עולם העבודה | מאי 21, 2021

תמצית הכללים

  1. הפסקת עבודה מחמת שירות צבאי סדיר ושירות מילואים אינה קוטעת רציפות. »
    1. סעיף 1 לחוק חיילים משוחררים (החזרה לעבודה) תש"ט-1949, קובע כי שירות צבאי כולל שירות סדיר.
    2. הפסקה קצרה בין גמר השירות ותחילת העבודה אצל המעסיק, שאינה עולה כדי התקופה המנויה בס"ק 2(9) לחוק (שישה חודשים – בתחולה מיום 12.09), אינה מפסיקה את הרציפות בעבודה.
    3. בחישוב סכום פיצויי הפיטורים אין לכלול את משך זמן ההפסקה מחמת שירות צבאי.
  2. יום המנוחה השבועית או חג שאין עובדים בהם, אם על פי חוק ואם על פי נוהג או הסכם, וכן אחד במאי, אינם קוטעים את הרציפות בעבודה לעניין הזכאות לתשלום פיצויי פיטורים. »
  3. חופשה שנתית אינה קוטעת את הרציפות לעניין הזכאות לתשלום פיצויי פיטורים. »
  4. חופשה או פגרה בשכר שניתנו לעובד על פי חוק או בהסכמת המעסיק, לא קוטעות את הרציפות לעניין הזכאות לתשלום פיצויי פיטורים. »
  5. חופשה או פגרה שלא בשכר שניתנו לעובד על פי חוק או בהסכמת המעסיק אינן מנתקות את הרציפות »
    1. ההוראה האמורה  כוללת חופשה ללא שכר לפי חוק (כמו למשל,  חל"ת לאחר לידה מכוח חוק עבודת נשים, תשי"ד-1954) וכן חופשה ללא תשלום מכוח הסכמה בין העובד למעסיק.
    2. חופשה כאמור אינה מנתקות הרציפות, אולם לא תובא בחישוב פיצויי פיטורים, תקופה העודפת על 14 יום לשנת עבודה.
    3. חופשת לידה בתשלום על ידי המוסד לביטוח לאומי נמנית בוותק לחישוב פיצוי פיטורים.
    4. קורסים שבוטלו מקנים זכות לרציפות.
    5. מרצה מן החוץ המועסק בחוזה המתחדש מידי שנה יחשב למי שמועסק ברציפות.
    6. נטילת חופשה ללא הסכמה פוגעת ברציפות.
    7. על העובד מוטל הנטל להוכיח כי נעדר בהסכמת המעסיק כך שההיעדרות אינה פוגעת ברציפות.
    8. בבירור השאלות באשר להפסקת החוזה וחידושו וכן להיעדרויות בתקופת תוקפו של החוזה, יש לתת את הדעת למסמכי ההעסקה, לתנאי העבודה המוסכמים וכן להתנהגות הצדדים ליחסי העבודה.
  6. השתתפות בשביתה או השבתה אינה מפסיקה את הרציפות בעבודה. »
  7. תקופת העסקתו של עובד תיחשב רציפה גם במשך זמן היעדרותו בשל מחלה או תאונת עבודה ושהייתו באי כושר בתקופה האמורה. »
  8. תקופת אבל אינה מנתקת רציפות לעניין הזכות לפיצויי פיטורים. »
  9. הפסקה ארעית ללא ניתוק יחסי עבודה או הפסקה תוך ניתוק יחסי עבודה שאינה עולה על שישה חודשים אינה קוטעת רציפות לעניין פיצויי פיטורים. »
    1. סעיף זה מבחין בין הפסקת ארעית ביחסי העבודה לגביה אין הגבלת זמן לבין הפסקה תוך ניתוק יחסי העבודה. במקרה האחרון קיימת הגבלת זמן בת שישה חודשים.
    2. הטוען לרציפות עליו הראיה.
    3. אין נפקות לשאלה האם העובד פוטר או התפטר לפני ששב לעבודה טרם חלפו שישה חודשים.
    4. מעצר עובד לא בהכרח מנתק את יחסי העבודה.
    5. כאשר היום האחרון למניין ששת החודשים של הפסקה עקב ניתוק יחסי העבודה חל בשבת, הרציפות לא נקטעת.
    6. חופשת סמסטר של מרצה אינה נחשבת לניתוק או להפסקה ארעית ואינה מנתקת את יחסי עבודה.
    7. אין להביא בחישוב סכום פיצויי הפיטורים את תקופת ההפסקה (בין אם מדובר בהפסקה ארעית ובין אם מדובר בהפסקה תוך ניתוק יחסי עבודה שאינה עולה על שישה חודשים), למעט 7 ימים לשנת עבודה.
  10. אימון לשירות עבודה אינו קוטע את רציפות ההעסקה לעניין פיצויי פיטורים. »
כדי לראות תוכן רשימה זו עליכם לרכוש מנוי שנתי
רכשתם כבר מנוי?

