עולם העבודה | ספטמבר 8, 2021

תמצית הכללים

  1. הגבלה של עובד בביצוע "עבודה פרטית" נוספת על עבודתו אצל מעבידו, יכול ותהיה מבוססת על מקורות משפטיים שונים.
  2.  חובת תום לב מוגברת ויחסי אמון במהלך יחסי העבודה, הוכרו כאינטרס לגיטימי ייחודי המצדיק הגבלת עיסוק פרטי נוסף במהלך העבודה, גם אם משמעותה פגיעה עקיפה במימוש חופש העיסוק.
  3. כאשר שניים מתקשרים בחוזה עבודה – ולא מדובר בעבודה חלקית – "הבלעדיות", האיסור של עבודה נוספת ומכל שכן פעלה בתחום נשוא החוזה, היא בגדר המובן מאליו, בגדר תנאי מכללא.
  4. זכות לחופש העיסוק של מרצים שהועסקו בחצי משרה בבצלאל גוברת על אינטרס של בצלאל  למוניטין, לשמה ולמניעת תחרות
  5. הגבלת העסקה בעבודה פרטית כדי שתשומת לב של העובד תהא בעבודתו הוכרה כלגיטימית.
  6. איסור עבודה בעבודה פרטית שיש בה ניגוד עניינים הינה אסורה מכוח חובת האמונים החל ביחסי והינו לגיטימי.
  7. העלמת העין" מ"העבודה הפרטית" אינה יוצרת זכות העומדת לעולם ועד, ולבטח אין לראותה כזכות, פוזיטיבית הנקלטת בחוזה העבודה האישי.
  8. אין להסיק כי "ויתורה" של הנהלת בית החולים על הצורך לקבל אישור או אישור בכתב לביצוע עבודה פרטית, יוצר שינוי יסודי או שינוי של קבע בהסכם השר"פ, בכך שמתבטל למעשה לחלוטין הצורך לקבל אישור או אישור בכתב לביצוע עבודה פרטית.
  9. לגבי עובד במגזר הציבורי קיים איסור מכוח תקנון שירות המדינה לבצע עבודה פרטית במסגרת עבודתו, הפרה של איסור זה חושף את העובד לעמידה לדין משמעתי.
  10. בעניינם של רופאים עובדי מדינה נקבעו בתקשי"ר מספר הוראות המתירות עבודה או עיסוק מחוץ ובנוסף לעבודתם בשרות 
  11. האיסור לביצוע עבודה פרטית מחוץ לעבודה בעיריות קבוע בפקודת העיריות.

פירוט הכללים

א. הגבלה של עובד בביצוע "עבודה פרטית" נוספת על עבודתו אצל מעבידו, יכול ותהיה מבוססת על מקורות משפטיים שונים.

בעניין אורלי פרט1 נקבע שהגבלה של עובד בביצוע "עבודה פרטית" נוספת על עבודתו אצל מעבידו, יכול ותהיה מבוססת על מקורות משפטיים שונים:

(1) הוראות חוק מתחום המשפט הציבורי (ר' לדוגמה, סעיפים 180-176 לפקודת העיריות [נוסח חדש]; סעיפים 7(א)(3) ו22-(ב)(1) לחוק מבקר המדינה, תשי"ח-1958 [נוסח משולב].

(2) הוראות הסכמיות;

(3) הוראה בת-תוקף של המעביד;

(4) יכול ש"האיסור של עבודה" נוספת ומכל שכן פעולה בתחום נשוא החוזה, הוא בגדר המובן מאליו, בגדר תנאי מכללא.

בהעדר מקור משפטי ואינטרס לגיטימי (ניגוד עניינים, למשל) להגבלת העובד להעסקה בעבודה פרטית תותר העסקתו בעבודה פרטית2.

ב. חובת תום לב מוגברת ויחסי אמון במהלך יחסי העבודה, הוכרו כאינטרס לגיטימי ייחודי המצדיק הגבלת עיסוק פרטי נוסף במהלך העבודה, גם אם משמעותה פגיעה עקיפה במימוש חופש העיסוק.

