עולם העבודה | מאי 22, 2021

הוראת חוק

  • חוק דמי מחלה, תשל"ו-1976

  • ביטוח דמי מחלה
    8. מעסיק יהיה פטור מחובתו לשלם דמי מחלה לעובדו על-פי הוראות סעיפים 2 עד 7 –
    (1)   אם הוא ביטח את העובד ביטוח דמי מחלה בקופת הגמל שבה מבוטח בביטוח דמי מחלה המספר הגדול ביותר של עובדים בענף שבו מועסק העובד, המבוטחים בביטוח האמור מכוח הסכם קיבוצי, בתנאים שאינם נופלים מתנאי ביטוחם;
    (2)   בהעדר הסכם קיבוצי כאמור בפסקה (1) – אם הוא ביטח את העובד ביטוח דמי מחלה בקופת גמל שניתנה לגביה הסכמתו בכתב של העובד, ובלבד שהביטוח יהיה בתנאים שאינם נופלים מאלה שלפיהם מבוטח בביטוח כאמור המספר הגדול ביותר של עובדים במדינה מכוח הסכם קיבוצי;
    (3)   לא ניתנה הסכמת העובד כאמור בפסקה (2) – אם הוא ביטח את העובד ביטוח דמי מחלה בקופת הגמל שבה מבוטח בביטוח זה המספר הגדול ביותר של עובדים במדינה, בתנאים שאינם נופלים מתנאי ביטוחם.
  • הסכמה
    9.    ניתנה הסכמה בכתב לענין סעיף 8 מאת רוב העובדים במקום עבודה פלוני, יראו בכך כאילו ניתנה הסכמתם של כל העובדים באותו מקום עבודה; שינוי בהסכמה שניתנה כאמור, טעון רוב של שני שלישים של העובדים.

פירוט הכללים הנוגעים לסעיף 8 לחוק דמי מחלה

א. מעסיק יהיה פטור מחובתו לשלם דמי מחלה לעובדו אם ביטח עובדו בביטוח דמי מחלה בהתאם לתנאים הקבועים בחוק.

מעסיק יהיה פטור מחובתו לשלם דמי מחלה לעובדו  אם ביטח עובדו בביטוח דמי מחלה אם ביטח את העובד ביטוח דמי מחלה בקופת הגמל שבה מבוטח בביטוח דמי מחלה המספר הגדול ביותר של עובדים בענף שבו מועסק העובד, המבוטחים בביטוח האמור מכוח הסכם קיבוצי, בתנאים הדומים לתנאי ביטוחם; בהעדר הסכם קיבוצי, אם הוא ביטח את עובדו ביטוח דמי מחלה בקופת גמל תוך הסכמתו בכתב של העובד, ובלבד שהביטוח יהיה בתנאים שאינם נופלים מאלה שלפיהם מבוטח בביטוח כאמור המספר הגדול ביותר של עובדים במדינה מכוח הסכם קיבוצי; לא ניתנה הסכמת העובד כאמור, יהא פטור המעסיק מתשלום דמי מחלה אם הוא ביטח את העובד ביטוח דמי מחלה בקופת הגמל שבה מבוטח בביטוח זה המספר הגדול ביותר של עובדים במדינה, בתנאים שאינם נופלים מתנאי ביטוחם.

ב. חוק דמי מחלה (היעדרות בשל מחלת ילד) התשנ"ג-1993 וחוקים אחרים המקנים זכות לדמי מחלה בשל מחלה שאנן מחלת העובד הינם חיצוניים לחוק דמי מחלה תשל"ו-1976,  ולפיכך, הפטור המוענק למעסיק בשל ביטוח דמי מחלה אינו חל על חובות תשלום דמי מחלה לפי חוקים אחרים.

ראה לעניין זה פסק דין בעניין מלכה מורד1. כן נקבע באותו מקרה כי פרשנות התשלומים להם זכאי התובע מקרן המחלה תעשה לפי תקנון הוראות תקנון הקרן בלבד ולא לפי הוראות חוק דמי מחלה. לפיכך, ביטל את החלטת ביה"ד האזורי שחייבה את הקרן בתשלום 60 ימי מחלה בניגוד להוראה הקבועה בתקנון שקבעה שישה ימים בלבד.

ג. כאשר המעסיק לא ביטח את עובדיו במקום שנדרש לעשות כן, הוא יידרש לשלם לעובד ישירות את דמי המחלה כאשר אופן החישוב שלהם יהיה לפי הקבוע בתקנון קרן דמי המחלה שאליה המעסיק היה אמור להפריש את הכספים

האמור נפסק בעניין פדידה2. בפס"ד בעניין דוחננקו3 נקבע במקרה שהעובד לא בוטח בביטוח מחלה בהתאם להסכם הקיבוצי החל על המעסיק, יידרש המעסיק לשלם להם את התשלום שהיו מקבלים בפועל מהקרן שהיה גבוה משיעור דמי המחלה שהיו מקבלים לפי החוק.

כדי לראות תוכן רשימה זו עליכם לרכוש מנוי שנתי
רכשתם כבר מנוי?

ד. אף אם לא הוגש תקנון מבטחים כמוצג בבית הדין האזורי ניתן לראות בו כחלק מחומר הראיות.

בפס"ד בעניין פוטוקר-שטיין4 נפסק  שבית-הדין ער לעובדה שתקנות "מבטחים" לא הוגשו כמוצג לבית-הדין האזורי, אך אין הוא רואה בכך כל מניעה להזדקק לאותן התקנות. תקנות "מבטחים" הוגשו כבר, לא פעם, כמוצג לבית-דין זה, הן פורסמו ברבים, בין היתר בקובץ הסכמים קיבוציים ובית-דין זה לא יוכל לפעול כראוי, אם בכל פעם ופעם עת מתייחסים לתקנות "מבטחים", תידרש הגשתן בדרך שבה מגישים ראיה במשפט אזרחי.

ה. בתקופת אכשרה או המתנה לפי תקנון הקרן, חובה על המעביד לשלם דמי מחלה.

האמור נפסק בעניין מורד5.

ו. במידה והעובד זכאי לתשלום דמי תאונה לפי פרק ו להוראות חוק הביטוח הלאומי ולפי תקנון הקרן, תשלום דמי המחלה ייעשה מקופת הקרן ולא על ידי המוסד לביטוח לאומי.

ראה פס"ד בעניין שי מורד.

מראה מקום

  1. ע"ע (ארצי) 697/05 מבטחים מוסד לביטוח סוציאלי של בע"מ נ'  מלכה מורד 7.1.2006
  2. דיון נב/40-3 (ארצי)   רחל פדידה ‎ ‎נ' סטיב וייז, פ"ד כה(1) 87
  3. עב (חי') 4801/03 דוחננקו ויטלי נ' מ.בוחבוט תעשיות בע"מ  (9.12.2004
  4. דב"ע (ארצי) לה/ 3-29  פוטוקר שטיין – אגד בע"מ, פד"ע  ו 288 20.4.1975
  5. עב"ל (ארצי) 332/06 המוסד לביטוח לאומי – שי מורד 24.9.2007

מאמרים קרובים