עולם העבודה | מאי 25, 2021

נושאים מרכזיים לדיון

  1. העסקה מותרת בשעות נוספות
  2. העסקה המותרת בשעות נוספות אינה מוגבלת בתקרה

הוראת חוק

  • חוק שעות עבודה ומנוחה, תשי"א-1951

  • העסקה המותרת בשעות נוספות

  • 10 (א)  העסקת עובד בשעות נוספות מותרת –
    (1)   כשתאונה או מאורע בלתי צפוי מראש מחייבים זאת, או כשיש לטפל באופן דחוף במכונות או בציוד, ואינה מותרת אלא במידה הדרושה למניעת הפרעה קשה בתהליך הרגיל של העבודה, או למניעת נזק לגוף או לנכס שאין למנוע אותו בדרך אחרת;
    (2) כשעובדים במשמרות; ובלבד שלא יעבדו יותר משעה נוספת אחת ליום, ושהממוצע לשלושה שבועות לא יעלה על ארבעים וחמש שעות עבודה לשבוע;
    (3) בהכנת מאזן שנתי, ברישום מלאי הסחורה ובמכירה שלפני חג; ובלבד שלא יעבדו יותר מארבע שעות נוספות ליום וממאה לשנה.
    (ב)  הועסק עובד שעות נוספות על פי פסקה (1) של סעיף קטן (א) – תימסר לכל המאוחר למחרת היום הודעה על כך בכתב למפקח עבודה אזורי, ולא ימשיכו בעבודת שעות נוספות, אלא אם נתן המפקח היתר לכך בכתב וקוימו התנאים שבהיתר.

פירוט הכללים

א. העסקה מותרת בשעות נוספות.

ככלל, חל איסור להעסיק עובד בשעות  נוספות.

כדי לראות תוכן רשימה זו עליכם לרכוש מנוי שנתי
רכשתם כבר מנוי?

אולם, החוק קובע כי מותר להעסיק עובד בשעות נוספות במצבים הבאים:

  • 1. קרות תאונה או מאורע בלתי צפוי מראש מחייבים זאת, או כשיש לטפל באופן דחוף במכונות או בציוד, וההעסקה אינה מותרת אלא במידה הדרושה למניעת הפרעה קשה בתהליך הרגיל של העבודה, או למניעת נזק לגוף או לנכס, שאין למנוע אותו בדרך אחרת.
  • 2. כשעובדים במשמרות ובלבד שלא יעבדו יותר משעה נוספת אחת ליום, ושהממוצע לשלושה שבועות לא יעלה על ארבעים וחמש שעות עבודה לשבוע.
  • 3. בהכנת מאזן שנתי, ברישום מלאי הסחורה ובמכירה שלפני חג ובלבד שלא יעבדו יותר מארבע שעות נוספות ליום וממאה לשנה.

ב. העסקה המותרת בשעות נוספות אינה מוגבלת בתקרה.

שימו לב  – שבשונה מהיתר הכללי (עליו  נעמוד בהמשך) המאפשר ההעסקה בשעות נוספות לכלל עובדי המשק עד תקרה של 12 שעות עבודה ביום, במקרים המנויים בחוק בהם מותר להעסיק עובדים בשעות נוספות לא נקבעה תקרה כלשהי.

ואולם, החוק קובע כי הועסק עובד שעות נוספות כאמור תימסר לכל המאוחר למחרת היום הודעה על כך בכתב למפקח עבודה אזורי, ולא ימשיכו בעבודת שעות נוספות, אלא אם נתן המפקח היתר לכך בכתב וקוימו התנאים שבהיתר.

כלומר – המגבלה נמשכת עד למחרת היום בו קיימת חובת מסירת הודעה למפקח האזורי וקבלת היתר ספציפי ממנו להמשיך להעסיק העובד בשעות נוספות.

מאמרים קרובים