטורים אינו מחייב מצוי הליך פלילי
  31.  דוגמאות לפסיקות של בית הדין הארצי לעבודה לפיהן יש לשלול פיצויי פיטורים או להפחיתם:
    1. עובד שפצע ותקף את מעסיקו.
    2. היעדרות מכוונת מהעבודה.
    3. שימוש במילים בוטות כלפי מעסיק וכלפי לקוחות העסק.
    4. עובד קניין שרכש מוצרים ללא זכות החזר, תוך שנגרמו נזקים למעסיק.
    5. דיווח כוזב על כמות עבודה.
    6. הפרות משמעת שיטתיות ומעילה בתפקיד.
    7. הפניית לקוח לגוף מתחרה.
    8. בעת חיפוש עבודה חלופית או הכנות למעבר מ"עובד" ל"עצמאי", פנה מהנדס בכיר ל"לקוח בכיר" בכוח של החברה והציע שירותיו בעתיד.
    9. הקמת עסק מתחרה תוך כדי עבודה אצל המעסיק.
    10. השתלטות על עסקו של המעסיק לאחר שחדל לפעול.
    11. מעשי מרמה גניבה או מעילה מצד העובד.
    12. מעילה באמון מצד עובד בכיר או עובד הממלא תפקיד הדורש מידה מיוחדת של אמון אישי.
    13. הפרת משמעת חמורה במטרה להביא לפיטורים.
  32. דוגמות בהן נפסק ע"י בית הדין הארצי לעבודה כי אין לשלול פיצויי פיטורים או להפחיתם:
    1. אובדן כישורים של העובד.
    2. אי שביעות רצון מעבודת העובד.
    3. התנהגות רעה של חניך בעת לימודים ורמת ציונים נמוכה.
    4. היעדרות מהעבודה שייתכן והייתה בתום לב וכתוצאה מאי-הבנה מגיעה כדי הפרת משמעת, אך לא הפרת משמעת שיש בה כדי לשלול פיצויי פיטורים.
    5. ביצוע עבודה פרטית שלא גרמה נזק למעסיק.
    6. סירוב חד פעמי לבצע עבודה.
    7. סירוב לעבוד בשעות נוספות.
    8. הכנות לקראת הקמת עסק מתחרה בזמן קיומם של יחסי עבודה כשהעובד יודע על סגירה קרובה של העסק.
    9. אובדן אמון בעובדת
  33. דוגמאות לפסיקות של בתי הדין האזוריים לעבודה בהם נשללו פיצויי פיטורים:
    1. הרשעה בביצוע עבירות ביטחוניות.
    2. עובד שהפחית באופן מכוון ומתמשך את תפוקתו כאמצעי לחץ על מעסיקו להעסקתו במחלקת הרדיו או לפיטוריו.
    3. עובד מרכזי (מנהל שיווק ובעל תפקיד) שיצא לחופשה בת חודש ימים ללא אישור החברה.
    4. עובד שבמהלך עבודתו מציע ללקוחות המעסיק לבצע עבורם ישירות ולא כעובד המעסיק, שירות זהה לזה הניתן על ידו כעובד, גם אם העבודות לא בוצעו בזמן העבודה.
    5. בנסיבות בהן הוכחה רשלנות והזנחה חמורה באחד מתפקידיו העיקריים של העובד שגרם לנזק בלתי מבוטל למעסיק.
    6. מנהל חשבונות שניצל את האמון הרב שניתן בו לאורך השנים, והוציא, שלא כדין, ואף במרמה, סכומים לא מבוטלים ממעסיקיו.
    7. גניבה שהוכחה באופן מספק מחד, וגילו הצעיר של העובד מאידך, כמו גם השיהוי בהגשת התביעה מצדיקות שלילת פיצויי פיטורים מלאים וכן שלילת הודעה מוקדמת.
    8. שלילה חלקית במקרה של גניבה, בשים לב לגיל העובדת ותקופת העסקה הארוכה שלה.
    9. שלילה חלקית לקופאית שהוכח כי שלחה יד בכספי הקופה פעם אחת עד פעמיים.
    10. שלילה מלאה של פיצויי פיטורים במקרה של גניבת כספים על ידי מנכ"ל החברה.
    11. שלילה חלקית מקום שהעובד הזיק במכוון לרכוש המעסיקה, נטל בגניבה ציוד מסוים (כנראה צירים ו/או מסילות), לא נשמע להוראות המעסיק, והתנהג אליו בצורה פוגענית ומזלזלת.
    12. שלילה חלקית במקרה שהתובע נקט בדרך של קללות וגסות רוח.
    13. שלילת פיצויי פיטורים בשיעור 75% לעובד, שהיה מנהל המסעדה תקופה של 6 שנים והקים יחד עם עובד לשעבר שלה – מסעדה אליה העביר ציוד וחומרי גלם – ללא אישור. כמו כן, העובד נטל מנות מהמסעדה עבור משפחתו במשך ארבע שנים – ללא אישור.
    14. חרף כך שהעובד פוטר מעבודתו נוכח הפרת משמעת חמורה שביצע, אין לפגוע בסכומים שהמעסיקה הפקידה לקרן הפנסיה בגין פיצויי פיטורים, אך ככל שקיימים הפרשים בין הסכומים שהופקדו לזכאות העובד על פי חוק, הזכאות להם נשללה נוכח מעשי העובד.
    15. הנתבעים הוכיחו כי מעשי התובע נכנסים בגדרי עבירת משמעת חמורה המצדיקה שלילה חלקית של פיצויי הפיטורים (25%), משהתובע אישר למתאמנים להיכנס ללא תשלום ללא אישור הנתבע, ידע על הגדלת שעות פיקטיביות של עובדים, לא עדכן את הנתבע כי הוא עושה שימוש בציוד שנזרק מהסניפים לצורך רווח אישי וכן והיה מודע לתופעה של שימוש בסמים (סטרואידים) על ידי מתאמנים ובחר להעלים עין.
    16. שימוש במידע סודי הביא לשלילה חלקית של פיצויים
    17. דוגמאות לפסיקות של בתי הדין האזוריים לעבודה בהם לא נשללו פיצויי פיטורים:
      1. איחור של שעה וחצי לעבודה, אף אם התרו קודם לכן בעובד.
      2. במקרה בו המעסיקה טענה בדיעבד, כי יש לשלול פיצויי פיטורים מהעובדת בין היתר נוכח פרסום לשון הרע מצד העובדת.
      3. חרף כך שהוכח שהעובד ביצע הפרות משמעת חמורות, בכך שדיווח דיווחים כוזבים על שעות העבודה אין לשלול הימנו פיצויי פיטורים אלא רק הודעה מוקדמת, נוכח גילו המבוגר והקושי להשתלב בעבודה אחרת.
כדי לראות תוכן רשימה זו עליכם לרכוש מנוי שנתי
רכשתם כבר מנוי?

מאמרים קרובים