ט. הפסקה ארעית ללא ניתוק יחסי עבודה או הפסקה תוך ניתוק יחסי עבודה שאינה עולה על תקופה של שישה חודשים – לא קוטעות רציפות.

1.    סעיף 2(9) לחוק פיצויי פיטורים מבחין בין הפסקה ארעית ביחסי העבודה לגביה לא קיימת הגבלת זמן, לבין הפסקה תוך ניתוק יחסי העבודה, לגביה קיימת הגבלת זמן בת שישה חודשים.

במצב בו ההפסקה בעבודה היא ארעית ללא ניתוק יחסי עבודה, לא קיימת הגבלת זמן לגבי תקופת ההפסקה, די אם העובד יוכיח כי ההפסקה הייתה ארעית.

במצב בו ההפסקה היא תוך ניתוק יחסי עבודה (במרבית המקרים לאחר שנערך גמר חשבון), תחול רציפות רק אם ההפסקה לא עלתה על שישה חודשים1.

במצב זה, אין צורך להוכיח את ארעיותה של ההפסקה ודי להראות שמדובר בהפסקה אשר לא עלתה על שישה חודשים2.

2.    הטוען לרציפות עליו הראיה.

על פי פסיקת בית הדין הארצי לעבודה הטוען לרציפות עליו הראיה3.

3.    אין נפקות לשאלה האם העובד פוטר או התפטר לפני ששב לעבודה טרם חלפו שישה חודשים.

בהתאם לפסיקת בית הדין הארצי לעבודה4 האמור בסעיף 2(9) לחוק אינו מותיר ספק שרציפות הזכויות לעניין פיצויי פיטורים נשמרת בלי שום נפקות לשאלה אם העובד פוטר או התפטר טרם שב לעבודתו לפני שחלפו שלושה חודשים (בתחולה מיום 28.12.2009 – שישה חודשים) להפסקת עבודתו. ובלשון בית הדין הארצי: "תהא הסיבה אשר תהא, לא תפגענה זכויות העובד והוא יהיה זכאי להכרה של רצף זכויות לצורך זכאותו לפיצויי פיטורים".

4.    מעצר עובד לא בהכרח מנתק את יחסי העבודה.

במקרה מסוים בית הדין האזורי לעבודה בת"א פסק כי מעצר בפועל במשך מספר שבועות (35 ימים) שבהמשכם הושם העובד במעצר בית, למשך חמישה (5) חודשים, אין בהם כדי לנתק את יחסי העבודה בין הצדדים, לא בדרך של פיטורים או התפטרות, וגם לא בדרך של סיכול חוזה העבודה. בית הדין קבע כי מקרה זה עונה על התנאי של "הפסקה ארעית ללא ניתוק יחסי עובד ומעביד" ומכאן שאין בתקופה זו כדי לפגוע ברציפות בעבודה הנדרשת כתנאי מוקדם לקבלת פיצויי פיטורים5.

5.    כאשר היום האחרון למניין ששת החודשים של ההפסקה בעקבות ניתוק יחסי העבודה נופל בשבת – לא נקטעת הרציפות.

נפסק כי את תקופת שלושת החודשים6 יש למנות החל מהיום הראשון שבו לא היו יחסי עבודה בין הצדדים, ובמצב בו היום האחרון למניין החודשים נופל בשבת, אין להביאו בחשבון. פסיקה זו נסמכת על הוראת סעיף 10(ג) לחוק הפרשנות, תשמ"א- 19817.

6.    חופשת סמסטר אינה נחשבת לניתוק או להפסקה ארעית ואינה מנתקת יחסי עבודה עבור מרצה.

בהתאם לפסיקה8 אין לראות בחופשות סמסטר של מרצה כתקופות המנתקות יחסי עבודה בין מרצה למכללה שכן ממילא צורת העסקה זו אינה מתקיימת במשך כל חודשי השנה.

