עולם העבודה | מרץ 30, 2022

הזכות/ החובה

נוסח של הסכם קיבוצי

הערות

מקורות

הסכם קיבוצי מיום 1.10.2014 ומספרו 7046/2014.(1)

הערות הסכם קיבוצי

(1)   הודעה בדבר הרכב המועצה המיייעצת לעניני אתיקה של מורי דרך פורסמה בי"פ 3425, התשמ"ז, עמ' 717, ותוקנה בי"פ 3758, התש"ן, עמ', 2436 ובי"פ 3803, התשנ"א, עמ' 11.

כותרת

הסכם עבודה קיבוצי כללי למורי דרך מוסמכים לתיירות בישראל

 

צדדים

בין

התאחדות משרדי הנסיעות ויועצי התיירות בישראל שהינה הארגון היציג של סוכנויות הנסיעות בישראל דהיינו מעסיקים של מורי הדרך בתיירות בישראל, אשר תיקרא להלן "ההתאחדות".

לבין

אגודת מורי הדרך בישראל, שהיא הארגון היציג של מורי הדרך המוסמכים בישראל, בשם ועבור חבריה מורי הדרך המוסמכים בישראל, שתיקרא להלן "אגודת מורי הדרך".

הערות הסכם קיבוצי

(1)   לעניין יציגות של אגון עובדים ראו: חוק הסכמים קיבוציים, התשי"ז – 1957.

מבוא

והואיל:  והצדדים להסכם קיבוצי זה מעוניינים בהמשך קיום יחסי עבודה תקינים בענף ההדרכה בתיירות, בהסדר הוגן של תנאי העבודה, השכר והתמורות האחרות, בפיתוח והגברת התיירות בישראל, ביציבות הענף ועבודה מוסדרת, בהסדר הבעיות הייחודיות הנוגעות ליחסי העבודה בתיירות בדרך של מו"מ קיבוצי;

והואיל:  והצדדים להסכם קיבוצי זה מעוניינים להסדיר בכתב את ההסכמות ביניהם וכן מסכימים כי יקיימו תנאי הסכם זה לאורך כל תקופת תוקפו וכי ההסכם הקיבוצי דנן מחייב אותם ואת הגורמים אותם הם מייצגים.

לפיכך הגיעו הצדדים לידי הסכם כדלקמן:

 

 

כללי

 

 

1.      כללי

1.1.   פירושים ומונחים:

"הסכם זה" – הסכם העבודה הקיבוצי הכללי הזה.

"מעסיק" – סוכן ו/או סוכנות נסיעות, משרד לתיור, חברת נסיעות וטיולים, וכל אדם אחר המעסיק מורי דרך בישראל.

"מורה דרך" – מורה דרך מוסמך על ידי משרד התיירות המועסק בשכר יומי. 

"מקום עבודה" – כל מקומות העבודה שהסכם זה חל עליהם.

"הארגון היציג" –  אגודת מורי הדרך בישראל, אשר מייצגת את מורי הדרך המוסמכים בישראל בכל השפות.(1)

"העברה " – ליווי ו/או הסעה של מטיילים, קבוצה או בודדים, ממקום למקום בישראל ללא הדרכה.

"ביטול מוצדק" – תנאי מזג אוויר שאינם מאפשרים טיול או הוראה מכוחות הביטחון האוסרת לטייל באזור מסויים.

"העברה" – ליווי ו/או הסעה של מטיילים, קבוצה או בודדים, ממום למקום בישראל ללא הדרכה.

"יום עבודה רגיל" – יום עבודה הינו בן 8.5 שעות.(2)

1.2.   הסכם עבודה זה הינו הסכם קיבוצי כללי ויחול על:(3)

1.2.1.      סוכנויות נסיעות בישראל העוסקות בארגון תיירות המאוגדות בהתאחדות;

1.2.2.      מורי הדרך המוסמכים בתיירות בישראל המועסקים ע"י חברי ההתאחדות בשכר יומי.

1.2.3.      תוקף הסכם זה הוא ל-36 חודשים מיום 1 באוקטובר, 2014 ועד יום 30 בספטמבר, 2017 עד בכלל (להלן: "תקופת ההסכם ").(4)

1.2.4.      כל צד יהא רשאי להודיע למשנהו בכתב, 60 יום לפני תום התקופה, על רצונו להביא את ההתקשרות לסיומה. בהיעדר הודעה כאמור יתחדש ההסכם מאליו לשנתיים נוספות וחוזר חלילה;(3)

1.2.5.      למען הסר ספק, הסכם זה לא יחול על מורי דרך המועסקים לתקופות ארוכות על בסיס משכורת חודשית קבועה וכן לא יחול על העסקת מורי דרך בתפקיד אחר למעט העסקתם כמורי דרך מוסמכים כאמור בהסכם זה.

