עולם העבודה | מאי 21, 2021

תמצית כללים

  1. במקרה של ביטול פיצויי ההלנה עדיין נשמרת לעובד הזכות לקבל את כספו המולן בערכו הריאלי כך שיש לפסוק לזכותו הצמדה וריבית חוקית.
  2. כאשר לא ניתן לפסוק פיצויי הלנה מאחד הטעמים המפורטים בסעיף, יפסקו ריבית והצמדה מכוח חוק פסיקת ריבית והצמדה, מיום היווצרות העילה או מיום הגשת התביעה, בהתאם להחלטת "הרשות השיפוטית" כהגדרתה בחוק פסיקת ריבית והצמדה.
  3. בהתאם לחוק פסיקת ריבית והצמדה תשכ"א- 1961, רשות שיפוטית מוסמכת לפסוק ריבית או הפרשי הצמדה רק כאשר היא פוסקת סכום כסף. משכך, במקרה שהסכום שבפיגור שולם טרם שהוגשה התביעה לתשלומו, לא ניתן לפסוק ריבית או הצמדה מכוח החוק האמור.
  4. ביטול פיצויי הלנה כאמור בסעיף 18א' לחוק, מחייב פסיקה  של לא פחות מהפרשי הצמדה וריבית על פי חוק פסיקת ריבית והצמדה. שכן, לא יעלה על הדעת, שמי שהולן שכרו, יקבל פיצוי על הלנת שכר בשיעור מופחת מהפיצוי הרגיל והמקובל הנפסק לגבי עיכוב בתשלום חוב כספי רגיל, שהוא פסיקת ריבית והפרשי הצמדה על פי חוק פסיקת ריבית והצמדה.
כדי לראות תוכן רשימה זו עליכם לרכוש מנוי שנתי
רכשתם כבר מנוי?

ג. בהתאם לחוק פסיקת ריבית והצמדה תשכ"א- 1961, רשות שיפוטית מוסמכת לפסוק ריבית או הפרשי הצמדה רק כאשר היא פוסקת סכום כסף. משכך, במקרה שהסכום שבפיגור שולם טרם שהוגשה התביעה לתשלומו, לא ניתן לפסוק ריבית או הצמדה מכוח החוק האמור.

ראו עניין ישראל פלדמן1.

ד. ביטול פיצויי הלנה כאמור בסעיף 18א' לחוק, מחייב פסיקה  של לא פחות מהפרשי הצמדה וריבית על פי חוק פסיקת ריבית והצמדה. שכן, לא יעלה על הדעת, שמי שהולן שכרו, יקבל פיצוי על הלנת שכר בשיעור מופחת מהפיצוי הרגיל והמקובל הנפסק לגבי עיכוב בתשלום חוב כספי רגיל, שהוא פסיקת ריבית והפרשי הצמדה על פי חוק פסיקת ריבית והצמדה.

האמור נפסק בעניינה של העובדת מינץ בלהה2.

מראה מקום

  1. דיון מב/133-3 (ארצי) מוסדות חינוך נ' ישראל פלדמן, פ"ד יד(1) 321 ראו עוד: דב"ע (ארצי) מו/3-67 יעל ארז נ' בנק לאומי לישראל בע"מ, 28.9.1986
  2. עע (ארצי) 200014/97‏ ‏ מינץ בלהה נ' רשת תורה ומלאכה, 18.3.2002

מאמרים קרובים