עולם העבודה | דצמבר 2, 2021

פרסומי ממשל

  1. מענק למעסיק עובדת ששהתה במקלט לנשים נפגעות אלימות
  2. הפקדות לקופת גמל בתקופת שמירת הריון ולידה – הבהרות
  3. תקשיר מעודכן ל-15.11.2021

פסיקה של בית הדין הארצי

  • פיטורין בהסכמה אינם פיטורין שלא כדין וויתור על זכות השימוע 

  • בעניין גלית גולדמן1 לא נמצא שיש מקום להתערב בפסיקת ביה"ד האזורי לפיה המערערת הסכימה "בזמן אמת" לסיום העסקתה בדרך של פיטורים, ומשכך, אין מדובר בפיטורים שלא כדין המצדיקים פסיקת פיצוי, לרבות בגין עוגמת הנפש. כן נקבע כי מסקנה לפיה המערערת "בזמן אמת" יצרה מצג לפיו הפיטורים הם על דעתה, אינה חורגת ממתחם הסביר באופן המצדיק התערבות בה. זאת, בשים לב לכך שהמערערת החליטה לוותר על השימוע וחזקה כי החלטה זו היתה מושכלת נוכח היותה מיוצגת אותה עת; המערערת לא נימקה "בזמן אמת" את הוויתור על השימוע ולא מחתה כנגד עיתוי עריכתו, כשאם עיתוי עריכתו היה הטעם לכך, היה בידה לבקש לדחותו לצורך היערכות לו, או נימוקו; טיוטת מכתב הפיטורים נשלחה לבא כוחה דאז, לשם קבלת הערותיה כשמהלך זה אינו מתיישב עם הליך פיטורים מפתיע וכוחני.
  • משכורת 13 שחולקה לתשלומים חודשיים לצורך חישוב השכר הקובע לתשלום פיצויים

  • בעניין גלית גולדמן1 נפסק כי אין מניעה לפרוס תשלומו של מענק שנתי אותנטי, לרבות משכורת 13, ולשלמו מדי חודש בחודשו. אולם, כאשר התשלום הוא חודשי, וכאשר התשלום החודשי אינו תואם את הערך המצופה משם המענק השנתי (במקרה זה 1:12 משם המענק), הרי שעל המעסיק הנטל לשכנע שאכן מדובר במענק שנתי אמיתי שאין לראות בו חלק מהשכר הקובע לפיצויים. בנטל זה לא עמד המעסיקה.
  • הפליה בעבודה של לא יהודייה

  • בעניין ולריה מטליצה2 נקבע שהמערערת אינה זכאית לפיצוי מחמת אפליה בקבלה לעבודה בשניצליה שבבעלות המשיבה בשל היותה לא יהודייה, נוכח התקיימות סעיף 2(ג) לחוק שוויון הזדמנויות בעבודה שלפיו "אין רואים הפליה לפי סעיף זה כאשר היא מתחייבת מאופיים או ממהותם של התפקיד או המשרה" ונוכח התפקיד שאליו ביקשה המערערת להתקבל שכלל בישול ומשהעסק חפץ בתעודת כשרות של הרבנות שלפיה הנחיותיה המשיבה הייתה מנועה מלהעסיק מי שאינו יהודי.
  • העסקת עובד זר ללא היתר

  • בעניין עוף גת3 נקבע שההחלטה המורה על הימנעות מהליכי אכיפה כלפי העובד זר מאריתראה על ידי בית דין לערערים אינה מהווה היתר להעסיק את העובד שלא כדין ולא ללא אשרת שהייה. על המערערת בגין האירוע בו הורשעה (העסקת העובד ללא היתר כדין במשך כשנה ו-3 חודשים וכן העסקתו ללא ביטוח רפואי משך כחודשיים) הוטל קנס בשיעור של 15,000 ₪. על המערער (מנהל) נגזר קנס בשיעור של 7,000 ₪ בגין אחריותו כנושא משרה.
  • איסור פרסום חומר רפואי

