עולם העבודה | נובמבר 16, 2023

מבוא

  1. חלה על מעסיק חובה מנדטורית להעמיד לרשות העובדים במקום העבודה כיסאות או ספסלים מתאימים, בעלי משענת גב, במספר מספיק ובמצב תקין, לישיבה בעת הפסקה בעבודה.
  2. בשונה מסעיף 2 לחוק, למעסיק אין אפשרות לטעון לפטור מהצבת כיסאות בזמן ההפסקה.
  3.  אפשרות לשבת על ארגזים או מדרגות  בהפסקה אינם בגדר עמידה בתנאי החוק לספק לעובד מושב  בזמן ההפסקה.
  4.  אפשרות לישיבה מחוץ למתחם מקום העבודה אינה מהווה עמידה בתנאי החוק משום שעל המעסיק להעמיד מושבים במקום העבודה בזמן ההפסקה.

פירוט הכללים

 פירוט הכללים הנוגעים לסעיף 3 לחוק

א. חלה על מעסיק חובה מנדטורית להעמיד לרשות העובדים במקום העבודה כיסאות או ספסלים מתאימים, בעלי משענת גב, במספר מספיק ובמצב תקין, לישיבה בעת הפסקה בעבודה.

בעניין יעקב זואילי (דיזינגוף קלאב)1 נקבע כי סעיף 3 לחוק מטיל על המעביד חובה סטטוטורית נוספת ומצטברת של חזקה חלוטה בדבר העמדת מקומות מושב לרשות העובדים בהפסקה. חובה זו היא מנדטורית בכל סוג של עבודה במקום העבודה, מבלי שתקום בצידה טענת הגנה למעביד. הוראה זו בדבר זכותו של האדם העובד לישיבה בעת ההפסקה, מכילה ומגלמת את זכותו של העובד לרווחה, למנוחה, לאוטונומיה אישית ולמימוש פרטיותו במסגרת המרחב האישי שמקצה לו המעביד, כמו גם לגיבוש ההיבט החברתי במקום העבודה2.

בעניין דבורה מסורי3 נפסק שהנתבעת הפרה את חוק הזכות לעבודה בישיבה, נוכח אי העמדת מושבי עבודה במספר מספיק לעובדות במהלך העבודה ובמהלך ההפסקה ובאי התאמת סביבת העבודה להמלצה הרפואית שניתנה לתובעת לעבוד בישיבה. נקבע שהנתבעת תפצה את התובעת בסך של 15,000 ₪.

כדי לראות תוכן רשימה זו עליכם לרכוש מנוי שנתי
רכשתם כבר מנוי?

מראה מקום

  1. ע"ע 33680-08-10 דיזינגוף קלאב בע"מ נ' יעקב זואילי 16.11.11
  2. ע"ע 1673-10-11 פטרול (א.ל) אופנה נ' נעימי 1.2.16, פסקה 21
  3. סע"ש (תל אביב-יפו) 62360-02-18 דבורה מסורי נ' פייר גליו בע"מ 27.8.21

מאמרים קרובים