עולם העבודה | אוקטובר 7, 2021

תמצית הכללים

  1. עובד שהתפטר בהגיעו לגיל הנקוב בסעיף 11(ה) לחוק, זכאי לפיצויי פיטורים, תהא סיבת ההתפטרות אשר תהא.
  2. סעיף 11(ה) לחוק הינו בבחינת "אפליה חיובית".
  3. הוראת סעיף 11(ה) לחוק מכוונת רק לעובדים שהחלו עבודתם אצל אותו מעסיק או באותו מקום עבודה טרם הגיעם לגיל הזכאות.
  4. בנסיבות של פרישה לגמלאות אגב הסדר ביטוח פנסיוני מלא ומקיף בגין כל תקופת העבודה, לא קמה לעובד זכאות לפיצויי פיטורים לפי סעיף 11(ה) לחוק.
  5. ההסדר הפנסיוני המלא יכול ויהיה בדרך של הפרשה לקרן חיצונית או במסגרת פנסיה תקציבית.
  6. עניינו של הסכם הפנסיה הוא, בין היתר, בכך שבהגיע עובד לגיל מסוים, יוכל המעסיק לסיים את הקשר החוזי עמו מבלי להזדקק להליכים הקשורים בפיטורים. כנגד חובת המעסיק לשלם דמי גמולים באה חובת העובד לפרוש מעבודתו.
  7. פרישה מעבודה כתוצאה מהסדר פנסיוני אינה חייבת בהכרח להתבצע בגיל בו הגיע העובד לגיל פרישה, ולא תחשב לפיטורים.
  8. טענות חילופיות מצד העובד בדבר פיטורים או התפטרות מחמת גיל פרישה יכולות לדור יחדיו מקום בו יש ספק באינטרפרטציה המשפטית שיש לתת למסכת העובדתית.
  9. התפטרותו של עובד בהגיעו לגיל הפרישה אינה נופלת בגדר המקרים המזכים אותו בפיצויי פיטורים ביום הפסקת יחסי העבודה, אלא ביום בו ידרוש בכתב את פיצויי הפיטורים תוך ציון עילת דרישתו כאמור בסעיף 20(ג) לחוק הגנת השכר, התשי"ח- 1958. כאשר לא נשלחה דרישה כאמור, אין העובד זכאי לפיצוי הלנת פיצויי פיטורים ולא להפרשי הצמדה וריבית.
  10. פסיקות רלוונטיות של בתי הדין האזוריים לעבודה :
    1. אישה שהחלה לעבוד לאחר גיל הפרישה החוקי לפרישת נשים (62) ופרשה בגיל 67 תקום לה זכאות לתשלום פיצויים ואין להחיל עליה את ההלכה בדבר העדר זכאות של עובד לקבלת פיצויים לפי סעיף 11(ה) לחוק אם העובד החל עבודתו אצל המעסיק לאחר גיל הפרישה.
    2. על עובד הטוען להתפטרות מחמת גיל, חובה לנקוב בתאריך הלידה, להוכיחו בראיה בעלת משקל ולהראות איך מתיישב תאריך זה עם מועד ההתפטרות והוראות חוק גיל פרישה.
    3. קיים הבדל בין השלמת פיצויי פיטורים לבין מענק פרישה.
    4. עובד שבפועל הפסיק את עבודתו כנהג מונית חודשיים לפני הגיעו לגיל פרישה מאחר ורישיונו נשלל (נבצרות), ועבודתו הרשמית הסתיימה לאחר גיל הפרישה – זכאי לתשלום פיצויים.
    5. אין בעובדה שהעובדת החלה לעבוד מספר שנים בלבד לפני גיל הפרישה והמשיכה לעבוד לאחר גיל הפרישה כדי לשלול ממנה הזכות לפיצויי פיטורים, שכן החוק אינו דורש התפטרות בהגיע העובדת להגיע הפרישה, אלא לאחר גיל הפרישה.
    6. בנסיבות של התפטרות מחמת גיל, שאלת הסגר, וניסיונות המעסיק לקבל היתר עבור העובד, אין בהם כדי לשנות ולהשפיע על זכאותו של התובע לפיצויי פיטורים.
    7. עובד שהתקבל לעבודה לאחר גיל פרישה אינו בגדר מתפטר בדין מפוטר על-פי סעיף 11(ה) לחוק, אולם אין בכך כדי לשלול את זכותו להתפטר בדין מפוטר מטעמי בריאות.
כדי לראות תוכן רשימה זו עליכם לרכוש מנוי שנתי
רכשתם כבר מנוי?

6. בנסיבות של התפטרות מחמת גיל, שאלת הסגר, וניסיונות המעסיק לקבל היתר עבור העובד, אין בהם כדי לשנות ולהשפיע על זכאותו של התובע לפיצויי פיטורים.

בעניין מוחמד מצרי1 המעסיק טען להעדר זכאות לתשלום פיצויי פיטורים בהתאם לפסיקה על פיה במקרה של סגר ובמצב שבו העובד טוען שרצה להמשיך לעבוד והמעסיקה הוכיחה כי נקטה בכל האמצעים שברשותה על מנת לאפשר המשך העסקתו, אך נבצר ממנה הדבר עקב התערבות גורם חיצוני (ממשלת ישראל) מדובר בנסיבות שבהן אכן אירע מצב בו הופסקו יחסי עבודה מבלי שהתובע התפטר ומבלי שהנתבעת פיטרה אותו.

הובהר כי המקרה של התובע שונה, מאחר ובמועד הטלת הסגר, התובע עבר את גיל 65 (גיל הפרישה באותה תקופה), ולכן חלות בנסיבות העניין הוראות סעיף 11(ה) לחוק, כך שבהגיעו לגיל הנקוב, זכאי הוא לפיצויי פיטורים תהא סיבת ההתפטרות אשר תהא2.

7.  עובד שהתקבל לעבודה לאחר גיל פרישה אינו בגדר מתפטר בדין מפוטר על-פי סעיף 11(ה) לחוק, אולם אין בכך כדי לשלול את זכותו להתפטר בדין מפוטר מטעמי בריאות.

בעניין יהודה טהל3 הובהר כי עובד שהתקבל לעבודה לאחר גיל פרישה אינו בגדר מתפטר בדין מפוטר בהתאם לסעיף 11(ה) לחוק4 אולם בכך אין כדי לשלול זכותו של העובד להתפטר בדין מפוטר מטעמי בריאות.

מראה מקום

  1. עב (חי') 2640/02  מוחמד מצרי נ' אורלן 1983 בע"מ, 3.2.05
  2. ראו : דב"ע נג/3-137 עזבון המנוח יצחק ידידיה ז"ל נ' יוסף בלומנפלד, פד"ע כו 557
  3. עב (י-ם) 1748/02 יהודה טהל נ' רובין חברה להסעות שרותים ובניה בע"מ ואח', 29.10.03
  4. דב"ע מא/3-92 יוסף מורנו נ' חרות בע"מ , פד"ע יג 25

מאמרים קרובים