  • בעניין פלוני נ' המסוד לביטוח לאומי4 נקבע שסמכות ביה"ד להורות על איסור פרסום לפי סעיף 70(ד) לחוק בתי המשפט אינה מוגבלת לחומר רפואי גולמי, שכן חשיפת מידע רפואי יכולה להיעשות גם במסגרת כתבי בית דין או החלטות או פסק דין. במקרה דנן, נוכח השלב שבו מצוי ההליך בביה"ד האזורי והקושי להפריד בין קטעים שיש להטיל עליהם איסור פרסום לבין קטעים שניתן לפרסם מכתבי בית הדין ומהחלטות בית הדין, יש ליתן צו איסור פרסום להליך.
  • הבאת ראיות מזימות לפי סעיף 18 לחוק לשון הרע

  • בעניין קלאסיק הוטל5 נקבע כי במקרה דנן, הראיה שמבקשת המבקשת להגיש נועדה לבסס את יסודות העוולה, קרי הקשר שבין המשיבה לפרסום. ראיה זו אינה באה בגדר סעיף 18 לחוק המתייחס לראיות הזמה בקשר ל"אחת ההגנות הניתנות בחוק זה". את סעיף 18 לחוק יש לפרש כחל על ראיות בקשר לטענות הגנה המנויות בפרק ג' לחוק. הסדר ייחודי זה, כעולה מסיפת סעיף 18 לחוק, אינו בא לגרוע מסמכות בימ"ש לפי כל דין להתיר הבאת ראיות על-ידי בעלי הדין, ברשות ביה"ד.
  • ערעור שכנגד

  • בעניין יונתן שי6 נקבע שרק אותם נושאים, ואותם עניינים, אשר הוכרעו בפסק הדין של בית הדין קמא ואשר נכללו בערעור העיקרי, רשאי המערער לערער עליהם במסגרת ערעור שכנגד. דרוש קשר ישיר בין הנטען בערעור העיקרי לטענות שניתן להעלותן בערעור שכנגד. מבחן 'הזיקה העניינית' מתקיים גם כאשר לאחד העניינים השלכה על עניין אחר. מכל מקום, כאשר קיים ספק בנוגע לקיומה של זיקה, יש לאשר את הגשת הערעור שכנגד.
  • הארכת מועד להגשת ערעור שכנגד

  • בעניין יונתן שי6 נקבע, כי קיומו של ערעור תלוי ועומד באותו עניין, יש בו כדי להוות בנסיבות העניין 'טעם מיוחד' להארכת מועד להגשת ערעור שכנגד. ודוק, השאלה אם מדובר 'באותו עניין' נבחנת על-פי אמת מידה מחמירה, כאשר בדרך כלל אין להתיר הצגת עילה חדשה, או עניין שאינו תלוי ועומד בערעור המקורי.  עובדת קיומו של הליך תלוי ועומד באותו עניין מפחיתה את עוצמת הפגיעה באינטרס סופיות הדיון של המערערים, אשר ידרשו ממילא לניהול ההליך. בנוסף, הערעור שכנגד כולל טענות ראויות לדיון, ומכל מקום מן הנכון להעמיד להכרעת בית דין שלערעור את כלל היבטיה של המחלוקת בין הצדדים.
  • מחיקת כתב הגנה נוכח התעלמות מהחלטות שיפוטיות