1.3.   מוסכם בין הצדדים, כי הסכם זה אינו מהווה התחייבות לתקופת העסקה או להיקף העסקה ולפיכך, מעסיק יהא רשאי להעסיק מורה דרך בהתאם לשיקול דעתו הבלעדי . כמו כן, מורה דרך אינו מחויב כלפי מעסיקו לכמות מינימאלית של ימי עבודה.

הערות הסכם קיבוצי

(1)   ראו לעניין ארגון עובדים יציג סעיפים 3 – 6 לחוק הסכמים קיבוציים, התשי"ז – 1957.

(2)   עוד לענין משך יום עבודה ראו: סעיפים 2.1 – 2.3 להסכם להלן.

(3)   לעניין היקף תחולתו של הסכם ראו סעיף 16 לחוק הסכמים קיבוציים, התשי"ז – 1957.

(4)   לעניין המשך תוקפו של הסכם קיבוצי גם לאחר התקופה הקבועה בו ראו סעיפים 12 – 14 לחוק הסכמים קיבוציים, התשי"ז – 1957.

 

שעות עבודה

2.      שעות עבודה

2.1.   יום עבודה הינו בן 8.5 שעות. (להלן – "יום עבודה רגיל").

2.2.   יחד עם זאת, מוסכם כי יום העבודה יכול להתארך מעבר ל- 8.5 שעות עבודה, זאת בשל מתכונת העבודה המיוחדת של מורה הדרך.

2.3.   ככלל, יום העבודה המוארך לא יחרוג מ-12 שעות עבודה (1) למעט מקרים חריגים ביותר, ובלבד שהממוצע של יום העבודה לא יעלה על 10 שעות עבודה ועל 43 שעות עבודה לשבוע בתוספת שעות נוספות על פי דין, בממוצע חודשי. (להלן: "יום עבודה ארוך") (2)

2.4.   הצדדים יבקשו את אישורו של שר העבודה והרווחה, בהתאם להוראות סעיף 5 לחוק שעות עבודה ומנוחה, התשי"א – 1951.

 

הערות הסכם קיבוצי

(1)   כן ראו: חוק שעות עבודה ומנוחה התשי"א – 1951 וההיתרים הכלליים מכוחו.

(2)   כן ראו: פי הוראות ההסכם הקיבוצי הכללי שמספרו בפנקס ההסכמים הקיבוציים 2017/7019 אשר נחתם ביום ב' ניסן התשע"ז  (29 במרס 2017) בין נשיאות הארגונים העסקיים ואיגוד לשכות המסחר תל אביב לבין ההסתדרות הכללית החדשה היקף שבוע עבודה במשק יקוצר בשעה אחת, כך ששבוע העבודה יעמוד על 42 שעות. ההסכם האמור הורחב בצו ההרחבה החל על כלל העובדים במשק.

מכאן שהחל מחודש 4/18 שבוע העבודה על מעסיקים עליהם חל ההסדר הענפי עומד על 42 שעות בשבוע.

שכר עבודה

3.      שכר עבודה(1)

3.1.   מוסכם בין הצדדים, כי מורה דרך יהיה זכאי לשכר מיוחד בגין שעות העבודה שמעבר ליום העבודה הרגיל. לצורך כך, הצדדים הסכימו על שכר העבודה שישולם בגין יום העבודה הרגיל (מפורט להלן), ועל שכר מיוחד המשקף תמורה בגין שעות נוספות על פי דין, שישולם בגין השעות שמעבר ליום העבודה הרגיל, שיכונה להלן – "תשלום בגין תוספת השעות".

מוסכם, כי בגין עבודה של עד 12 שעות עבודה ביום כולל, לא יהיה מורה הדרך זכאי לתשלום בגין עבודה בשעות נוספות בנוסף לתשלום בגין תוספת השעות.

