עולם העבודה | מאי 25, 2021

נושאים מרכזיים לדיון

  1. איסור על עבודה בשבת של מפעלים, בתי מסחר ואגודות שיתופיות
  2. תכלית האיסור
  3. קנסות

הוראת חוק

  • חוק שעות עבודה ומנוחה, תשי"א-1951
  • איסור עבודה במנוחה השבועית
  • 9א.     (א)  בימי המנוחה הקבועים כמשמעותם בפקודת סדרי השלטון והמשפט, תש"ח-1948, לא יעבוד בעל בית מלאכה בבית מלאכתו, ולא בעל מפעל תעשיה במפעלו, ולא יסחר בעל חנות בחנותו.
  • ב)  בימי מנוחה כאמור לא יעבוד חבר של אגודה שיתופית בבית מלאכה או במפעל תעשיה של האגודה; בבית מלאכה או מפעל תעשיה של אגודה שיתופית חקלאית לא יעבוד חבר אלא אם העבודה קשורה בשירותים הנחוצים למשק שלה.
  • ג)   מי שאינו יהודי רשאי – לגבי בית מלאכתו, מפעל תעשייתו או חנותו, הנמצאים בתחום רשות מקומית שמספר תושביה שאינם יהודים הוא, לפי קביעת הרשות, לפחות רבע מכלל תושבי הרשות – לקיים את האיסורים לפי סעיף זה, או בימי המנוחה כאמור או בימי שבתו וחגיו, לפי בחירתו; והוא הדין לגבי רובע של רשות מקומית, שתחומו ומספרם היחסי של תושביו שאינם יהודים בכלל תושביו – שהוא רבע לפחות – נקבעו לענין זה על ידי אותה רשות.
  • (ד)  האמור בסעיף קטן (ג) אין בו כדי למנוע נאשם לפי סעיף זה מלהביא ראיות כי מספר התושבים שאינם יהודים בתחום רשות מקומית או רובע שלה, לפי הענין, אינו פחות מרבע מכלל תושבי הרשות או הרובע.

פירוט הכללים

א. איסור על עבודה בשבת של מפעלים, בתי מסחר ואגודות שיתופיות

בהתאם לחוק חל על איסור על גופים כאמור לפעול ביום המנוחה, אלא אם הותרה פעילותם לפי סעיף 12 לחוק.

א. כדי להוכיח כי ישות משפטית כלשהי אשמה בהפרת סעיף 9א לחוק אין צורך להוכיח כי נעשה מעשה פוזיטיבי שהביא להעבדת העובד.

די בכך שהעובד בא על דעת עצמו והעסק היה פתוח בעת המנוחה השבועית1.

כדי לראות תוכן רשימה זו עליכם לרכוש מנוי שנתי
רכשתם כבר מנוי?

מראה מקום

  1. עפ (ארצי) 2/99‏ ‏ מדינת ישראל נ' קיבוץ צרעה (אגודה שיתופית)‏, 4.12.2006; פסק הדין בוטל בהסכמה ברע"פ 731/07   קיבוץ צרעה, אגודה שיתופית נ' מדינת ישראל, 5.3.2008;  דב"ע ל/8-9 מדינת ישראל נ' גרפופלסט בע"מ כרמיאל ואחרים, 5.7.1970

מאמרים קרובים