עולם העבודה | מאי 20, 2021

תמצית הכללים הנוגעים לסעיף 2 לחוק הודעה מוקדמת לפיטורים ולהתפטרות

  1. מאז נחקק החוק, מתן הודעה מוקדמת לפיטורים כמו להתפטרות, הוא בגדר חובה סטטוטורית: מעסיק חייב לתת לעובד אותו הוא מפטר – הודעה מוקדמת לפיטורים; עובד חייב לתת למעסיקו, שמעבודתו אצלו הוא מתפטר – הודעה מוקדמת להתפטרות. לכלל זה, ולחובה זו, קיימים יוצאים מהכלל.
  2.  החוק קובע כי הודעה מוקדמת לפני התפטרות או פיטורים תינתן בכתב ותציין את יום הוצאת ההודעה ואת יום הכניסה לתוקף של הפיטורים או ההתפטרות, לפי העניין.
  3.  ספק אם חובת הודעה מוקדמת עשויה לקום כאשר מדובר בשינוי סעיף בחוזה העסקה.
  4.  התכלית הסוציאלית הטמונה במתן ההודעה המוקדמת לפיטורים היא – לתת בידי העובד אפשרות לחפש עבודה אחרת, כאשר הוא עדיין עובד ומקבל משכורת.
  5.  בעת חילופי מעסיקים במקום העבודה, המעסיק היוצא חייב בהודעה מוקדמת לעובדיו אותם פיטר, ואין זה משנה אם המעסיק החדש מסכים להמשיך ולהעסיקם במפעל אם לאו, או אם בפועל המשיכו בעבודה אצל המעסיק החדש, אם לאו.
  6.  עובדי הוראה זכאים לקבל הודעה מוקדמת לפיטורים עד ליום 31.5 בשנה"ל השוטפת, לגבי העסקתם בשנה"ל העוקבת.
  7.  כאשר נקבע בהסכם קיבוצי כי תקופת ההודעה המוקדמת נמשכת תוך כדי תקופת בוררות בעניין תקפות הפיטורים – תקוים הוראת ההסכם הקיבוצי, גם אם משמעות הדבר – פגיעה בתכלית מתן ההודעה המוקדמת לפיטורים.
  8.  התכלית של חובת מתן הודעה מוקדמת להתפטרות היא – לתת בידי המעסיק שהות לערוך שינויים ארגוניים הנדרשים במפעלו נוכח התפטרות העובד (גיוס עובד מחליף תחת העובד שהתפטר), כאשר הוא עדיין לא במצב של מחסור בעובד.
  9.  חובת מתן הודעה מוקדמת לפיטורים לא קיימת במקרה של עובד המועסק לפי חוזה העסקה לתקופה קצובה, למרות שאי-חידוש החוזה לפיו הוא מועסק דינו כפיטורים (סעיף 9 לחוק פיצויי פיטורים, תשכ"ג- 1963), שכן במקרה כאמור הצדדים הסכימו מראש על מועד סיום חוזה העסקה.
  10.  כאשר מדובר ביציאה לקצבה בגיל הפרישה המקובל, בתאריך שנקבע מראש, יש לראות את הצדדים ככאלו שהסכימו על מועד סיום חוזה העסקה, ולא חלה חובת מתן הודעה מוקדמת.
  11. במידה ומעסיק מסר לעובד הודעה על פיטוריו בתקופת בה העובד מצוי באי-כושר ומקבל דמי מחלה, מועד סיום יחסי העבודה לא יחול קודם למועד מיצוי ימי המחלה בתשלום, להם זכאי העובד מכוח חוק דמי מחלה.
  12.  עובד זר – מטפל סיעודי, שמעסיקו נפטר, זכאי לתמורת הודעה מוקדמת מהעיזבון.
  13.  בפרק הזמן שבין מסירת ההודעה המוקדמת לבין היום הנקוב בהודעה לכניסתה לתוקף, או בכל יום אחר שבו נותקו היחסים בפועל – נמשכים יחסי העבודה לכל דבר ועניין.
