עולם העבודה | מאי 24, 2021

תוכן עניינים

  1. סעיף 44 לחוק – הגדרות ופרשנויות »
  2.  סעיף 45 לחוק – היטל על העסקת עובד זר ושיעורו »
  3. סעיף 46 לחוק – תשלום ההיטל »
  4. סעיף 47 לחוק – תחולת הוראות הפקודה »
  5. סעיף 48 לחוק – ביצוע ותקנות ושינוי התוספת »
  6. מראה מקום »

א. סעיף 44 לחוק – הגדרות ופרשנויות

  • חוק התכנית להבראת כלכלת ישראל (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב והמדיניות הכלכלית לשנות הכספים 2003 ו-2004), תשס"ג-2003

  • הגדרות ופרשנות
  • (א)  בפרק זה –
  •            "הכנסה" – הכנסה לפי סעיף 2(2) לפקודת מס הכנסה לרבות הכנסה כאמור שהופקה או שנצמחה באזור כהגדרתו בסעיף 3א לפקודה האמורה;
  •            "השכר הממוצע במשק" – כהגדרתו בסעיף 3(ה3) לפקודת מס הכנסה;
  •            "מעסיק" – כל המשלם הכנסה לעובד זר, או האחראי לתשלומה, לרבות מי שדינו לענין תשלום מסים כדין המדינה;
  •            "עובד זר" – כהגדרתו בחוק עובדים זרים, התשנ"א-1991, למעט כל אחד מאלה:
  • (1)   עובד זר שפרק ו' לחוק יישום ההסכם בדבר רצועת עזה ואזור יריחו (הסדרים כלכליים והוראות שונות) (תיקוני חקיקה), התשנ"ה-1994, חל עליו;
  • (2)   עובד זר המועסק כדין בישראל שהוא אזרח במדינה הגובלת בישראל והיוצא את ישראל, בדרך כלל בתום יום העבודה, למקום מגוריו באותה מדינה;
  • (3)   עובד זר המועסק כדין במתן טיפול סיעודי;
  • (4)   עיתונאי חוץ וספורטאי חוץ, כהגדרתם בסעיף 75א לפקודת מס הכנסה;
  • (5)   עובד זר שמשולמת לו, בעבור חודש עבודה, הכנסה בסכום השווה לפעמיים השכר הממוצע במשק, או הכנסה בסכום הגבוה מזה, ולגבי עובד זר המועסק פחות מ-180 שעות בחודש – הכנסה בסכום השווה למספר השעות שבו הוא עובד בחודש כשהוא מחולק ב-180 ומוכפל בסכום השווה לפעמיים השכר הממוצע במשק, או הכנסה בסכום הגבוה מזה;
  • (6)   עובד זר שנעברה נגדו עבירה לפי סעיף 203א לחוק העונשין, התשל"ז-1977, או עבירות נלוות, השוהה במקלט לקרבנות סחר בתל-אביב-יפו, והעובד, במשך שהותו במקלט האמור;
  • (7)   עובד זר בעל אשרה ורישיון ישיבה שניתנו לו מכוח הסכם חופשת עבודה בין מדינת ישראל ובין מדינה אחרת המנוי בתוספת ונכללים בו תנאים כמפורט להלן (בחוק זה – הסכם חופשת עבודה), והוא מועסק בהתאם לתנאים שבהסכם:
  • (א)   הגעתו של העובד לישראל היא למטרת חופשה, ועבודתו בישראל היא מטרה משנית;
  • (ב)   התקופה המרבית לשהות העובד בישראל אינה עולה על 12 חודשים;
  • (ג)    התקופה המרבית להעסקת העובד אצל מעסיק מסוים אינה עולה על שלושה חודשים;
  • (ד)    העובד מבוטח בביטוח רפואי בכל תקופת שהותו בישראל;
  • (ה)   מספר העובדים המועסקים אינו עולה על מכסת עובדים מרבית לשנה;
  • (8)   משקיע זר שקיבל אשרה ורישיון לישיבת ביקור מסוג ב/5 לפי חוק הכניסה לישראל, התשי"ב-1952, וכן עובד חיוני שקיבל אשרה ורישיון לישיבת ביקור מסוג ב/51 לפי החוק האמור, ובני זוגם.
  •            (ב)  לכל מונח בפרק זה תהיה המשמעות הנודעת לו בפקודת מס הכנסה, אלא אם כן נאמר במפורש אחרת.