למען הסר ספק, מורה דרך שיועסק ביום עבודה רגיל או שיועסק ביום עבודה ארוך בהיקף של לפחות 7 שעות עבודה יהיה זכאי בכל מקרה למלוא שכר העבודה המוסכם להלן, דהיינו שכר העבודה בגין יום עבודה רגיל וכן לתשלום בגין תוספת השעות.

3.2.   במקרה חריג, בהתאם לאמור בסעיף 3.1 לעיל, שבו יום העבודה הארוך יחרוג מהיקף של 12 שעות עבודה, ישולם למורה הדרך שכר עבודה נוסף לפי תעריף של 150% עבור כל שעה או חלקי שעה שמעבר ל-12 שעות עבודה.

3.3.   מוסכם בזאת, כי במקרה שבו מורה דרך יועסק ביום המנוחה השבועי או בימי חג, ישולם לו שכר עבודה בתעריף של 150% על תעריף שכר השעה, החל מן השעה הראשונה.(3)

3.4.   השכר ליום עבודה המעודכן ליום חתימת הסכם זה הינו כמפורט להלן ("השכר"):

שכר העבודה עבור יום עבודה רגיל לא יפחת מ –115 $.

תשלום בגין תוספת השעות לא יפחת מ- 64 $.

שכר העבודה ליום עבודה ארוך לא יפחת מ – 179 $.

תעריף שעת עבודה לא יפחת מ –13.5 $.

*ע"פי שער יציג.

3.5.   בין הצדדים הוסכם, כי בשל אופי העבודה של מורי הדרך ופיזורה על פני כל ימות השנה במכסות שונות ומגוונות של ימי עבודה, הזכויות בגין דמי הבראה ותמורת חופשה שנתית אינן נכללות בשכר היומי, והן יתווספו לשכר היומי בשיעור של 5% ממנו ("זכויות נלוות"). לפיכך, לכל התעריפים שלעיל יתווספו בהתאמה 5%.(4)

3.6.   להבטחת זכויות מורי הדרך בגין ימי מחלה, ישלם המעסיק ישירות לאגודת מורי הדרך עד ל – 9 בכל בחודש את התשלום בגין ביטוח המחלה עבור מורי הדרך שהועסקו על ידו בחודש שקדם לתשלום. תשלומים אלה יועברו ע"י אגודת מורי הדרך לגוף המבטחת, במסגרת פוליסת ביטוח שתבטיח למורי הדרך את הכיסוי המלא בגין ימי מחלה.

3.7.   מורה דרך הנדרש על ידי המעסיק להדריך ביותר משפה אחת, יהא זכאי לתוספת שכר של 10% מהשכר היומי עבור שימוש בשתי שפות, או 25% מהשכר היומי עבור הדרכה בשלוש שפות (להלן – "תוספת שפות"). תוספת השפות, ככל שמגיעה לפי סעיף זה, תוסף לשכר היומי, הושכר היומי (עם תוספת השפות), יהווה בסיס לצורך ההפרשות השונות כאמור בהסכם זה  לרבות התשלום בגין דמי הבראה ותמורת חופשה כאמור בסעיף 3.6 לעיל ולהפרשות הפנסיוניות, כמפורט בסעיף 4.3 להלן.

שכר העבודה וכן הזכויות הסוציאליות המפורטות בפרקים 4-5 להסכם זה בעבור ימי עבודה בין היום הראשון בחודש לבין היום האחרון בו, ישולמו לא יאוחר מהיום ה – 9 של החודש שלאחר זה שבו בוצעה העבודה.(5)

מורה דרך המועסק 75 יום ויותר ברציפות במקום עבודה אחד או אצל מעסיק אחד, בין בשנת עבודה ובין בשתי שנות עבודה רצופות, יהא זכאי לקבלת חופשה שנתית ודמי הבראה בהתאם להוראות החוק.

הערות הסכם קיבוצי

(1)   ראו: הוראות חוק הגנת השכר, התשי"ח – 1958 והתקנות מכוחו.

(2)   ראו: הוראת סעיף 26 לחוק שעות עבודה ומנוחה, התשי"א – 1951, הקובעת איסור פלילי על העסקה לחוק ללא היתר וההיתרים לפיו.

(3)   לעניין גמול עבור עבודה במנוחה השבועית ראו: הוראת סעיף 17 לחוק שעות עבודה ומנוחה, התשי"א – 1951. כן ראו לענין תחולת חוק שעות עבודה ומנוחה בעניין מנוחה שבועית גם על ימי חג ושבתון: סעיף 18א לפקודת סדרי השלטון והמשפט, התש"ח – 1948.

