עולם העבודה | מאי 24, 2021

תמצית כללים

  1. משמעת בעבודה וחובות המעסיק וארגון העובדים בעניין זה »
    1. למעביד ישנה סמכות להטיל משמעת ולנקוט בצעדים הראויים לשם כך היא מוגבלת בחוק או בהסכם קיבוצי, כחלק משיטת שיתוף עובדים בהנהלת המפעל, ויכול ותהיה מוגבלת בחוזה עבודה אינדיבידואלי.
    2. אין לוועד עובדים סמכות להיות צד בקביעת" תקנון משמעת", ולחייב בכך כל עובד ועובד.  סמכות זאת שמורה לארגון עובדים, במסגרת הסכם קיבוצי.
    3. במסגרת יחסי עבודה ממלאה "ועדת משמעת" שהוקמה בדרך הראויה, תפקיד של טריבונל עונשי ו"תקנון המשמעת" הוא בבחינת "חוק עונשין". לשני אלה משמעות, הן לדרך פעולתה של ועדת המשמעת והן לדרך הניסוח של "תקנון המשמעת", המחייב מידת ודאות סבירה.
    4. אין חולק כי נקיטת הליכים משמעותיים היא אחד הביטויים לפררוגטיבה הניהולית של המעסיק כאמור בעניין צבי מרקוביץ',  אולם לצורך בחינה אם יש הצדקה לנקוט הליכים משמעותיים, יש קודם כל לערוך בירור עובדתי אם קיימות נסיבות המצדיקות נקיטת הליכים שכאלה. בירור זה מוטל על המעסיק. ברור  זה עליו לערוך ברצינות, ביסודיות ובהגינות. 
    5. פנייתו של ארגון למעביד בבקשה לבחון טענת פגיעה בעובד, מחייבת את המעביד לבחון את הטענה לגופה וזאת כאשר הוגשה בצורה עניינית ובתום-לב.
    6. הסמכות של המעביד כלפי עובדו אינה דומה לכוחו של הורה כלפי ילדו והיא איננה חלה על חייו הפרטיים של העובד.
    7. ככל שמעמדו של העובד במקום העבודה גבוה יותר כך יידרש ממנו לבצע את עבודתו בקפדנות רבה יותר תוך כדי תשומת לב רבה יותר להפרות המשמעת מצידו.
    8. התבטלות ממלאכה בעבודה מהווה הפרת משמעת והיא יכולה לבוא לידי ביטוי בדרכים שונות לרבות היעדרות של העובד ממקום עבודתו חרף התנגדות מפורשת של המעסיק.
    9. ההעסקה בשעות גמישות מחייבת הסכמה בין הצדדים וכאשר ההסכמה הושגה רשאי המעביד לקזז משכרו של העובד את שעות הבטלה.
    10. תמרון מעסיק לפטרו מהווה הפרת משמעת ומעילה באמון.
    11.  ‏התנהגות עובד, בה בוטא, לעיני כל, יחס של זלזול כלפי מנהלי המפעל, הינה בגדר הפרת משמעת חמורה, אף אם נעשתה בבדיחות הדעת ותוך גרימת נזק מזערי.
    12. העבירה של הפרת משמעת חמורה כוללת, בין היתר, גניבה, מעילה והכאות שתוצאותיהן חמורות.
    13. מעשהו של העובד – גרימת נזק לטרקטור על-ידי מסירתו לנער חסר רישיון נהיגה – נופל בגדר עבירת משמעת חמורה, שהיא מהעבירות החמורות שבתקנון העבודה.
    14. בבוא בית-הדין לבחון שלילת פיצויים ופיטורי עובד שעניינו נדון בוועדה משותפת הפועלת מכוח הסכם קיבוצי, אין הוא מוגבל רק לבדיקה, אם הסמכות שבידה לבצע את הפיטורים פעלה לפי כללי הצדק הטבעי, אלא רשאי הוא אף לבחון, אם הסמכות פירשה כהלכה את הוראות ההסכם הקיבוצי החל.
    15. שלילת תשלום פיצויים עקב הפרת משמעת.
  2. קביעת סדרי עבודה »
    1. ככלל, סידור העבודה הוא מן הנושאים הנתונים לפרוגטיבה של ההנהלה.
    2. ההעסקה בשעות גמישות מחייבת הסכמה בין הצדדים ואין מקום לפסילה גורפת של שיטת שעות עבודה גמישות.

משמעת בעבודה וחובות המעסיק וארגון העובדים בעניין זה

א. למעביד ישנה סמכות להטיל משמעת ולנקוט בצעדים הראויים לשם כך היא מוגבלת בחוק או בהסכם קיבוצי, כחלק משיטת שיתוף עובדים בהנהלת המפעל, ויכול ותהיה מוגבלת בחוזה עבודה אינדיבידואלי.

בעניין צבי מרקוביץ'1  נפסק כי הסמכות להטיל משמעת במפעל ולנקוט בצעדים הראויים לשם כך, סמכות זאת, נלווית היא לפררוגטיבה של המעביד לנהל את המפעל. היא מוגבלת בחוק או בהסכם קיבוצי, כחלק משיטת שיתוף עובדים בהנהלת המפעל, ויכול ותהיה מוגבלת בחוזה עבודה אינדיבידואלי.

פררוגטיבה זאת היא בבחינת תנאי מכללא שבחוזה העבודה האינדיבידואלי, וחל עליה הכלל המחייב כל תנאי מכללא: צריך שהתנאי מכללא יהא ברור וחד-משמעי, ושאין בו כדי לפגוע בתנאי מפורש – לא כל שכן בזכות המוקנית בחוק.

"הרעה מוחשית בתנאי העבודה" לא תחדל להיות אשר היא, רק משום שהינה תוצאה של אמצעי משמעת שנקט המעביד, בהתאם ל"הוראות" שהוא עצמו נתן, אף אם ה"הוראות" ניתנו תוך תיאום עם ועד עובדים, או בהסכמתו.

ב. אין לוועד עובדים סמכות להיות צד בקביעת" תקנון משמעת", ולחייב בכך כל עובד ועובד.  סמכות זאת שמורה לארגון עובדים, במסגרת הסכם קיבוצי.

בעניין צבי מרקוביץ'1 נפסק כי סמכותו של ועד העובדים היא זאת המוענקת לו בחוק, בהסכם קיבוצי או בחוקת ארגון העובדים שבמסגרתו פועל ועד העובדים. רק במסגרת סמכויות אלה, מחייבת פעולה של ועד עובדים את העובד בפרט, מכוח עיקרי משפט העבודה. אין לוועד עובדים סמכות להיות צד בקביעת" תקנון משמעת", ולחייב בכך כל עובד ועובד.  סמכות זאת שמורה לארגון עובדים, במסגרת הסכם קיבוצי.

כדי לראות תוכן רשימה זו עליכם לרכוש מנוי שנתי
רכשתם כבר מנוי?

מראה מקום

  1. דב"ע לה/ 8-3 מקורות בע"מ נ' צבי מרקוביץ, פד"ע ו 125 27.11.74

מאמרים קרובים