בעניין ורד זפרן גני3 נפסק כי חובת תום לב מוגברת ויחסי אמון במהלך יחסי העבודה, הוכרו כאינטרס לגיטימי ייחודי המצדיק הגבלת עיסוק פרטי נוסף במהלך העבודה, גם אם משמעותה פגיעה עקיפה במימוש חופש העיסוק. חובת האמון כוללת חובתו של העובד להימנע מכניסה למצב של ניגוד עניינים בין עבודתו הראשית, לבין העבודה הנוספת הפרטית, בה הוא מעוניין לעסוק בתקופת יחסי העבודה; כמו גם חובה למנוע מצב בו, בתקופת העבודה, העובד יקדיש מירב שימת הלב והמסירות לעיסוק האחר. התנהלות מעין זו, עשויה אף היא, במקרים המתאימים, להיחשב כהפרה של חובות האמון ותום הלב.

ג. כאשר שניים מתקשרים בחוזה עבודה – ולא מדובר בעבודה חלקית – "הבלעדיות", האיסור של עבודה נוספת ומכל שכן פעלה בתחום נשוא החוזה, היא בגדר המובן מאליו, בגדר תנאי מכללא.

האמור נפסק בעניין רונזר4.

כך בעניין מגדלנה הגלברג5 נקבע שייתכן שבקבלת עבודה אצל מעביד אחר יראו ביטוי לכוונת עובד להתפטר מעבודתו הקודמת. בעיקר יגיעו לאותה תוצאה, עת ברור שקבלת העבודה האחרת אינה מתיישבת עם המשך יחסי עובד-מעביד, שהיו קיימים עד התחלת העבודה האחרת.

כך בעניין סמי מזריב6 נקבע שהקמת עסק מתחרה בזמן קיומם של יחסי עבודה הם בגדר "הפרת משמעת חמורה", אשר בהתאם לתקנון העבודה מצדיקים פיטורים ללא פיצויי פיטורים וללא הודעה מוקדמת.

לעומת זאת בעניין ג.את.ר אורבך מהנדסים יועצים בע"מ7 נפסק  שבעשייתו של עובד, במסגרת הזמן שבו קיימים עדיין יחסי עובד-מעביד בינו ובין הזולת, לשם חיפוש עבודה אצל אחר או לשם ראשית פעולה כ"עצמאי" – בעשיה זאת, לכשעצמה, אין כל פסול ואין בה הפרה חוזית או אחרת, כל עוד אינה חורגת מעצם החיפוש.

כדי לראות תוכן רשימה זו עליכם לרכוש מנוי שנתי
רכשתם כבר מנוי?

מראה מקום

  1. דב"ע נו/182-3,נו/123-9 המרכז הרפואי שערי צדק ואח' נ' אורלי פרט 24.1.96
  2. ד"מ (אזורי י-ם) 5348/08 קוטינה נג'ם – נווה שמחה בע"מ 01.11.09
  3. ע"ע (ארצי ) 1828-10-11 ורד זפרן גני – האקדמיה לאמנות ולעיצוב "בצלאל" 28.11.12
  4. דיון שם/114-3 (ארצי) ‎יניב רוזנר‎ ‎נ' אלקטרה (ישראל) בע"מ, פ"ד יב(1) 08;  ראו גם דב"ע נו/182-3,נו/123-9 המרכז הרפואי שערי צדק ואח' נ' אורלי פרט 24.1.96
  5. דב"ע לח/2-2 בית חולים ביקור חולים נ' מגדלנה הגלברג פד"ע ט 276,280 21.3.78
  6. דב"ע מב/32-3 סמי מזריב ואח' נ' ארנולד ליבליך, פד"ע יד 258
  7. דב"ע מב/18-3 ג.את.ר.אורבך-מהנדסים יועצים בע"מ נ' חיים גלנצר, פד"ע 92 103

מאמרים קרובים