(4)   לעניין התנאים לתשלום תמורה חופשה ראו: הוראת סעיף 15 לחוק חופשה שנתית, התשי"א – 1951.

(5)   ראו: הוראות חוק הגנת השכר, התשי"ח – 1958 בהן נבעו הוראות מעט שונות המבחינות בין היום שבהגיעו חייבים לשלם, המועד שממנו קמה הזכות לפיצויי הלנה והתקופה שבגינה משתלמים פיצויי ההלנה.

זכויות סוציאליות

4.      זכויות סוציאליות

4.1.   מהשכר היומי שישולם למורה הדרך ינוכו הניכויים הקבועים בדין.(1)

4.2.   מורה דרך שבתחילת העסקתו היה מבוטח בקרן פנסיה או בביטוח מנהלים או בקופת גמל אחרת ("קופת גמל"), ימשיך להיות מבוטח בקופת הגמל והמעסיק יפריש בגינו לקופת גמל בשיעורים הנדרשים מן השכר על פי תקנון קופת הגמל.

4.3.   מורה דרך יהיה זכאי לביטוח פנסיוני או לקופת גמל, בשיעורים הבאים: (2)

                  8.33% בגין פיצויי פיטורים.

                  6% תגמולי מעסיק.

                  5.5% תגמולי מורה הדרך (שינוכו משכרו ויועברו לקופת הגמל).       

4.4.   הסכומים יועברו לקופת הגמל שבחר מורה הדרך.(3) היה ומורה הדרך לא בחר קופת גמל מסויימת לצורך הביטוח הפנסיוני, יועברו הסכומים לקופת ביטוח שבחרה האגודה.

4.5.   הסכומים שיצטברו לזכות מורה הדרך בקופת הגמל, הן של המעביד והן של העובד, יעמדו לרשות מורה הדרך בכפוף להוראות כל דין, בין במקרה של התפטרות ובין במקרה של פיטורים. המעביד יהא רשאי למשוך בחזרה את כספי הפיצויים שנצברו לזכות מורה הדרך אך ורק בגין הסכומים שהועברו על ידי אותו מעסיק, אך ורק במקרה שבו ניתן פסק דין חלוט השולל ממורה הדרך את הזכות לפיצויי פיטורים.(4)

4.6.   מורה הזכאי מורה דרך הזכאי לקצבה מקופת הגמל ינהגו לגביו כדלהלן:

4.6.1.      ככל שהמעסיק אינו מחויב מכוח דין (לרבות צווי הרחבה והסכמים קיבוציים שחלים, אם חלים) להמשיך ולבצע את ההפרשות פנסיוניות, לדוגמא – אם העובד עבר את גיל הפרישה ומקבל קצבה, אזי יעלה שכרו של מורה הדרך בהתאמה, בגובה 5.5% מהשכר. במקרה מעין זה, המעסיק יבצע הפרשות בגובה 8.33% מהשכר היומי של מורה הדרך עבור פיצויי פיטורים לביטוח מנהלים או קופת גמל אישית או לחשבון פיצויי פיטורים בקרן הפנסיה.

4.6.2.      סכומים שהועברו לקופת הפיצויים כמפורט בסעיף 4.6.1 לעיל, יבואו במקום חובת תשלום פיצויי פיטורים לפי סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים, תשכ"ג – 1963,  ובהעברת הכספים כאמור יצאו המעסיקים ידי חובת תשלום פיצויי פיטורים ע"פי דין לתקופה שעבורה שולמו, ובמידה שבה שולמו.

הערות הסכם קיבוצי

(1)   ראו: הוראת סעיף 25 לחוק הגנת השכר, התשי"ח – 1958.

(2)   לעניין שיעורי ההפרשות ראו: מאמר בנוגע לפנסיה לעובד לפי צווי ההרחבה הכלליים במשק.

(3)   ראו לעניין זכות הבחירה של עובד: סעיף 20 לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים ( קופות גמל), התשס"ה – 2005.

(4)   ראו לעניין שלילת פיצויי פיטורים: סעיפים 16 – 18 לחוק פיצויי פיטורים, התשכ"ג – 1963.