  14.  הפרת חובת מתן הודעה מוקדמת אינה מונעת, לכשעצמה, התפטרות או פיטורים מידיים תוך סיום יחסי עבודה לאלתר, אלא מחייבת מתן פיצוי בגובה השכר (ללא נלווים) שהעובד היה משתכר ככל שהיתה ניתנת לו הודעה מוקדמת בעין.
  15.  הודעה על כוונה מצד מעסיק להביא בפני ההנהלה הצעה לפיטורי עובד לא הוכרה כהודעה מוקדמת לפיטורים.
  16.  עובד יפסיד זכאותו לתמורת הודעה מוקדמת גם אם הימנעותו מעבודה במהלך תקופת ההודעה, נבעה מגורמים שאינם בשליטתו.
  17.  כשנדרשת חובת היוועצות טרם פיטורים, תוקף ההודעה המוקדמת לא יתחיל לפני מילוי החובה האמורה.
  18.  עובד המתפטר בדין מפוטר לפי חוק פיצויי פיטורים צריך לתת הודעה מוקדמת טרם התפטרות.
  19.  עובד המתפטר על אתר, מחמת הרעת תנאים מוחשית לא זכאי לתמורת הודעה מוקדמת.
  20.  לעומת זאת, במקרים חריגים ביותר הוכרה בפסיקה זכות עובד לקבלת הודעה מוקדמת במקרה של התפטרותו עקב הרעה בתנאי העבודה.
  21.  מעסיק אינו רשאי לשנות בתקופת ההודעה המוקדמת את תפקיד העובד בצורה חד צדדית.
  22.  יישום הלכות בית הדין הארצי לעבודה בפסיקות בתי הדין האזוריים :
    1. מי שעבד פחות מחודש ימים אינו זכאי להודעה מוקדמת לפיטורים, ואינו חייב בהודעה מוקדמת להתפטרות.
    2. עובדת זרה לא קיבלה הודעה מוקדמת לאחר פטירת המנוח, משום שנמצאה לה עבודה אצל משפחה אחרת.
    3. לעומת זאת, במקרים אחרים נפסק ע"י בתי הדין האזוריים, כי במקרה בו לא הוכח שהעובדת נותרה להתגורר בבית המנוח/ה לאחר מועד הפטירה, או כי שולם לה שכר בגין תקופה כלשהי לאחר פטירת המנוח/ה, אזי – גם אם מצאה עבודה חלופית בכוחות עצמה, באמצעות חברת התיווך, אין בכך כדי לשלול זכאותה לקבלת תמורת הודעה מוקדמת.
    4. מעסיק שידע על כוונת העובד להתפטר, מבעוד מועד, והיה לו מספיק זמן להיערך, לא זכאי לנכות מהשכר האחרון של העובד תמורת הודעה מוקדמת, רק מפני שזו נמסרה לו בכתב באיחור.
    5. בנסיבות בהן לא נמסרה הודעה מוקדמת להתפטרות בכתב, הנטל הוא על העובד להוכיח, בראיות אחרות, כי מסר הודעה מוקדמת להתפטרותו. לא די בכך שהתובע ישתף את מנהליו וחבריו לעבודה בכך שהגיש מועמדות למכרז במקום עבודה אחר, אלא עליו להודיע פוזיטיבית כי הוא עוזב את העבודה ואת עיתוי העזיבה, על מנת שמעסיקו יוכל להיערך למציאת מחליף בהתאם.
    6. הודעה לצד שלישי (באותו מקרה לשכת עורכי הדין) לא מקיימת את תנאי סעיף 2(ג) לחוק.
כדי לראות תוכן רשימה זו עליכם לרכוש מנוי שנתי
רכשתם כבר מנוי?

מראה מקום

מאמרים קרובים