עולם העבודה | יוני 2, 2021
  • חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה, תשמ"ח-1988

  •  זכויות הורה
    (א)  זכאית עובדת, בהתאם לתנאי העבודה הנהוגים במקום עבודתה, לזכות בקשר להורות, תהא זכות זו נתונה גם לעובד המועסק במקום עבודה שבו נהוגים תנאי עבודה כאמור, אם התקיים בו אחד מאלה:
    (1)   בת זוגו היא עובדת או עובדת עצמאית ולא נעדרה מעבודתה, מעסקה או מעיסוק במשלח ידה מכוח זכאותה כאמור בסעיף קטן (ב)(1) או (2) או שלא השתמשה בזכות כאמור בסעיף קטן (ב)(3) או (4);
    (2)   הילד נמצא בהחזקתו הבלעדית.
    (ב)  בסעיף זה, "זכות בקשר להורות" – אחד מאלה:
    (1)   היעדרות מעבודה בשל מחלת הילד;
    (2)   יום עבודה מקוצר בשל היות העובדת אם לילד;
    (3)   זכות להשתמש בשירותי מעון שהמעסיק מעמיד לרשות ילדי העובדים;
    (4)   השתתפות המעסיק בעלות החזקתו של הילד במעון.
  • תקנות שוויון ההזדמנויות בעבודה (חובת מסירת הודעה למעביד), תשמ"ט-1988

  •  בתוקף סמכותי לפי סעיף 26 לחוק שוויון ההזדמנויות בעבודה, תשמ"ח-1988 (להלן – החוק), ובאישור ועדת העבודה והרווחה של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה:
    הודעת עובד
    1. עובד שנעדר מעבודתו מכח סעיף 4 לחוק, ימסור למעבידו הצהרה חתומה בידו ובידי בת-זוגו, ואם הילד נמצא בהחזקתו הבלעדית – בידו בלבד, לפי הטופס שבתוספת.צירוף מסמכים
    2. להודעה יצרף העובד אישור רפואי בדבר מחלת ילדו.אי-מסירת הודעה
    3. כל עוד לא מסר העובד את המסמכים האמורים בתקנות 1 ו-2 לא יראו בהעדרותו העדרות מהעבודה מכח סעיף 4 לחוק.

    שמירת כללים
    4. אין בתקנות אלה כדי לגרוע מההוראות הנהוגות במקום העבודה של העובד בדבר חובת הודעה למעביד לענין העדרות מהעבודה בשל מחלה.

פירוט הכללים

א. יש לאפשר לעובד לנצל את זכותו מכוח החוק הגם שלאשתו אין זכות כזו במקום עבודתה.

לענין זה ראו הנפסק ע"י בית הדין הארצי לעבודה בענין אלכסנדר מוסקלנקו1  בפסק הדין בענין אלכסנדר מוסקלנקו2 נחלקו השופטים באשר ללשון החוק והאם יש לפרש את סעיף 4 (א) (1) לחוק השוויון באופן כזה שיש לאפשר לעובד לנצל את זכותו הגם שלאשתו אין זכות כזו במקום עבודתה. דעת הרב השיבה על שאלה זו בחיוב.

בעניין אברהם סעדון3 נקבע כי התאם לפרשנות תכליתית של סעיף 4 לחוק השוויון, אין לפרש את המילים "מכוח זכאותה" המצוינות בו, כמעניקות זכאות לאב רק מקום בו האם זכאית אף היא לזכויות אלה לפי תנאי עבודתה, אלא יש אך למנוע כפל זכאות ולהתנות את זכאותו של האב בכך שהאם אינה מנצלת בפועל את זכאותה, בין אם היא כלל אינה זכאית ובין אם היא אינה מעוניינת לנצלה.

כדי לראות תוכן רשימה זו עליכם לרכוש מנוי שנתי
רכשתם כבר מנוי?

מראה מקום

  1. ע"ע 1155/02 מדינת ישראל נ' אלכסנדר מוסקלנקו פד"ע לט 337; עב( ב"ש) 1277/01 אלכסנדר מוסקלנקו נ' משטרת ישראל, 24.3.02;  ראו עוד : עב (ב"ש) 300301/97 אברהם סעדון נ' מדינת ישראל, פד"ע ל"ח כט
  2. ע"ע 1155/02 מדינת ישראל נ' אלכסנדר מוסקלנקו פד"ע לט 337
  3. עב (ב"ש)  300301/97 אברהם סעדון נ' מדינת ישראל, פד"ע ל"ח כט

מאמרים קרובים