התחייבות לסודיות ואי תחרות

5.      התחייבות לסודיות ואי תחרות

5.1.   מורה הדרך ישמור בסודיות מוחלטת ולא יגלה ו/או יעביר, בין בתמורה ובין שלא בתמורה, במישרין או בעקיפין, לכל אדם ו/או גוף כלשהו, כל מידע ו/או ידע הקשור במעסיק, לרבות ומבלי לגרוע מכלליות האמור מידע על טיולים, קבוצות, תעריפים, מסלולים, אנשי קשר, מערכי הפעלה, תוכניות טיול, ורעיונות ייחודיים למעסיק. מורה הדרך מתחייב לבצע הפרדה מוחלטת בין השירותים אותם יספק למעסיקים השונים.

5.2.   מורה הדרך לא ייזום ולא ייצור בין במישרין ובין בעקיפין, קשר עם סוכנויות נסיעה בארץ ובחו"ל ו/או עם ראשי קבוצות מטיילים וחבריהן ו/או עם כל אדם אחר, במגמה לקשור קשרי מסחר ישירים או בנוגע להעברת קשרים מסחריים כנ"ל מסוכן נסיעות אחד למשנהו.

5.3.   מורה הדרך לא ייזום ולא ייצור בין במישרין ובין בעקיפין, קשר עם ספקים בארץ (בתי מלון ושרותי תיירות אחרים) על מנת לספק שירותי תיירות למטיילים אשר הודרכו על ידו במסגרת ההתקשרות של המעסיק איתו.

5.4.   מיד עם סיום תקופת ההדרכה, מכל סיבה שהיא, יחזיר מורה הדרך למעסיק ביוזמתו או לפי דרישה, כל מסמך הקשור לטיול שהדריך, ולא ישאיר בידו כל דבר ו/או העתק ו/או צילום ו/או מסמך ו/או חומר הקשור בטיול, לרבות תוכנית הטיול, מערכי הפעלה ורשימת אנשי הקשר.

 

תנאי העסקה – זכויות וחובות

6.      תנאי העסקה – זכויות וחובות

6.1.   מורה הדרך זכאי להחזר הוצאות ריאליות בעבור אש"ל, נסיעות בתפקיד עלפי קבלות והוצאות נסיעה לעבודה.(1)  

מובהר בזאת, כי זכותו של מורה הדרך להחזר הוצאות הינה בכפוף לכך שהדו"ח בגינו יוגש בתיאום עם המעסיק ובאישורו. ההחזר יתייחס להוצאות שהוצאו במהלך תקופת ההדרכה בקשר לעבודות נשוא הסכם זה.

6.2.   בחגים שלקראתם אין להשיג תחבורה ציבורית, לרבות בערב ראש השנה וביום כיפור, המעסיק מחויב לדאוג לתחבורה מתאימה או החזר הוצאות.

6.3.   הזמנה של מורה דרך תעשה בכתב.(2)

6.4.   מעסיק שהזמין מורה דרך להדרכה לא יוכל לבטל את ההזמנה בתוך 21 הימים שלפני הטיול אלא אם הביטול מוצדק.(3) במידה והביטול המוצדק נעשה בתוך התקופה הקצרה מ – 21 ימים קודם לטיול, יפצה המעסיק את מורה הדרך בשיעור הזהה באחוזים לשיעור דמי הביטול או הפיצוי שקיבל מאת המזמין, אם וככל ששולמו דמי ביטול או פיצויים בגין הביטול.

6.5.   מורה דרך אשר קיבל הזמנת המעסיק ואישר אותה לא יוכל לבטלה או שלא לקיימה, אלא מסיבות שאינן באחריותו או בשליטתו. מורה דרך אשר נאלץ לבטל הדרכה מנסיבות שאינן באחריותו או בשליטתו יוכל להציע למעסיק מורה דרך חלופי במידה והמעסיק ידרוש זאת.

6.6.   במידה ובוטלה הזמנת קבוצה, ואחד הצדדים טוען שהביטול אינו ביטול מוצדק או שאינו מחמת נסיבות שאינן באחריות או בשליטת מורה הדרך כאמור בסעיפים 6.4 או 6.5 לעיל, תועבר הסוגיה לפתרון לפי סעיף 7.1 להלן. בסמכות ועדת הבוררות לפסוק פיצוי לצד הנפגע כאמור, אם וככל שתמצא לנכון.