  • בעניין מורפוט בע"מ7 נקבע שאכן, מחיקת כתב הגנה אינה עניין של מה בכך, אולם במקרה קיצוני זה עולה מהשתלשלות העניינים כי המערערת לא רק שחזרה והתעלמה מהחלטות ביה"ד לאורך כל ניהול ההליך משך למעלה משנתיים ובאופן עקבי, ולא רק שגרמה לבזבוז זמן שיפוטי (תוך פגיעה במתדיינים אחרים שבירור תביעותיהם נדחה) ולעיכוב בלתי סביר בבירור תביעת המשיב, אלא הביאה הלכה למעשה לסיכול האפשרות לקיים הליך שיפוטי תקין. משכך, מקובלת מסקנת ביה"ד האזורי, כערכאה הדיונית עליה מופקד נטל ניהול ההליך וקידומו, כי התנהלות המערערת מגלה זלזול חמור בביה"ד שהצדיק בנסיבות העניין את מחיקת כתב ההגנה. לא ניתן היה לצפות מביה"ד להבליג על ההתעלמות החוזרת ונשנית מהחלטותיו ולאפשר למערערת להמשיך ולקבוע את לוחות הזמנים כרצונה תוך משיכת ההליך ללא סוף.
  • פגיעה בפרטיות צדדים ג' בגילוי מסמכים

  • בעניין אורן לייב8 נקבע כי במידה ולא נמצאו חלופות אחרות לגילוי מסמכים ונדרשת פגיעה בפרטיות צדדי ג' להליך, תצומצם הפגיעה בפרטיות להכרחי ולחיוני ביותר, כנדרש לצרכי המשפט וכעולה במדויק מטענות הצדדים.

פסיקה של בתי הדין האזוריים לעבודה

  • יחסי עובד מעסיק מעסיק עם מורה במכללה

  • בעניין יהודית קהאן9 נקבע כי מתקיימים יחסי עבודה בין מכללה לבין מרצה שהועסקה אצלה. כן נקבע כי שאלת היחס בין חובת תום הלב, לרבות הסכמת או בקשת מבצע עבודה להיות מועסק כקבלן, לבין קביעת מעמדו של אדם כעובד, נדונה לאחרונה בעניין כותה, כאשר לפי דעת הרוב הכלל הוא כי חוסר תום לב אין בכוחו לגבור על מעמדו של פלוני כעובד, שהוא מעמד קוגנטי אשר קרוב לסטטוס.
  • תביעה ייצוגית

  • בעניין איתי שוורץ10 בית הדין ביה"ד קיבל תביעה ייצוגית שהגיש התובע, פרמדיק בהכשרתו, בעילה של פיצול השכר השעתי באמצעות "תוספת פרוצדורות" ואי ביצוע הפרשות לקרן הפנסיה ופיצויי פיטורים עבור רכיב זה. מנגד, ביה"ד דחה התובענה הייצוגית בעילה הנוגעת לתשלום פדיון חופשה באופן חודשי ושוטף במהלך תקופת העבודה, תוך קיזוז צבירת החופשה ושלילת חופשה בתשלום בפועל, משעה  שבמקרה זה התובע היה עובד במשרה חלקית ובחר את המשמרות בהתאם לרצונו שלו, באופן שיכול היה לצאת לחופשה ימים רבים מעבר למכסת החופשה המגיעה לו על פי חוק, כך שבמצב זה התכלית של חוק חופשה שנתית אינה מסוכלת.  באשר לגמל ב"כ מייצג, נפסק בנסיבות העניין בשים לב למכלול השיקולים הרלוונטיים שכר הטרחה הראוי שיש לפסוק לב"כ הקבוצה צריך להיעשות באחוזים – בשיעור של 20% מהסכומים שיקבע שמגיעים לחברי הקבוצה ואכן ישולמו להם.
  • יחסי עבודה

  • בעניין ארואטי11 נפסק קיום יחסי עבודה בין אוצרת של שני מוזיאונים לנתבעת. אולם, לאחר שבית הדין ערך השוואה בין הזכויות הממוניות שאמורות היו להשתלם לתובעת בראי השכר החלופי, לבין התמורה הקבלנית ששולמה בפועל,  נמצא כי ה"דלתא" זניחה כך שלא נגרם לתובעת נזק ממוני. אך, לתובעת שולם נזק לא ממוני בסך 350,000 ₪ בהתאם להלכת כותה.
  • הפרת חובת נאמנות של העובדת

