עולם העבודה | אפריל 23, 2022

תמצית העקרונות – פיטורים שלא בתום לב

  1. על המעסיק מוטלת חובה חוזית לנהוג עם העובד בתום לב.
  2. על יחסי העבודה חלות חובות מוגברות של הגינות, גילוי, אמון ותום לב. חובות אלה, מטילות על הצדדים ליחסי העבודה נורמות התנהגות חמורות יותר בהשוואה לחובת הקיום בתום-לב. בהתאם, ומכוח יחסי האמון ולאור עקרון תקנת הציבור, חלות על העובד ועל המעסיק, במהלך יחסי העבודה ובסיומם, חובות מוגברות של  תום לב, אמון, גילוי, והגינות.
  3. נקודת המוצא היא כי מכוח הזכות הניהולית, בידי המעסיק הכוח לפטר עובד. אולם, סמכותו של מעסיק לפטר עובד, כפופה למגבלות שבחוק, ולאלו שאותן קיבל על עצמו בהסכם קיבוצי ובחוזה אישי, וזאת כל עוד פועל המעסיק בתום לב ומתוך שיקולים רלבנטיים.
  4. בגופים ציבורים חובת תום הלב בפיטורים חלה בראש ובראשונה מכוח המשפט המנהלי.
  5. גם גוף פרטי אינו רשאי לפטר בשרירות ושלא בתום לב. אך אם יש לו נימוקים לפיטורים ייתכן שבשלב השני, השלב של מבחן הסבירות והמידתיות, קנה-המידה יהא שונה לגבי גוף פרטי מאשר לגבי גוף ציבורי.
  6. גם פקיד בכיר שאינו זכאי להגנת הסכם קיבוצי, זכאי כי מעסיקו ינהג כלפיו בדרך המקובלת ובתום לב, ומשכך, חייב המעסיק לפרט הנימוקים שהביאו לפיטורי העובד, אם נתבקש לעשות כך.
  7. מכוח חובת תום הלב המוטלת על המעסיק הפרטי כצד לחוזה עבודה, חלה עליו בין היתר, חובת השימוע.
  8. נטל ההוכחה כי מעשה הפיטורים היה שלא כדין ובחוסר תום לב מוטל על העובד.
  9. פיטורים שלא תום לב יכולים ללבוש מספר צורות, כגון הסוואת עילת הפיטורים האמיתית. הוכחת טענה כזו אפשרית, בין היתר, בדרך של הפרכת עילת הפיטורים הנטענת או על דרך הוכחה כי הנטען כלפי העובד נעשה על דרך של העצמה או החמרה.
  10. דוגמאות מהפסיקה לפיטורים שלא בתום לב:
    1. פיטורים שנעשו על רקע סירוב העובדות לעבוד בשבתות נעשו בחוסר תום לב .
    2. פיטורים שנעשו על רקע סירוב נהגים לבצע נסיעות רצופות וממושכות מעבר למותר על פי תקנות התעבורה נמצאו כפיטורים שנעשו בניגוד לדין.
    3. פיטורי עובדת בהריון שנעשו סמוך למלאת שישה חודשים לעבודתה, במטרה לחמוק מהוראות חוק עבודת נשים, תשי"ד- 1954,  המחייבת מתן היתר לפיטוריה מאת שר העבודה והרווחה  – עולים כדי קיום חוזה העבודה שלא בתום לב.
    4. פיטורים הפוגעים בזכות ההתארגנות של העובדים, בכך שהופעלו כלפי עובדים מאורגנים אצל אותו מעסיק ורק כלפיהם, נמצאו כפיטורים בלתי חוקיים הנגועים בחוסר תום לב.
    5. הנחת מכתב בדבר הפסקת עבודה ויציאה מוקדמת לגמלאות, על השולחן הינה פעולה שלא בתום לב, על מנת לצאת ידי חובה. ראוי שההודעה על הפסקת עבודה תעשה בצורה ברורה ואישית. מעבר לחובה לתת זכות שימוע ישנה החובה האנושית והחובה לפעול בתום לב. לא זו הדרך להודיע לעובד, ובוודאי לא לעובד ותיק, על הוצאתו המוקדמת לגמלאות.