6.7.   על המעסיק חלה החובה להבטיח תנאי הלנת מורה הדרך וכלכלתו אגב לינה (בתנאי חצי פנסיון), ככלל, באותו מלון, אכסניה וכו' בו ילונו רוב או כל הקבוצה המודרכת על ידו או בסמוך אליהם, במלון הולם באזור קרוב. חובת ההלנה הינה במרחק של למעלה מ-40 ק"מ ממקום מגוריו של מורה הדרך. במידת האפשר, יועמד לרשות מורה הדרך חדר לינה בנפרד.

המעסיק ומורה הדרך יוכלו להסכים ביניהם, כי במקום הלנת מורה הדרך, ישולמו לו הוצאות נסיעה אל ביתו ובחזרה.(4)

6.8.   עבור ימים חופשיים, במהלך תקופת ההדרכה, עם קבוצה בבאר שבע ודרומית לה, טבריה, גליל עליון ורמת הגולן, יקבל מורה הדרך תמורה בשיעור של 50% מהשכר היומי פרט לימי שבת וחג אשר עבורם יקבל תשלום שכר מלא, בתנאי שמורה הדרך נשאר עם הקבוצה במהלכו של היום החופשי בין בשבת ובין ביום חול.

6.9.   כל מעסיק שחל עליו הסכם זה ינכה משכרו היומי של כל מורה דרך דמי טיפול בשיעור 0.8% מהשכר היומי עד לתקרה בגובה של 1.7 מהשכר הממוצע במשק. חובת הניכוי האמורה לא תחול רק לגבי מורה דרך שהצהיר בכתב כי אינו חבר באגודת מורי הדרך וכי הוא חבר בארגון עובדים אחר, בהצהרה שמועדה מאוחר למועד חתימת הסכם זה. דמי הטיפול האמורים יועברו על ידי  המעסיקים לידי אגודת מורי הדרך לחשבון בנק אשר פרטיו ימסרו מעת לעת על ידי אגודת מורי הדרך. נכון למועד חתימת הסכם זה, חשבון הבנק הוא חשבון מספר 166126 בבנק מזרחי טפחות סניף 528.(5)

6.10.                    בכפוף לאמור בסעיף 6.1 לעיל, מורה דרך שומר כשרות יהיה זכאי לתשלום עבור ארוחות על פי קבלות שיוצגו בגין רכישת אוכל בפועל בכל מקרה בו נקבעה לקבוצה מסעדה, או כל חדר אוכל אחר בלתי כשר, בסכומים סבירים והגיוניים בנסיבות העניין.

6.11.                    המטייל או הקבוצה הינם באחריותו של המעסיק, ומורה הדרך פועל כשכיר לביצוע השירותים אשר האחריות לגביהם היא של המעסיק.

6.12.                    מתוקף אחריות זו המעסיק בלבד יהיה אחראי על ניהול הסיורים בנושאים המפורטים להלן. כל פעילות של מורה דרך חייבת להיות מתואמת ומוסכמת ע"י המעסיק בנושאים אלו, בכתב:

6.12.1.  מסלול הסיור, מקומות הביקור, המסעדות והאתרים (גם ללא שוברים), חנויות ובתי מסחר, מסירת חומר שיווקי ופרסומי (למעט חומר של המעסיק). מורה הדרך ידווח למעסיק על המקומות בהם ביקר.

6.12.2.  מורה הדרך ידייק בשעת התחלת הסיור ושעת סיומו ושמירת המסלול כפי שייקבעו על ידי המעסיק (חריגות יאושרו ע"י המעסיק, פרט למקרי חרום, או במקרה של נסיבות שאינן באחריות או בשליטת מורה הדרך). בשעת מלוי תפקידו יקפיד מורה הדרך על הופעה נאה ומסודרת כיאה למעמדו ולעיסוקו.

6.12.3.  מורה הדרך יתייצב לתדרוך וכן לסיכום לפי דרישת המעסיק בסמוך לתחילת הסיור ובסמוך לתום הסיור, במקום ובשעה שנקבעו ביניהם. תדרוך וסיכום כאמור נכללים בשכר היומי של מורה הדרך, ובלבד שהם אינם חורגים ממסגרת שעות העבודה המוסכמת בהסכם זה.

6.12.4.  מורה הדרך לא יהא רשאי לצרף נוסעים נוספים לקבוצת התיירים, לרבות קרובי משפחה, אלא אם כן יסוכם אחרת עם המעסיק מראש ובכתב.

