עולם העבודה | ספטמבר 10, 2023

מאמרים שהועלו לאתר

  1. טבלת צו הרחבה והסכם קיבוצי  בענפי היבוא, היצוא, המסחר והשירותים
  2. טבלת הסכם קיבוצי וצו הרחבה בענף הבנייה

תיקוני חקיקה ותקנות

  1. חוק גיל פרישה (הורה שילדו נפטר)(הוראת שעה),(תיקון), התש"ב-2021.
  2. תקנות הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות (דוחות) (תיקון), התשפ״ב-2021 – 1170
  3. תקנות הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות (הון עצמי וביטוח) (תיקון), התשפ״ב-2021  

פרסומי ממשל

  1. ימי מועד, ימי בחירה וימי עבודה מקוצרים לשנת 2022  בשירות המדינה
  2. הבהרות בעניין כניסת עובדים זרים לישראל בתקופת מגפת הקורונה העולמית
  3. הזמנת עובדים זרים מנפאל להעסקה בתפקיד כח עזר בענף מוסדות סיעוד
  4. עדכונים מפעילויות מרכזיות בעולם בנושא הגירה בינלאומית
  5. ייצוג ערבים בקרב עובדי העיריות בערים המעורבות
  6. עדכון החוזר המאוחד – קרנות השתלמות לעובדי הוראה‏

פסיקת בית הדין הארצי לעבודה

  • סכסוך כלכלי וזכות השביתה

  • בעניין הסתדרות העובדים הכללית החדשה נ' חברת רכבת ישראל בע"מ1 נקבע, כי משאין מחלוקת שכתוצאה מפרויקט החישמול ברכבת ישראל תיגרם פגיעה בשכר העובדים,  מדובר בסכסוך כלכלי ואין  ניסיון עקיף או מוסווה להפעיל לחץ על הריבון כנגד החלטתו. נוכח התשתית העובדתית, לרבות הזמן הרב שחלף מבלי שהושגו הסכמות, כאשר המו"מ בין הצדדים מוצה, אין עוד הצדקה למנוע מהעובדים לממש זכות חוקתית העומדת להם והמאפשרת לנקוט צעדים ארגונים מידתיים לצורך קידום המו"מ בנושאים הכלכליים שעל הפרק. עם זאת, ההסתדרות אינה רשאית לנקוט בכל צעד ארגוני כרצונה, שכן מוטלות עליה מגבלות הדין והפסיקה, ובהן החובה לנקוט צעדים מידתיים, וחובה מוגברת להתנהלות אחראית מעצם כך שמקום העבודה מושא הסכסוך הוא שירות ציבורי חיוני. 
  • שכר כולל ותשלום שעות נוספות גלובאליות

  • בעניין עבד אלכרים2 בחוזה העבודה של המועסק (טבח) הסכים המעסיק (מסעדה) על תשלום שכר שעתי של 30 ₪ והעובד ביקש להבטיח לעצמו רשת ביטחון לפיו השכר הכולל, לרבות גמול שעות נוספות ותשלום זכויות סוציאליות שניתן לשלמן באופן שוטף, יעמדו על 35 ₪ לשעה, וכי בחודשים בהם עבודתו המאומצת בשעות נוספות תביא לזכאות גדולה יותר יהיה זכאי לקבל את הסכום הגבוה בהתאם לתחשיב אריתמטי. בהתאם להסכמות הצדדים רכיב השכר הרגיל, דמי הבראה, דמי נסיעות ותמורה עבור ש"נ ועבודה ביום המנוחה נרשמו בשורות נפרדות בתלוש.
  • נקבע כי נקודת המוצא של סעיף 5 לחוק הגנת השכר היא כי במקום בו רכיב השעות הנוספות משולם בנפרד מהרכיב של השעות הרגילות, הסעיף לא יחול אלא אם יתברר כי הפיצול מלאכותי. ודוק, תשלום גמול השעות הנוספות כרכיב נפרד בתלוש יכול שיהא על בסיס אריתמטי או גלובלי. ככלל על העובד להוכיח כי הסכומים שקיבל ברכיב השעות הנוספות בתלושי השכר כוללים גמול פיקטיבי, גם אם גמול זה לא חושב כראוי על ידי המשיבה נוכח התרשלותה ברישום שעות הנוכחות. בנסיבות בהן תוכן תלושי השכר שיקף בעיקרו את הסכמת הצדדים שמצאה ביטוי בהסכם, ומשאין חולק כי מספר השעות הרגילות והנוספות המופיע בדוחות הנוכחות השתקף בתלושי השכר, ומשמדובר ברשת ביטחון לעובד ואין היא מגבילה את זכאותו בחודשים בהם היקף העבודה הנוספת מביא לשכר שעתי העולה על 35 ₪ לשעה, אין מדובר בפיצול מלאכותי בין שעות תשלום ש"נ ועבור יום המנוחה לבין השכר הרגיל, שתכליתו לחתור תחת סעיף 5 לחוק הגנת השכר.
  • כן נקבע שלפי סעיף 5 לחוק הגנת השכר אין מניעה שרכיבים, כגון, דמי הבראה ודמי נסיעות יהוו חלק מהשכר הכולל, בכפוף לקיומה של הסכמה ברורה ומפורשת.
  • חוזה למראית עין