  • בעניין פי.אם.אס טכנולוגיות אילת בע"מ12 ביה"ד חייב את הנתבעת לשלם לתובעת פיצוי בגין הפרת חובת הנאמנות, תום הלב וההגינות בסך של 25,000 ₪, ופיצויים נוספים, וזאת לאחר שעלה בידי התובעת להוכיח התנהלות פסולה של העובדת בחוסר תום לב ביחס ללקוח אחד, כמו גם בסיוע למנכ"ל התובעת לשעבר בהקמת חברה מתחרה בבעלותו עוד במהלך תקופת העסקתה בתובעת, וכשלפחות לגבי חלק מהימים מדווחה היא על מחלה.
  • חוק שוויון הזדמנויות לאנשים עם מוגבלות

  • בעניין מפעלי דפוס כתר הוצאה לאור13 נפסקו לזכות התובע פיצוי בסך של 35,000 ₪, לאחר שנמצא כי התובע הופלה לרעה בכל הנוגע לתנאי עבודתו, עת סירבה הנתבעת לשלם לו הוצאות רכב בסך של 400 ₪ ולבצע בכך התאמה למצבו הרפואי, שהיו מאפשרים את המשך העסקתו.
  • ביטוח אובדן כושר עבודה

  • בעניין עיסאוויה נאהדה14 נקבע שלא התקיימו התנאים המחריגים בסעיף 19א(ח) ו-19א(י)(1) לחוק הגנת השכר, ומשהחוב שולם עוד לפני שארע האירוע המזכה, הרי שעומדת לתובעת הגנת סעיף 19א(ד) לחוק, ויש לראות לעניין זכויות התובעת כלפי מבטחים כאילו החוב שולם במועדו.

מראה מקום

  1. ע"ע (ארצי) 51298-02-21 גלית גולדמן נ' יעקב שחם 31.10.21
  2. ע"ע (ארצי) 47919-01-21 ולריה מטליצה נ' רונית כמיסה (השניצליה כמיסה) 15.11.21
  3. ע"פ (ארצי) 10705-01-21 עוף גת בע"מ נ' מדינת ישראל  31.10.21
  4. בר"ע (ארצי) 33117-06-21 פלוני נ' המוסד לביטוח לאומי 19.9.21
  5. בר"ע (ארצי) 38938-09-21 קלאסיק הוטל מנג'מנט בע"מ נ' נטלי ניקיטינה 4.11.21
  6. ע"ע (ארצי) 39115-01-21 יונתן שי תירוש נ' יפעת בן שחר 11.1121
  7. ע"ע (ארצי) 8384-01-21 מורפוט בע"מ נ Toklom Zeray Musie  1.11.21
  8. בר"ע (ארצי) 47643-10-21 אורן לייב נ' ליגלוג'יק בע"מ 31.10.21
  9. סע"ש (נצרת) 66646-06-19 יהודית קאהן נ' מכללת צפת 25.10.21
  10. ת"צ (תל אביב-יפו) 14375-08-16 איתי שוורץ נ' טיפול רפואי מידי (טר"מ) בע"מ 31.1021
  11. סע"ש (תל אביב-יפו) 67657-01-17 אינה ארואטי – עיריית רמת גן28.10.21
  12. סע"ש (תל אביב-יפו) 18862-07-17 פי.אם.אס טכנולוגיות אילת בע"מ נ' אלונה שמילה 31.10.21
  13.  סע"ש (ירושלים) 10806-03-19 פלוני נ' מפעלי דפוס כתר הוצאה לאור בע׳׳מ 29.12.12
  14. סע"ש (נצרת) 60986-07-19 עיסאוי נאהדה נ' המוטרנות היוונית קתולית – ביה"ס אלואספיה נצרת 9.11.21

מאמרים קרובים