עולם העבודה | מאי 22, 2021

תמצית הכללים הנוגעים לסעיף 14  לחוק פיצויי פיטורים

  1. במסגרת סעיף 14 לחוק חל הכלל כי תשלום לקופת תגמולים או לקרן פנסיה לא יבוא במקום פיצויי פיטורים.
  2. חריג לכלל – כספים בקופה באים "במקום" חובת תשלום פיצויי פיטורים אם העניין הוסדר בהסכם קיבוצי, או באישור של שר העבודה והרווחה.
  3.  כדי שהכספים בקופה יבואו במקום החבות לתשלום פיצויי פיטורים נדרש כתנאי מקדמי שלעובד תהיה זיקה משפטית בכספים המופקדים בקופה, ולכן כספים בקופה שאינם על שם העובד לא יכולים לבוא במקום החבות לתשלום פיצויי פיטורים.
  4.  הטענה לפיה לבד מהוראה מתאימה בהסכם קיבוצי או צו מטעם שר העבודה, נדרש גם שהסכום שהצטבר בקופה יכסה את מלוא הפיצויים הסטטוטוריים כדי שיחול החריג הקבוע בסעיף 14 לחוק – אין לה על מה שתסמוך.
  5.  נטל ההוכחה שהתמלאו התנאים לחריג לפיו הכספים המופקדים בקופה באים במקום החבות לתשלום פיצויי פיטורים, כאמור בסעיף 14 לחוק, מוטל על המעסיק.
  6. על המעסיק להוכיח שההפרשות עונות על תנאי ה"אישור הכללי" או האישור שקדם לו.
  7. הסכם קיבוצי לצורך קיום החריג בסעיף 14 לחוק הינו כמשמעותו בחוק הסכמים קיבוציים, תשי"ז- 1957. בהתאם לכך, הסכם קיבוצי שלא היה רשום במועד קום העילה לתשלום פיצויי פיטורים אינו בגדר הסכם קיבוצי לעניין סעיף 14 לחוק.
  8. לעניין תחולת סעיף 14 לחוק, צריך שביום בו בשלה העילה לפיצויי פיטורים, יהיה קיים הסכם קיבוצי. מכאן שהסכם קיבוצי בעל תוקף למפרע לא יוכל לענות על תנאי זה.
  9. אין מניעה לתחולה רטרואקטיבית של הסכם קיבוצי המחיל את הוראות סעיף 14 לחוק שעה שהוא בלתי מסויג ותופס לגבי העבר. עם זאת, במקום שלא נקבע בהסכם קיבוצי הסדר פנסיוני לגבי התקופה שטרם תחילת הביטוח הפנסיוני, יהא העובד זכאי לפיצויי פיטורים בעבור אותה תקופה.
  10. גובה ההפרשות לקופה (ההיבט הכמותי) הינו עניין לצדדים ובית הדין לא יתערב בו, כך שגם אם נקבע בהסכם קיבוצי שיעור הפרשות נמוכות משמונה ושליש ונקבע שהכספים המופקדים יבואו במקום מלוא החבות לתשלום פיצויים – יינתן תוקף לתניה זו.
  11. "קופת תגמולים", "קרן פנסיה" או "קרן כיוצא באלה" – מאחר ובחוק פיצויי פיטורים לא מצויה הגדרה למושגים אלו שבסעיף 14 לחוק, יש לפנות להגדרות בחוק הגנת השכר, התשי"ח-1958 וכן ניתן להסתמך על ההגדרה בתקנות מס הכנסה (כללים לאישור ולניהול קופות גמל), תשכ"ד-19641: ולחוק הפיקוח על השירותים פיננסיים (קופות גמל), התשס"ה- 2005].
  12.  אי "סימון" סכומים המופרשים בגין פיצויי פיטורים וסכומים המופרשים בגין "תגמולים" אינם פוגעים בקיום החריג לפי סעיף 14 לחוק, וזאת עד מועד הכניסה לתוקף של תקנות מס הכנסה (כללים לאישור וניהול קופות גמל), תשס"ג-2003 הקובעות חבות הפרדה.
  13. כספי השלמת פיצויי בשיעור 2.33% אינם כספים המופקדים לצורך פנסיה אלא לצורך השלמת פיצויי פיטורים.
  14. הפרשה מכוח צו הרחבה לקופה במקום החבות לתשלום פיצוי פיטורים מקיימת החריג לסעיף 14 לחוק.
