עולם העבודה | אוקטובר 15, 2023

תמצית כללים

  1. בתיקון מס' 11 לחוק השוויון שנכנס לתוקף ביום 5/7/07 הוסף איסור על אפליית עובד/ת גם מחמת טיפולי פוריות וטיפולי הפריה חוץ גופית. בכך הביע המחוקק עמדתו באשר להרחבת ההגנה הנדרשת בכל הנוגע לאפליה בעבודה, גם על עובדים ועובדות העוברים טיפולי פוריות וטיפולי הפריה חוץ גופית.
  2. גם אם רק אחד מהשיקולים לפטר עובד/ת היה בשל טיפולי הפוריות בהם החל/ה יש בכך כדי להכתים כל שיקול נוסף לפיטורים גם אם היה כזה.
  3. על עובדת הטוענת לאפליה בשל טיפולי פוריות להוכיח ראשית כי לא היה בהתנהגות או במעשיה סיבה לפיטורים. רק ככל שיוכח כך, יעבור הנטל למעסיק כדי שיוכיח העדר אפליה.
  4. משנמצא שאין קשר בין הפיטורים לטיפולי הפוריות, הרי שגם אם תוצאות הפיטורים הם הפסקת הטיפולים, אין בכך כדי להטיל אחריות על המעסיק. אף כי ברי שלפיטורים תוצאות הן בתחום הכלכלי, והן בתחום הנפשי, אין לגזור מכך אחריות משפטית על המעסיק, אלא במקרים בהם נכנס הדבר בגדר הוראות הדין.
  5. נדרש קשר סיבתי בין הפיטורים לבין עילת ההפליה -טיפולי הפוריות.
  6. סעיף 9(ה) לחוק עבודת נשים מעניק לעובד ולעובדת העוברים טיפול פוריות הגנה רבת עוצמה מפני פיטורים וזאת בהתקיים התנאים האובייקטיביים הקבועים בסעיף.
  7. מונח טיפולי פוריות כולל קשת של טיפולים (כולל שאיבת ביציות והכנות שונות לטיפולים) ולא רק טיפולי הפריה חוץ גופית.

קישורים חשובים

  1. ראו מידע  נרחב בנושא חוק שוויון הזדמנויות בעבודה
  2. ראו מידע נוסף בנושא – חוק עבודת נשים ופרט סעיף 9 לחוק.
  3. ראה פרק חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה, תשמ"ח-1988 (להלן: "חוק השוויון") – הוראות חוק וכללי.
  4. בנוסף, הכללים והעקרונות הקשורים ליישום הוראות חוק השוויון, ובכלל זאת נטל ההוכחה, הכתמת ההחלטה בשיקול מפלה, רלבנטיות הכוונה להפלות, סעדים, אבחנה בין אפליה אסורה לאבחנה מותרת ועוד, המפורטים לעיל בהרחבה במאמר בנושא פיטורי עובדת בהריון, הינם יפים ונכונים, בשינוים המחויבים, גם בנוגע לפיטורים מחמת אפליה מחמת טיפולי פוריות/טיפולי הפריה חוץ גופית.
כדי לראות תוכן רשימה זו עליכם לרכוש מנוי שנתי
רכשתם כבר מנוי?

מראה מקום

מאמרים קרובים