 פסיקה

1.  עובד זר, המועסק בישראל מכוח חוק עובדים זרים ומקבל היתר לשהייה מוגבלת בישראל על פי חוק הכניסה לישראל – איננו תושב. את "שאלת התושבות" של עובד זר, יש לבחון לפי הוראות הדין המסדירות את מעמדם של אלו שזיקתם לארץ ארעית, בהתאם לחוק הכניסה לישראל וכן בהתאם לחוק עובדים זרים והקריטריונים שבהם.

האמור נפסק בעניין רצון עמוס 1

 ב. סעיף 45 לחוק – היטל על העסקת עובד זר ושיעורו

  1. על פי החוק, מעסיק של עובד זר, כהגדרתו בסעיף 44, חייב בהיטל בשיעור של 20% מסך כל הכנסתו של העובד הזר, כהגדרתה בסעיף 44.
  2. במקרה שבו העובד הזר מועסק על ידי המעסיק בענפים המפורטים להלן יהא שיעור ההיטל כמפורט להלן: בענף החקלאות – 0% ובענף המסעדות האתניות, בענף התעשייה או בענף הבניין – 15%.
  3. חל איסור על המעסיק לנכות, בין אם במישרין ובין אם בעקיפין, את ההיטל מהכנסתו של העובד הזר.

פסיקה

1. ההיטל מכוח חוק הבראת הכלכלה הוא אחד הכלים לייקור עלויות עובדים זרים, כדי להפוך את העסקתם לבלתי כדאית למעסיקים ההיטל מעניק תמריץ שלילי להעסקת עובדים זרים, וזו אף תכליתו.

האמור נפסק בעניין חברת בית אבות שלמה המלך2.

2. ההיטל חל על המעסיקים וחל איסור לגלגל אותו על העובדים, ולפיכך אין בו כדי להפלות את העובדים הזרים בניגוד לאמנות והסכמי סחר בינלאומיים.

האמור נפסק בעניין יצחק בוכריס 3.

3. מעסיקיהם של עובדים יוצאי סודן ואריתריאה, המחזיקים ברשיונות שהייה זמניים, חייבים בתשלום היטל העסקת עובד זר, בדומה למעסיקיהם של עובדים זרים חוקיים.

האמור נפסק בעניין סעד4. נפסק כי באין התייחסות מפורשת לעובדים יוצאי סודאן ואריתריאה בחוק התכנית להבראת כלכלת ישראל משתמע כי אלה נמנים על קבוצת העובדים הזרים אשר מי שמעסיקם חייב בתשלום היטל העסקת עובד זר. יתירה מכן, מתן פטור מתשלום ההיטל אינו הולם את תכליתו של החוק.

כך, נפסק בעניין י.ב. שיא משאבים 5 כי קיומם של הבדלים בין מי שנכנס לישראל כדי לעבוד ומועסק על פי היתר, לבין מי שהגיעו במנוסה ממדינות שהתנאים השוררים בהן אינם מאפשרים להרחיקם בחזרה אליהן, אינו מצדיק כשלעצמו לאיין תשלומו של מס זה.

כדי לראות תוכן רשימה זו עליכם לרכוש מנוי שנתי
רכשתם כבר מנוי?

ו. מראה מקום

  1. עמ (מרכז) 37101-10-11‏  ‏ רצון נ' מס הכנסה נ' פקיד שומה‏, 17.9.2014
  2. עא 6893/19 ‏חברת בית אבות שלמה המלך בע"מ נ' פקיד שומה גוש דן, 4.8.2020; כן ראו: ראו בג"ץ 9722/04 פולגת ג'ינס בע"מ נ' ממשלת ישראל , 7.12.2006
  3. בג"צ 2587/05 יצחק בוכריס ואח' נ' פקיד שומה חדרה ואח', 23.6.05
  4. עא 4946/16 ‏ ‏ שלמה סעד נ' פקיד שומה אשקלון, 12.9.2017;  כן ראו: דנא 8496/17 ישרוטל בע"מ נ' פקיד שומה אילת, 31.5.2018; דנא 6021/20 ‏אר.טו.אם קורפוראשיין בע"מ נ' פקיד שומה תל אביב 5‏, 17.11.2020; בגץ 7428/20 ‏דב שמירה נקיון וכח אדם בע"מ נ' ממשלת ישראל, 4.11.2020
  5. עעמ 9001/16 ‏ ‏ י.ב. שיא משאבים בע"מ נ' החשבת הכללית משרד האוצר, 13.9.2017

מאמרים קרובים