עולם העבודה | מאי 22, 2021

תמצית הכללים

  1. הוראת סעיף 2 קובעת כי כלל העובדים במשק זכאים לחופשה שנתית לפי הוראות בחוק.
  2. מטרת החופשה השנתית היא מתן אפשרות לעובד לצאת לחופשה על מנת לאגור כוח מבלי שיפסיד את שכרו, ואין מטרת המחוקק להוסיף על שכרו של העובד מבלי שניצל חופשתו למעשה.
  3. מעסיק המשלם לעובד פדיון חופשה בתוך תקופת העבודה, במקום שהעובד יצא לחופשה, עלול להסתכן בתשלום פדיון חופשה כפול.
  4. אין ליישם את פסק הדין בעניין ריבה אצ'ילדייב באופן טכני, תוך התעלמות מנסיבות המקרה. בנסיבות בהן לא נמנע מהעובדת לצאת לחופשה בפועל, ושולם לה מדי שנה תשלום בעד חופשה, אין להחיל את הלכת ריבה אצ'ילדייב, ויש לקזז מהתשלום בעד פדיון חופשה המגיע לעובדת, תשלומים בעד חופשה ששולמו לה במהלך תקופת עבודתה.
  5. חופשה ללא תשלום (חל"ת)
    1. בהתאם לפסיקה, הוצאה כפויה של עובד לחופשה ללא תשלום שאינה מעוגנת בהוראה חוקית או הסכמית דינה כדין פיטורים.
    2. עובד המוצא לחל"ת ואינו מוחה, לא קם לו סעד בגין הוצאתו לחל"ת.
    3. במהלך חל"ת נמשכים יחסי עובד-מעסיק, בפרק זמן זה אין המעסיק חב בחובת תשלום שכר לעובד, ואין העובד מחויב לעבוד; רואים בחוזה העבודה ככזה שהושעה; ויתר מאפייניה של החופשה ללא תשלום נקבעים בהתאם למוסכם על הצדדים.
  6. מראה מקום
כדי לראות תוכן רשימה זו עליכם לרכוש מנוי שנתי
רכשתם כבר מנוי?

ה. חופשה ללא תשלום (חל"ת)

1. בהתאם לפסיקה, הוצאה כפויה של עובד לחופשה ללא תשלום שאינה מעוגנת בהוראה חוקית או הסכמית דינה כדין פיטורים.

בפסק הדין בעניין העובדים שוכרי סאלם יעקב עאצי ואח'1 נפסק כי אין זה מתקבל על הדעת שמעסיק "יוציא" עובד לחופשה בלא תשלום שאינה מעוגנת בחוק, בהסכם קיבוצי או בהסכמת העובד, מבלי לקבוע מועד לסיום החופשה, וכי "הוצאה" זו לא תיחשב כניתוק קשרי העבודה. הוצאה לחופשה בלא תשלום, לפרק זמן בלתי מוגדר, כאשר ברור מראש שאינו קצר (באותו מקרה עד גמר האינתיפדה) דינה כפיטורים.

כן נפסק כי די בכך שהמעסיק מוציא את העובד לחופשה ללא תשלום, כיוון שהוא אינו יכול לספק לו עבודה, כדי שתקום לעובד הזכות לפיצויי פיטורים. כמו כן, המעסיק רשאי לחזור בו מהפיטורים רק בהסכמת העובד2.

2. עובד המוצא לחל"ת ואינו מוחה, לא קם לו סעד בגין הוצאתו לחל"ת.

ראו לעניין זה פסק הדין בעניין מלכה מילר3. חופשה ללא תשלום דורשת הסכמת העובד והמעסיק. במקרה והמעסיק מוציא את העובד לחופשה ללא תשלום בהסכמתו של העובד, יחשב הדבר כהסכמה, גם אם ההסכמה הייתה בשתיקה, והעובד לא יהיה זכאי לסעד מהמעסיק.

3.  במהלך חל"ת נמשכים יחסי עובד-מעסיק, בפרק זמן זה אין המעסיק חב בחובת תשלום שכר לעובד, ואין העובד מחויב לעבוד; רואים בחוזה העבודה ככזה שהושעה; ויתר מאפייניה של החופשה ללא תשלום נקבעים בהתאם למוסכם על הצדדים.

ראו לעניין זה פסק הדין בעניין גבריאל צלאל4.

יצוין כי עובד שיצא לחופשה כפויה ללא תשלום ביוזמת המעסיק זכאי לקבלת דמי אבטלה.

ו. מראה מקום

  1. דיון (ארצי) נב/ 125-3  שוכרי סאלם יעקב עאצי נ' ליר תעשיות לבידים בע"מ, פ"ד כה (1) 358
  2. ראו עוד: ע"ע (ארצי) 10/03 גליה פיליפוביץ נ' סי.פי.אס מחשבים והנדסה בע"מ, 21.2.05 – בדעת רב כנגד דעתו החולקת של כב' הש' ש. צור
  3. עב (ת"א) 10445/06 מלכה מילר נ' מלך זיו ואח', 18.12.08
  4. דב"ע (ארצי) לה/6-2 גבריאל צלאל נ' "אורט" ישראל, פד"ע ז(1) 100

מאמרים קרובים