  • בעניין עבד אלכרים3 נקבע כי במצב בו קיימת הלימה בין ההסכמה החוזית לבין מבנה תלוש השכר, הטענה לפיקטיביות צריכה להיות מופנית כלפי חוזה העבודה, המעגן הסכמה זו, ולא כלפי התלושים הנגזרים ממנה.  על הטוען לבטלות חוזה עקב היותו למראית עין הנטל להוכיח זאת. לאפשרות כי החוזה הוא למראית עין אין עיגון משתלושי השכר כוללים פיצול בין ערך השעה לבין הזכויות הסוציאליות, כעולה מחוזה העבודה.
  • אבחנה בין פסק דין חלקי לבין החלטה אחרת

  • בעניין עבד אלכרים3 נקבע כי המבחן הרלוונטי בענייננו לסיווג החלטה שניתנה במסגרת פסק הדין החלקי כ'פסק דין חלקי' או כ'החלטה אחרת', הוא סיום הדיון בסעד אשר נתבע בכתב התביעה. הכרעה בפלוגתא מסוימת "כשלב ביניים" בדרך להכרעה בסעדי התובענה, אינה מהווה 'פסק דין חלקי' אלא 'החלטה אחרת'.
  • גמישות סדרי הדין בבית הדין לעבודה והרחבת חזית באשר לסכום הנתבע

  • בעניין עבד אלכרים3 נקבע כי גמישותו של בית הדין לעבודה בסדרי הדיון, אין משמעה כי ניתן להגמיש את כל הכללים הדיוניים. כללים מסוימים, ובכללם אין מתן סעד שלא התבקש (בכתב התביעה או בערעור), מגדירים את חזית המחלוקת, ומשכך הם כללי יסוד דיוניים, לא כל שכן עת עסקינן בצד מיוצג. יש לזכור כי הגמשה לטובת הצד האחד משמעה פגיעה בזכויות הדיוניות של הצד האחר, שזכאי לדעת מה חזית הדיון ומהו הסיכון שעומד מולו. לפיכך, לעיתים כללים "טכניים" בעיני המתבונן, משמעם עניינים כבדי משקל.

פסיקה שלבית הדין האזורי

  • יחסי עובד מעסיק

  • בעניין אלמוני4 נפסק כי יש להכיר בתובע, ששימש כבוחן רכב/מנהל מקצועי בנתבעת, בדיעבד, כעובד שכיר של הנתבעת, על יסוד המבחנים שנקבעו בפסיקה. משהנתבעת לא הוכיחה מהו השכר החלופי לפיו יש לחשב את זכויותיו של התובע, נפסקו לתובע זכויותיו שחושבו לפי התמורה הקבלנית שקיבל בפועל. מנגד, לתובע לא נפסק פיצוי לא ממוני כאמור בהלכת כותה, נוכח חוסר תום הלב המשתקף מהתנהלותו.
  • עמלות הנגזרות מרווחים חלק מהשכר הקובע לתשלום זכויות

  • בעניין ויקטור סבח5 נקבע כי יש לכלול את רכיב "העמלות" בחישוב פיצויי הפיטורים, משדובר בעמלה אישית של התובע שנגזרה מרווחי המעסיקה מלקוחות שצירף התובע, וששולמה לו על מנת לאפשר לו להגיע לשכר גבוה יותר.

מראה מקום

  1. ר"ע (ארצי) 43620-11-21 הסתדרות העובדים הכללית החדשה נ' חברת רכבת ישראל בע"מ 11.12.21
  2. ע "ע (ארצי) 55788-02-21 עבד אלכרים אלחאג נ' גרינברג ביסטרו בע"מ  14.12.21
  3. ע "ע (ארצי) 55788-02-21 עבד אלכרים אלחאג נ' גרינברג ביסטרו בע"מ (עבודה 14.12.21
  4. סע"ש (תל אביב-יפו) 7970-10-19 אלמןני נ' קומפיוטסט הנדסת ציוד לרכב בע"מ 28.11.21
  5. סע"ש (תל אביב-יפו) 58662-07-19 ויקטור סבח נ' אבי – עד שרותים לוגיסטיים בע"מ 9.12.21

מאמרים קרובים