עולם העבודה | אוקטובר 17, 2023

נושאים מרכזיים לדיון

  1. חובת ניהול פנקס שעות עבודה
  2. חובת ניהול פנקס שעות עבודה על חברות כח אדם
  3. טביעות אצבע
  4. על מי חלה החובה לנהל פנקס

הוראת חוק

  • חוק שעות עבודה ומנוחה, תשי"א-1951

  • פנקס שעות עבודה וכו'  
  • 25. (א)  מעסיק חייב לנהל פנקס בדבר שעות עבודה, שעות מנוחה שבועית, שעות נוספות, גמול שעות נוספות וגמול עבודה במנוחה השבועית, ובו יירשמו הפרטים שייקבעו בתקנות.
    (א1) (1)   לעניין שעות עבודה, שעות מנוחה שבועית ושעות נוספות ייערך הרישום בפנקס שעות העבודה באופן שוטף ויכלול רישום שעות עבודה בפועל;
    (2)   לא בוצע הרישום בפנקס כאמור בפסקה (1) באמצעים מכניים, דיגיטליים או אלקטרוניים, ייחתם הרישום מדי יום בידי העובד ויאושר בחתימת אחראי שהמעסיק מינה לכך, אלא אם כן קבע שר התעשיה המסחר והתעסוקה, לאחר התייעצות עם ארגון העובדים המייצג את המספר הגדול ביותר של עובדים במדינה ועם ארגוני מעבידים שהם לדעת השר יציגים ונוגעים בדבר ובאישור ועדת העבודה הרווחה והבריאות של הכנסת, דרך אחרת לביצוע הרישום.
    (ב)  שר העבודה יקבע, בהודעה שתפורסם ברשומות, את סוגי המעסיקים שעליהם יחול סעיף זה.

פירוט הכללים

א. חובת ניהול פנקס שעות עבודה

בהתאם לחוק מעסיק חייב לנהל פנקס בדבר שעות עבודה, שעות מנוחה שבועית, שעות נוספות, גמול שעות נוספות וגמול עבודה במנוחה השבועית, ובו יירשמו הפרטים שייקבעו בתקנות.

לא בוצע הרישום בפנקס באמצעים מכניים, דיגיטליים או אלקטרוניים, ייחתם הרישום מדי יום בידי העובד ויאושר בחתימת אחראי שהמעסיק מינה לכך.    

ב. החובה לנהל פנקס שעות עבודה מוטלת גם על חברת כח אדם כמעסיקתו של העובד.

החובה לנהל פנקס שעות עבודה חלה גם על חברת כח אדם, שכן היא המעסיקה והיא המשלמת את שכר העובדים. ככל שחברת כח האדם סבורה כי המשתמש היה אחראי לניהול פנקסים אלה, שומה היה עליה לדאוג כי פנקסים אלו אכן ינוהלו על-ידי המשתמש, וכי המשתמש יעדכן אותה בנוגע אליהם באופן שוטף1.

בעניין דינמיקה2 נפסק, כי אין די ברישום שעות העבודה שערך "המשתמש בפועל" כדי למלא אחר חובת המעסיק לנהל פנקס שעות עבודה לפי חוק שעות עבודה ומנוחה. חובותיו של המעסיק להיות מעורב בהתוויית הכללים שלאורם יוגדרו שעות העבודה, שעות העבודה הנוספות ושעות העבודה במנוחה השבועית, ובהתוויית הכללים שלאורם יבוצע התיעוד של שעות העבודה בפועל, כך שהוא יבטיח גם את יכולת הבקרה של העובד בזמן אמת וכן לקיים פיקוח הדוק על ביצוע ההתוויות בפועל.

כדי לראות תוכן רשימה זו עליכם לרכוש מנוי שנתי
רכשתם כבר מנוי?

מראה מקום

  1.  ברע (ארצי) 252/07 אביגל שירותי כ"א ועבודה בע"מ נ' דוד רוזנפלד,3.6.2007
  2. עפ (ארצי) 29785-07-13‏‏ א. דינמיקה שרותים 1990 בע"מ נ' מדינת ישראל, 9.5.2017

מאמרים קרובים