עולם העבודה | מאי 22, 2021

תמצית הכללים

  1. ככלל, אין לכלול את פיצויי הפיטורים כחלק משכר העבודה של העובד, ואולם, בהתקיים 3 תנאים מצטברים כקבוע בסעיף 28 לחוק, הדין מאפשר לסטות מהכלל.
  2. שר העבודה הסמיך את הממונה הראשי על יחסי עבודה וממונים על יחסי עבודה לפי חוק יישוב סכסוכי עבודה (להלן: הממונה) לאשר הסכמים על פי הוראה זו.
  3. על הממונה להפעיל סמכותו במלוא הזהירות המתבקשת ונכון לקבוע נהלים ואמות מידה לעשיית שימוש מידתי בסמכות הממונה ורק במקרים שימצאו מתאימים לכך.
  4. הפסיקה חזרה והדגישה לעניין סעיף 28 לחוק פיצויי פיטורים כי אין תוקף להוראה בהסכם העבודה בעניין שכר הכולל את רכיב פיצויי הפיטורים, אם ההסכם לא אושר על ידי שר העבודה והרווחה כנדרש בחוק פיצויי פיטורים.
  5. מקרה שבו נחתם במפעל הסכם קיבוצי המקנה זכות לפיצויים, יהיה העובד זכאי לפיצויי פיטורים בגין התקופה שמיום חתימת ההסכם הקיבוצי ואילך, למרות האמור בהסכם מול העובד כי השכר כולל תשלום פיצויים.
  6. אישור שר העבודה והרווחה לא יכול להיות בעל תוקף רטרואקטיבי.
  7. בעניינו של עובד זר בית הדין הארצי לעבודה התיר לעשות שימוש בהסדר של סעיף 28 לחוק גם כאשר לא התקיימו כל התנאים) משמדובר היה בנסיבות חריגות של העסקת עובד זר שלא ניתן היה להפריש בגינו לקרן פיצויים ושולם לו בתלוש כל חודש תשלום פיצויים חלף הפקדה לקרן פנסיה.
כדי לראות תוכן רשימה זו עליכם לרכוש מנוי שנתי
רכשתם כבר מנוי?

ז. בעניינו של עובד זר בית הדין הארצי לעבודה התיר לעשות שימוש בהסדר של סעיף 28 לחוק גם כאשר לא התקיימו כל התנאים) משמדובר היה בנסיבות חריגות של העסקת עובד זר שלא ניתן היה להפריש בגינו לקרן פיצויים ושולם לו בתלוש כל חודש תשלום פיצויים חלף הפקדה לרן פנסיה.

בעניין י.ב משאבים1 בית הדין הארצי לעבודה התיר לעשות שימוש בהסדר של סעיף 28 לחוק משמדובר היה בנסיבות חריגות של העסקת עובד זר שלא ניתן היה להפריש בגינו לקרן פיצויים מאחר ובתקופה בה שררו יחסי העבודה טרם הותקנו  תקנות עובדים זרים (פיקדון לעובדים זרים), תשנ"ו- 2016.

באותו מקרה, בית הדין התיר לעשות שימוש בהסדר כאמור בכפוף לתנאים הבאים: הסכמת העובד; הפרדה בתלוש בין רכיב שכר היסוד לרכיב פיצויי הפיטורים; התקיימות דרישות הדין ביחס לרכיב ההפקדה על חשבון פיצוי פיטורים וביחס לשאר רכיבי השכר; עם סיום יחסי ההעסקה העובד זכאי להפרש בין הסכום שנצבר מכוח התשלומים השוטפים לבין הזכות מכוח הדין, ככל שקיים כזה.

מראה מקום

  1. עע (ארצי) 64836-09-16‏ ‏י.ב. שיא משאבים בע"מ נ' ‏Gebre Okubazgy, 9.8.2017

מאמרים קרובים