עולם העבודה | מאי 28, 2021
  • חוק הגנת השכר, תשי"ח – 1958

  • חובת תשלום במזומנים
  • (א)  שכר עבודה ישולם במזומנים, אך מותר שישולם בשיק או בהמחאת דואר, אם דרך תשלום זאת נקבעה בהסכם קיבוצי או בחוזה עבודה או שהעובד הסכים לה בדרך אחרת, ובלבד שהעובד יכול לקבל מהנמשך פרעון השיק או המחאת הדואר במועדים הקבועים בסעיפים 9 עד 14, הכל לפי הענין; אין בהוראות סעיף קטן זה כדי לגרוע מהאיסורים הקבועים בסעיפים 2 ו-4 לחוק לצמצום השימוש במזומן, התשע"ח-2018.
  • (ב)  הוצגו השיק או המחאת הדואר לפרעון תוך שני חדשים לאחר מסירתם לעובד ולא שולמו לא תישמע טענת המעסיק, שהיה אפשר להשיג תשלום במועד קודם או מאוחר.

פירוט הכללים הנוגעים לסעיף 2 לחוק

א. השכר משולם במזומנים, אלא אם סוכם אחרת.

החוק קובע כי שכר עבודה ישולם במזומנים, אך מותר שישולם בשיק או בהמחאת דואר, אם דרך תשלום זאת נקבעה בהסכם קיבוצי או בחוזה עבודה או שהעובד הסכים לה בדרך אחרת, ובלבד שהעובד יכול לקבל מהנמשך פרעון השיק או המחאת הדואר במועדים הקבועים בחוק.

החוק קובע אם כי אם הוצג השיק או המחאת הדואר לפרעון תוך שני חדשים לאחר מסירתם לעובד ולא שולמו לא תישמע טענת המעסיק, שהיה אפשר להשיג תשלום במועד קודם או מאוחר.

בהסכם קיבוצי כללי בין לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים ובין ההסתדרות הכללית מיום 8.12.1987 נקבע כי המעסיקים עליהם חל ההסכם יהיו רשאים לשלם לעובדיהם שכר עבודה בין על ידי שקים ובין על ידי זיכוי חשבונו של העובד במוסד בנקאי. עובד שיודיע למעסיקו באמצעות ועד העובדים ובכתב כי רצונו ששכרו לא ישולם לו על ידי זיכוי חשבונו, יקבל את שכרו באמצעות שיק על שמו. לא הוצא צו הרחבה להסכם.

ב. מעסיק אינו רשאי למסור לעובד במועד הקבוע בחוק הגנת השכר המחאה שזמן פירעונה למועד מאוחר יותר.

ראו בעניין עזרא ציון1.

ראו לעניין זה גם סיפא להוראת סעיף 2(א) לחוק.

כדי לראות תוכן רשימה זו עליכם לרכוש מנוי שנתי
רכשתם כבר מנוי?

מראה מקום

  1. דיון (ארצי) לו/26-0 המוסד לביטוח לאומי נ' עזרא ציון, פ"ד ט(1) 003

מאמרים קרובים