    6. מעסיק הדורש התפטרותו של העובד אגב הפעלת לחץ בלתי הוגן ואיום בהגשת תלונה פלילית ככל שהעובד לא יסכים ל"הסדר" לפיו הוא יתפטר מהעבודה ויוותר על פיצויים, והמסתיר מהעובד חלק מהעובדות, עלול להיחשב כחסר תום לב.
    7. אם נמנע במפגיע מעובד להמשיך לעבוד וכך נמנע ממנו לצאת לשבתון, הוא זכאי לפיצוי על כך.
    8. פיטורי עובד במטרה שלא יקבל לידיו במועד מסוים תיק לקוחות כמתחייב מהסכם ההעסקה מגיע כדי חוסר תום לב בקיום חוזה העבודה ומקנה לעובד זכות לפיצויים או לאכיפה (קבלת תיק הלקוחות).
  11. דוגמאות לפסיקות בהן נקבע שלא נפל פגם בחובת תום הלב:
    1. פיטורים שנעשו בין היתר משום שהעובד נטל לעצמו "שכר בכירים" מבלי שנתמלאו התנאים המזכים אותו בכך, נמצאו כפיטורים שנעשו בדין, ואין לומר לגביהם כי מדובר בפיטורים שנעשו שלא בתום לב.
    2. פיטורים שנעשו ללא קשר למועד מימוש האופציות שניתנו לעובד בתחילת העסקתו, לא נפל בהם כל פגם והם לא עולים כדי פיטורים בחוסר תום לב. הפיטורים לא בוצעו על מנת לחמוק מזכאות למימוש האופציות.
    3. הגשת כתב אישום נגד עובד ומעצרו, הינם סיבה מספקת להפסקת החוזה עימו, וסיבה זו לא נגועה בחוסר תום לב.
    4. העסקה ללא הענקת קביעות המתיישבת עם הוראות הסכם קיבוצי (הגם שמדובר בעובד אחד בלבד)לא עולה כדי פיטורים בחוסר תום לב ולא מזכים את העובד בפיצויים בגין פיטורים בחוסר תום לב.
    5. המונח 'שלא כדין' הינו מונח שסתום המחייב לפרוט אותו לפרוטות, דהיינו – יש צורך להצביע על התנהגות ההופכת את הפיטורים לכאלה שאינם כדין.כאשר מוכח כי הרקע לבקשת מעסיקה לשנות את ההסכם עם העובד קשור ל'נסיבות חיצוניות' מוצדקות, הרי שאין הן עולות כדי חוסר תום לב.
    6. פיטורי עובד בכיר עקב רה- ארגון במפעל הינם סבירים ומותרים, ללא קשר לתרומתה או לכישלונה של ההנהלה שבה שימש בתפקידו.
    7. במקרים הראויים אין למצוא אי סבירות בהחלטה לשנות את "צמרת הארגון" כולו, ואין לראות בכך ענישה קולקטיבית, וזאת כל עוד ההחלטה התקבלה בתום לב.
    8. גם אם מובטח לעובד שהוא יועסק עד גיל פרישה, אין העובד  זכאי לזכויות מעבר לאלה של עובד קבוע, והמעסיק רשאי לפטרו לפני הגיעו לגיל הפרישה (תוך מתן הודעה מוקדמת כדין, אא"כ זכות זו הוגבלה במפורש), כל עוד נעשה הדבר בתום לב ומשיקולים ענייניים.
    9. מעסיק אינו מנוע מלפטר עובד השוהה בתקופת אי-כושר ומקבל דמי מחלה. אולם, המעסיק אינו רשאי לקבוע את מועד סיום יחסי העבודה למועד הקודם למועד מיצוי ימי המחלה בתשלום להם זכאי העובד
    10. פיטורים בשל חוסר אמון בעובד.

