עולם העבודה | יוני 26, 2022

תמצית הכללים הנוגעים לסעיפים  6 ו- 7 לחוק

  1. מעסיק רשאי לוותר על עבודתו של העובד בתקופת ההודעה המוקדמת, בין אם מדובר בפיטורים ובין אם מדובר בהתפטרות, ולשלם לעובד בגין תקופה זו את שכרו המלא הרגיל, ללא נלווים וזכויות סוציאליות, אלא אם סיכמו הצדדים אחרת.
  2. תמורת הודעה מוקדמת ופדיון חופשה שנתית מוענקים במצטבר.
  3. כאשר מוותר מעסיק על עבודה בתקופת ההודעה המוקדמת ללא ניתוק יחסי העבודה לאלתר – תקופת ההודעה המוקדמת הינה תקופת עבודה לכל דבר ועניין, והעובד זכאי בגינה לשכר עבודה ולכל הזכויות הסוציאליות והנלוות.
  4. אין מקום להבחנה בין תמורת הודעה מוקדמת למתן הודעה מוקדמת בעין, לעניין הזכאות לחודשי ההסתגלות במצטבר איתה, לפי הסכם ההבראה. עם זאת, עובד המסרב לעבוד בתקופת ההודעה המוקדמת שניתנה לו ע"י המעסיק, לא יהא זכאי לתמורת הודעה מוקדמת בגין אותה תקופת הודעה מוקדמת.
  5. ויתור מצד מעסיק על עבודה בפועל בתקופת ההודעה המוקדמת במצב של התפטרות אפשרית תוך תשלום חלף הודעה מוקדמת. האמור נכון גם במקרה בו הצדדים סיכמו על תקופת הודעה מוקדמת הארוכה מזו הקבועה בחוק.
  6. העובד לא חייב להוכיח את הנזק שנגרם לו בגין אי-מתן הודעה מוקדמת, כך גם אם החל העובד לעבוד במקום עבודה אחר למחרת פיטוריו והשתכר במקום עבודתו החדש סכום העולה על שכרו אצל המעסיק הקודם, יהיה זכאי לפיצוי בגין אי מתן הודעה מוקדמת.
  7. צד המפר את חובת מתן ההודעה המוקדמת, יהיה חייב בדרך כלל,  בתשלום פיצוי בסכום השווה לסכום ההודעה המוקדמת.
  8. מכוח עקרון תום הלב מעסיק עשוי לקבל פיצוי שאינו ממוני, בנוסף על הפיצוי בגין אי מתן הודעה מוקדמת על פי החוק מהעובד, במקרה של הפרת החובה לתת הודעה מוקדמת.
  9. עובד המסרב לעבוד בתקופת הודעה מוקדמת שקיבל לפיטוריו, אינו זכאי לשכר עבורה. ואולם, המעסיק אינו זכאי במקרה כזה לקזז מכל סכום שהוא חב לעובד בסיום היחסים (בגמר החשבון) פיצוי כמו זה שנפסק בגין הפרת החובה למסור הודעה מוקדמת להתפטרות. הסעד שנותר למעסיק במקרה כזה הוא להוכיח את הנזקים שנגרמו לו מהפרת חובת העובד כאמור.
  10. סעיף 7(א) לחוק לא חל שעה שהעובד מסרב לעבוד בתקופת ההודעה המוקדמת בעקבות פיטורים.
  11. עובד זר – מטפל סיעודי, שמעסיקו נפטר, זכאי לתמורת הודעה מוקדמת מהעיזבון.
  12. חובת מתן הודעה מוקדמת אינה מונעת, כשלעצמה, התפטרות או פיטורים מידיים תוך סיום יחסי עבודה לאלתר, אלא מחייבת מתן פיצוי בגובה השכר (ללא נילווים) שהעובד היה משתכר ככל שהיתה ניתנת לו הודעה מוקדמת בעין.
  13. עמלות באות בחישוב תמורת הודעה מוקדמת.
  14. תקופת ההודעה המוקדמת שבה ויתר מעסיק על נוכחות ועל עבודה בפועל של עובד משלימה את תקופת האכשרה הנדרשת לעניין הזכאות לדמי אבטלה.
  15. עובד זכאי לתמורת הודעה מוקדמת לפיטורים גם אם באותה תקופה הוא מקבל דמי פגיעה מהמוסד לביטוח לאומי.
  16. עובד זכאי לפיצוי על אי מתן הודעה מוקדמת  בגין מלוא משכורתו, גם אם זו פוצלה בזמן אמת בינו לבין קרוב משפחה שלא עבד אצל המעסיק כדי להונות את שלטונות המס.
  17. הגמלה המשולמת לפי פרק ח' שבחוק הביטוח הלאומי , העוסק בביטוח זכויות עובדים בפשיטת רגל ובפירוק תאגיד, חלה גם על דמי הודעה מוקדמת.
  18. עובד לפי קריאה, שאין מחויבות חוזית לשבצו לכמות מינימאלית של עבודה, ושלא נקרא לעבוד בפועל בתקופת ההודעה המוקדמת – אינו זכאי לשכר בתקופת ההודעה המוקדמת.
  19. יישום הלכות של בית הדין הארצי לעבודה בפסיקות בתי הדין האזוריים לעבודה:
    1. עובד רשאי לעבוד במקום עבודה חדש שעה שהוא מקבל ממעסיקו הקודם פיצוי בעד התקופה בה ויתר המעסיק הקודם על עבודתו בתקופת ההודעה המוקדמת לפיטורים או להתפטרות.
    2. תוספת קבועה נכללת בשכר הקובע לתשלום תמורת הודעה מוקדמת.
    3. מעסיק שאינו מעוניין בעבודת העובד בתקופת ההודעה המוקדמת – אינו אמור לקבל פיצוי בעבור התקופה שלאחר המועד שבו ויתר על עבודת העובד, גם אם תקופת ההודעה המוקדמת שהעובד היה אמור למסור, הייתה ארוכה מזו שמסר בפועל.
    4. החוק מדבר במונחים של ימים קלנדריים (ימי לוח) ולא בימי עבודה.
כדי לראות תוכן רשימה זו עליכם לרכוש מנוי שנתי
רכשתם כבר מנוי?

מראה מקום

מאמרים קרובים