  15. צו הרחבה [נוסח משולב] לפנסיה חובה 2011 מחיל את סעיף 14 לחוק.
  16. שעה שהמעסיק לא מעביר הפרשות על חלק מרכיבי השכר הרלבנטיים להפרשות לפיצויים, סעיף 14 יחול רק ביחס לאותם רכיבים בגינם בוצעה ההפקדה ולגבי יתר הרכיבים זכאי העובד לתשלום פיצויי פיטורים באופן מלא.
  17. הכלל האמור אינו חל מקום העובד פורש לגמלאות.
  18. יש לתת תוקף לחריג הקבוע בסעיף 14 לחוק רק בעת שהוראות ההסכם בדבר ההפרשות מקוימות כלשונן, וההפרשות מבוצעות כדין ממלוא שכרו הקובע של העובד.
  19. ככל שלפי הסכם קיבוצי לא נעשו הפקדות בגין כל תקופת ההעסקה, אזי עבור התקופה בגינה לא בוצעו הפקדות אין להחיל את סעיף 14 לחוק.
  20. ההתניה המחייבת מעסיק לוותר מראש על הזכות למשיכת כספי פיצויים, לא מופיעה בסעיף 14 לחוק ואינה מחייבת לצורך קיום החריג הקבוע בסעיף, אלא אם בצו או בהסכם הקיבוצי מכוחו מוחל החריג נקבע שתנאי לתחולתו היא ויתור מראש כאמור.
  21. בהעדר תחולה לסעיף 14 לחוק, הפרשות לקופה נחשבות לחסכון של המעסיק והן באות (כולל הרווחים הנובעים מההפקדות) על חשבון הפיצויים המגיעים לעובד בהתאם לחוק.
  22. בית הדין הארצי לעבודה פסק בעבר כי הצורך במניעת תשלומי כפל אינו שנוי במחלוקת, אך הדברים אמורים במקרה שהכספים שהעובד קיבל מקופת גמל או מוסד אחר לביטוח סוציאלי, או ממוסד בנקאי, אכן הופקדו שם לצורך פיצויי פיטורים, ובתקנות הקרן שבה מופקדים הכספים נקבעה זיקה בין הפיטורים והזכות לקבלת הכספים. ואולם, בפסיקה מאוחרת יותר נפסק כי פיצויי פיטורים שהופקדו בקופת גמל, שעה שלא התמלאו התנאים שבסעיף 14 לחוק באים על חשבון פיצויי פיטורים.
  23. תשלום שוטף לידי העובד בתלוש השכר מהלך תקופת העבודה בשיעור 8.33% משכרו החודשי של העובד, לא יכול לבוא במקום פיצויי הפיטורים, אלא, אם בכלל, אך ורק על חשבון פיצויי הפיטורים.
  24. ככל שהוסדרה הזכות הפנסיונית הסדר מלא ומקיף, עת העובד יוצא לגמלאות אין לדבר על פיטורים אלא על סיים יחסים חוזיים בדרך מיוחדת – מוסכמת, בבחינת גמר חוזה על ידי ביצועו – מיצוי החוזה כפי שראוהו מראש ובמשך כל השנים. לפיכך, במקרה זה העובד אינו זכאי לתשלום פיצויי פיטורים, אלא לפנסיה בלבד שהינו מקבל2
  25. יישום ההלכות בפסיקות של בתי הדין האזוריים לעבודה:
    1. האופן בו נדרש מעסיק לקבל לידיו את הסכום העודף שנצבר בקופת הפיצויים הוא בדרך של משיכת הסכום העודף מהקופה עצמה ולא בדרך של קיזוז הסכום מזכויות אחרות של העובד.
    2. רווחים שהצטברו והועברו לתגמולים בהתאם לתנאי הפוליסה אין לראותם כתשלום על חשבון פיצויי פיטורים והם שייכים לעובד.
כדי לראות תוכן רשימה זו עליכם לרכוש מנוי שנתי
רכשתם כבר מנוי?

מראה מקום

  1. יצוין כי המונח קופת גמל מוזכר ומוגדר בסעיפים 11(ה) , 21, ו-23(3) לחוק פיצויי פיטורים, תשכ"ג- 1963 באמצעות הפניה לסעיף 47 לפקודת מס הכנסה[נוסח חדש
  2. להרחבה בעניין זה ראו מאמרנו בנושא סעיף 11(ה) לחוק פיצויי פיטורים, תשכ"ג- 1963 התפטרות אחרת שדינה פיטורים- התפטרות עובד לאחר שהגיע לגיל הפרישה‎

מאמרים קרובים