פירוט הכללים בנוגע לפיטורים שלא בתום לב

א. על המעסיק מוטלת חובה חוזית לנהוג עם העובד בתום לב.

בעניין חיים גנאל1 נפסק כי חוזה עבודה, ככל חוזה אחר, יש לקיים ולהשתמש בזכות הנובעת ממנו, ב"דרך מקובלת ובתום לב", כמצוות סעיף 39 לחוק החוזים (חלק כללי), התשל"ג-1973, מכאן שעל המעסיק מוטלת חובה חוזית לנהוג עם העובד בתום לב.

כן נפסק בעניין גיל ורדי2 כי במערכת יחסי עבודה קיימת החובה לקיים את החוזה בדרך מקובלת ובתום לב, מעבר לתום הלב הנהוג והמקובל בחוזים מסחריים אחרים.

בעניין אסנת נתאי3 בית הדין הארצי לעבודה עמד על יחודו של חוזה העבודה כחוזה יחס מתמשך, ועל חובת הנאמנות, חובת תום הלב, וחובת ההגינות החלות על הצדדים לו, ואשר מהוות את התשתית ליחסי עבודה הוגנים. כחלק מהחובה לקיום בתום לב של חוזה העבודה יש להקפיד על הליכי הפיטורים שיעשו כדין ובית הדין יבחן את תום הלב שבפיטורים, תוך איזון בין האינטרס המיוחד של כל אותם עובדים שלא להיפלט לשוק העבודה, לעומת האינטרס של המעסיק לנהל את עסקו.

ב. על יחסי העבודה חלות חובות מוגברות של הגינות, גילוי, אמון ותום לב. חובות אלה, מטילות על הצדדים ליחסי העבודה נורמות התנהגות חמורות יותר בהשוואה לחובת הקיום בתום-לב. בהתאם, ומכוח יחסי האמון ולאור עקרון תקנת הציבור, חלות על העובד ועל המעסיק, במהלך יחסי העבודה ובסיומם, חובות מוגברות של  תום לב, אמון, גילוי, והגינות.

ראו לעניין זה: עניין חמת ארמטורות ויציקות בע"מ4 עניין גירית בע"מ5. עניין אלונה ליפשיץ6, עניין ורגוס בע"מ7 ועניין ורד זפרן גני ואח'8.

מחובת האמון המוטלת על עובד נגזרות חובות רבות, שרובן מתייחסות לפרק הזמן בו מתקיימים יחסי עבודה. עם זאת, חובת האמון מתקיימת גם בתום יחסי העבודה, ובדרך כלל קשורה לנושא התחרות של העובד עם מעסיקו הקודם. ראו לעניין זה פסק דינו של בית המשפט העליון בעניין ורגוס בע"מ ואח'7 וכן בעניין הארה תוכניות העשרה בע"מ9.

בעניין דוד לבל10 נפסק כי חובת האמון הימנה נגזרות חובות מרובות הן "חובות עצמאיות שקיומן אינו תלוי בתניה חוזית מפורשת בין הצדדים" המשליכות על זכויותיהם של העובד והמעסיק כאחד11.

כדי לראות תוכן רשימה זו עליכם לרכוש מנוי שנתי
רכשתם כבר מנוי?

מראה מקום

  1. דב"ע מח/3-103 חיים גנאל נ' רשות הנמלים בישראל, פד"ע כ 443, 449, 451; ראו גם: בג"צ 59/80  שירותי תחבורה ציבוריים באר-שבע בע"מ נ' בית הדין הארצי לעבודה בירושלים, 4.9.80; בג"צ 566/76 אלקו נ' ביה"ד הארצי לעבודה, פדי לא(2) 197
  2. בדב"ע מב/3-74 גיל  ורדי נ' עירית נתניה,  פד"ע יד 59
  3. ע"ע 30053/96  אסנת נתאי נ' בית התפוצות על שם נחום, 24.04.02 ראו פיסקה 7 לפסק הדין וההפניות שם
  4. דב"ע נד/3-229 חמת ארמטורות ויציקות בע"מ נ' ישראל נעים, 30.11.98
  5. ע"ע 189/03 גירית בע"מ נ' מרדכי אביב , 18.12.2003
  6. ע"ע 1303/00 אלונה ליפשיץ נ' מדינת ישראל משרד החינוך והתרבות,  23.11.2003
  7. ע"א 1142/92 ורגוס בע"מ ואח' נ' כרמקס בע"מ ואח',  פ"ד נא (3) 421, 429
  8. עע (ארצי) 1828-10-11  ורד זפרן גני ואח' נ' האקדמיה לאמנות ולעיצוב "בצלאל", 28.11.12
  9. עע (ארצי) 1688-11-11  הארה תוכניות העשרה בע"מ נ' אליעזר פיין, 4.12.12
  10. ע"ע 62/08 דוד לבל – חברת הדקה ה-90 בע"מ,  27.12.2009  כן ראו: עע (ארצי) 1828-10-11  ורד זפרן גני ואח' נ' האקדמיה לאמנות ולעיצוב "בצלאל", 28.11.12
  11. בהקשר זה ראו גם : ע"א 2600/90 עלית חברה ישראלית לתעשית שוקולד וסוכריות בע"מ ואח' נ' יעקב סרנגה ואח' 7.5.96

מאמרים קרובים