עולם העבודה | אפריל 23, 2022
  • חוק דמי מחלה, תשל"ו-1976

  • 2 (ג)   שר העבודה, באישור ועדת העבודה של הכנסת, רשאי להתקין תקנות בדבר נהלים הכרוכים בקבלת דמי מחלה, לרבות מסירת פרטים וראיות למעסיק בקשר למחלה, וכן בדבר מועד תשלום דמי המחלה.
  • תקנות דמי מחלה (נהלים לתשלום דמי מחלה), תשל"ז-1976

  • בתוקף סמכותי לפי סעיפים 2(ג), 4(ד) ו-13(א) לחוק דמי מחלה, תשל"ו-1976, ובאישור ועדת העבודה של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה:
    הודעה למעביד
    1. עובד הנעדר מעבודתו עקב מחלה ימסור למעביד הודעה על כך תוך שלושה ימים מהיום הראשון להעדרו ועל התקופה המשוערת שבה לא יהיה מסוגל לעבודה; ההודעה תימסר על ידי העובד או מטעמו, ובלבד שהמעביד הביא לידיעת העובד את חובתו לקיום הוראות תקנה זו.

תקנה 1  תקנות דמי מחלה (נהלים לתשלום דמי מחלה), תשל"ז-1976 (להלן: "התקנות") מחייב את העובד הנמצא בחופשת מחלה נדרש למסור הודעה על כך תוך שלושה ימים מהיום הראשון להעדרו ועל התקופה המשוערת שבה לא יהיה מסוגל לעבודה. תנאי למסירת ההודעה שהמעביד הביא לידיעת העובד את חובתו לקיום הוראות תקנה זו.

  • תקנות דמי מחלה (נהלים לתשלום דמי מחלה), תשל"ז-1976

  • תעודת מחלה
    2 (א)  עובד הפונה למעביד לקבלת דמי מחלה בעד ימי העדרו עקב מחלה, ימציא תעודת מחלה מאת רופא חתומה בידו, שבה מצויינים הפרטים כדלקמן:
    (1)   שם החולה ומספר זהותו;
    (2)   (נמחקה);
    (3)   התקופה שבה לא היה העובד מסוגל לעבודה עקב מחלה; ואם עדיין אינו מסוגל לחזור לעבודה, התקופה המשוערת שבה לא היה מסוגל לעבודה;
    (4)   שם הרופא ומענו;
    (5)   תאריך הוצאת התעודה.
    (ב)  עובד החבר בקופת חולים ימציא תעודת מחלה מאת קופת-חולים או המאושרת מטעמה, שבה מצויינים הפרטים כאמור בתקנת משנה (א).
    (ג)   התעורר ספק אצל המעביד לגבי תוכן של תעודת מחלה שלא ניתנה לפי תקנת משנה (ב), הוא רשאי להעמיד את העובד לבדיקה רפואית ועל העובד להיענות להזמנת המעביד ולהיבדק.

א. התקנות קובעת חובה למסירת  תעודת מחלה כתנאי לקבלת דמי מחלה

תקנה 2 לתקנות קובעת שהתנאי לתשלום דמי המחלה לעובד הנו הצגת תעודת מחלה על ידי העובד. תעודת המחלה צריכה להיות חתומה על ידי רופא ולכלול את שם החולה ומ.ס הזהות שלו, התקופה בה העובד לא היה כשיר לעבודה, התקופה משוערת שבה לא יהיה כשיר ואם הוא יכול לשוב לעבודתו, שם הרופא וכתובתו. עובד החבר בקופ"ח נדרש להמציא תעודת מחלה מטעם קופ"ח. אם המעביד חושד במהימנות של התעודה הוא זכאי להעמיד העובד לבדיקה רק אם תעודת המחלה אינה של קופת חולים מוכרת והיא לא ניתנה לפי הוראת התקנות כאמור.

ב. אי מסירת אישור המחלה בתוך פרק זמן סביר, כמו גם אי הודעה למעסיק על תקופת המחלה לפי אישור המחלה, יש בה משום הפרת חובת תום הלב ואף הפרת הוראות הדין. אולם, אין בכך כדי להביא לתוצאה שאין תוקף לאישור המחלה.

ראו עניין חמסי1. בעניין שרה בן משה2 פסק ביה"ד האזורי לעבודה בת"א כי התובעת זכאית לדמי מחלה על אף שתעודת המחלה הומצאה באיחור של שבועיים.

בעניין עו"ד זהבית מקונן3 נפסק,  כי אמנם תעודות המחלה הוצגו לנתבעת זמן רב לאחר תקופת המחלה, ברם, הדבר מותנה בכך שהמעביד הביא את החובה להגשת אישורי מחלה לידיעת העובד, ולא הוכח כך במקרה זה. לכן, המחדל בהצגת האישורים במועד אינו שולל את זכאות התובעת. ודוק, כבר נפסק שאין בהפרת חובת העובד לעניין זה לשלול תוקף אישור המחלה.

ג. חשד בלבד לפגם בתעודה מחלה אינו מוביל לידי פסילתה והעדר נקיטת פעולה להזמת התעודה נזקף לחובת המעסיק.

כדי לראות תוכן רשימה זו עליכם לרכוש מנוי שנתי
רכשתם כבר מנוי?

מראה מקום

  1. ע"ע (ארצי) 6294-01-14  שלומי חמסי נ' בבילון  25.5.17
  2. דמ (ת"א) 45693-03-19 שרה בן משה – מיכל סליטרניק 23.12.19
  3. סע"ש (באר שבע) 12045-03-17 עו"ד זהבית מקונן נ' חב' יניב אידל ושות' מיום 1.2.21

מאמרים קרובים