6.12.5.  סיורים נוספים (OPTIONALS) יבוצעו על ידי מורה הדרך באישור בלעדי ובתיאום עם המעסיק, ובשום מקרה לא יימכר סיור כזה ע"י מורה הדרך שלא באישור המעסיק.

הערות הסכם קיבוצי

(1)   עוד ראו להלן בעניין אש"ל הוראות סעיפים 6.7 ו – 6.10.

(2)   ראו לעניין זה גם חוק הודעה לעובד ולמועמד לעבודה (תנאי עבודה והליכי מיון וקבלה לעבודה), תשס"ב-2002) .

(3)   ראו לעיל הגדרת המונח "ביטול מוצדק" בסעיף 1.1.

(4)   לעניין אש"ל והוצאות לינה ראו גם בסעיפים 6.1 – 6.2 לעיל ובסעיף 6.10 להלן.

(5)   לעניין התנאים בהם מותר לגבות דמי טיפול ומקסימום דמי הטיפול המותרים בגביה ראו: סעיף 25(א)(3ב) לחוק הגנת השכר, התשי"ח – 1958. לעניין התנאי של מתן הצהרה בכתב – ספק אם מתיישב עם הוראות הסעיף.

שונות

7.      שונות

7.1.   סכסוכים בין המעסיק לבין מורה הדרך או בין הצדדים להסכם זה, יוכרעו על ידי ועדת בוררות קבועה, אשר תוקם על ידי הצדדים הלסכם זה, כשכל צד ממנה בורר אחד. במידה ושני הבוררים הנבחרים לא יגיעו להכרעה, ימנו הם בורר שלישי בהסכמה הדדית; במידה ולא תושג הסכמה בדבר זהות הבורר השלישי, ימנה בית הדין לעבודה בת"א את הבורר השלישי לפי בקשת אחד הצדדים. החלטות ועדת הבוררות תהינה סופיות. העתק מפסקי הבוררות שיינתנו כאמור, יועברו לפי בקשת אחד הצדדים למשרד התיירות.

אין בהוראה זו כדי לפגוע בזכותם של מורי הדרך ו/או המעסיק לפנות לבית הדין לעבודה.

7.2.   כל התשלומים, ההטבות והזכויות למורי הדרך לפי הסכם זה כפופים לניכויי מס ותשלומי חובה כדין.

7.3.   מוסכם בזאת, כי האופן שבו בוצע בפועל תשלום השכר ו/או התמורה למורה הדרך בגין עבודתו – לא ישפיע בדרך כלשהי על הזכויות והחובות החלות על מורה הדרך ועל המעסיק נשוא הסכם זה.

7.4.   הסכם זה ממצה את כל דרישות הצדדים בתקופת ההסכם בעניינים שהוסדרו בהסכם. טיוטות שקדמו להסכם זה לא ישמשו לפרשנות ההסכם ולא יוצגו בשום הליך משפטי או מעין משפטי.

7.5.   הצדדים ישמרו על שקט תעשייתי בנושאים המוסדרים בהסכם זה. השקט התעשייתי יחול לרבות על עיצומים, שביתה מלאה, שביתה חלקית, הכרזה על סכסוך עבודה, וכל פגיעה מאורגנת אחרת ביחסי העבודה התקינים או בהליכי העבודה וסדריה.

7.6.   מובהר בזאת, כי אגודת מורי הדרך חתמה על הסכם קיבוצי כללי עם לשכת מארגני תיירות נכנסת לישראל, החל על תנאי העסקתם של מורה דרך המועסקים בהדרכת תיירות נכנסת לישראל. נוסח הסכם זה ידוע ומוכר להתאחדות ולא תשמע כל טענה מצדה כלפי האגודה בעניין זה.

7.7.   אגודת מורי הדרך מבהירה כי ההתאחדות שומרת על טענותיה וזכויותיה בהקשר זה וכי אין בעצם האמור לעיל כדי לגרוע מזכויותיה וטענותיה, בין היתר בהיותה לטענתה ארגון המעבידים היציג בענף התיירות וכן ביחס לטענותיה בהקשר להתנגדותה למתן צו הרחבה להסכם הקיבוצי שחתמה האגודה עם לשכת מארגני תיירות נכנסת לישראל.

7.8.   הצדדים יפנו במשותף לשר האחראי על נושא צווי ההרחבה בממשלה על מנת שיוציא צו הרחבה להסכם זה.

ולראיה באנו על החתום ביום 1 באוקטובר 2014