7.    אין להביא בחישוב סכום פיצויי פיטורים את תקופת ההפסקה (בין אם מדובר בהפסקה ארעית ובין אם מדובר בהפסקה תוך ניתוק יחסי עבודה שאינה עולה על שישה חודשים), למעט 7 ימים לשנת עבודה.

יודגש כי רציפות בתקופת העבודה לעניין עצם הזכאות לפיצויי פיטורים הוא דבר אחד, וחישוב סכום פיצויי הפיטורים הוא דבר שני.

נוכח הוראת תקנה 10(5) לתקנות פיצויי פיטורים (חישוב הפיצויים התפטרות שרואים אותה כפיטורים), תשכ"ד-1964, אין להביא בחישוב סכום פיצויי הפיטורים תקופת הפסקה (בין אם מדובר בהפסקה ארעית ובין אם מדובר בהפסקה תוך ניתוק יחסי עבודה שלא עולה על שישה חודשים), למעט שבעת (7) הימים הראשונים9.

כך למשל, ראובן עבד חצי שנה אצל מעסיקו, התפטר, שב לעבודה כעבור חמישה חודשים ועבד במשך 9 חודשים נוספים ואז פוטר.

במצב רגיל, ראובן לא היה זכאי לקבל פיצויי פיטורים במצב של פיטורים אחרי 9 חודשי העסקה בלבד, אלא שבמקרה זה ראובן עבד 6 חודשים, לאחר מכן חל ניתוק ביחסי עבודה (כתוצאה מהתפטרות) אך ההפסקה לא עלתה על שישה חודשים, והיות וכאשר ראובן שב לעבודה הוא עבד 9 חודשים נוספים, הרי שסך תקופת העסקה עומדת על 20 חודשים (9+6+5) מה שמקנה לראובן זכאות לקבל פיצויי פיטורים. עם זאת, לצורך חישוב סכום פיצויי פיטורים מביאים בחשבון את תקופת העסקה בפועל בלבד. קרי – 15 חודשים (9+6).

י.   אימון לשירות עבודה אינו קוטע את רציפות ההעסקה.

סעיף 2(10) לחוק פיצויי פיטורים קובע כי אימון לשירות עבודה לפי חוק שירות עבודה לשעת חירום, תשכ"ז- 1967 אינו קוטע את רציפות ההעסקה.

מראה מקום

  1. בתחולה מיום 28.12.2009 (ס"ח תש"ע מס' 2220 מיום 31.12.2009 עמ' 298) עד למועד בו שונה החוק, דובר על הפסקה בעקבות ניתוק אשר לא עלתה על שלושה חודשים
  2. דב"ע לו/29-3 אמירה פנסטר נ' המכללה לאלקטרוניקה שותפות רשומה, עבודה ארצי כרך י(2) 46 ; ע"ע 300305/98 מנחם בנשטיין ושות' נ' רו"ח ניסנה גרוס עבודה ארצי כרך לג (21) 32
  3. דב"ע לה/3-16 זיסו יוזיפוף נ' יעקב חנוני, פד"ע ז 3 (1975); ע"ע (ארצי) 1463/04 אבו הלאל מחמוד נ' המכון הבינלאומי של ההסתדרות, 2.2.2006
  4. ע"ע 300305/98 מנחם בנשטיין ושות' נ' רו"ח ניסנה גרוס ,עבודה ארצי כרך לג(21) 32
  5. תע"א (ת"א) 2430/09 עאמר מוחמד אעטף נ' אשר ניב חשמל פלוס, 3.5.11
  6. בתחולה מיום 28.12.2009 – שישה חודשים
  7. דמ(נצ') 1696/02 ויאצ'לב מדלר נ' אורבונר תעשיות גבס בע"מ, 13.2.2003
  8. ע"ב 4629/03 אבי גריידי נ' מכללת E.S.I ייעוץ והכוונה בע"מ 9.07.2007 וההפניות בסעיף 29 לפסק הדין
  9. דב"ע (ארצי) נו/3-91 לבנה פילוסוף נ' ב. שור ושות' מהנדסים ויועצים, פד"ע לג 39, 45 [מכאן, יש לבצע אבחנה בין עצם הזכאות לפיצויי פיטורים (בהתחשב בין היתר בהוראות סעיף 2 לחוק פיצויי פיטורים לבין קביעת סכום הפיצויים בהתאם להוראות תקנות פיצויי הפיטורים[1. סע"ש (ת"א) 5241-02-13 אברהם לוי נ' חן שלמה, 29.3.15

מאמרים קרובים