עולם העבודה | מאי 23, 2021

 סעיף 8 לפקודה –  חלוקת הכנסה ליותר משנה אחת

  • פקודת מס הכנסה [נוסח חדש]

  • חלוקת הכנסה ליותר משנה אחת
  • 8 ….(ג)   לפי בקשת הנישום או יורשיו, יראו את ההכנסות שלהלן, לענין חישוב סכום המס החל עליהן, כאילו נתקבלו כאמור לצידן:
  • (1)   הפרשי שכר או הפרשי קצבה – בשנים שאליהן הם מתייחסים, אך לא יותר משש שנות מס המסתיימות בשנה שבה נתקבלו; לעניין זה, "קצבה" – קצבה המשתלמת מכוח הסדר פנסיה תקציבית כהגדרתו בסעיף 9(6ו), וכן קצבה כאמור בפסקאות (2) עד (3א) להגדרה "הכנסה מיגיעה אישית" שבסעיף 1;
  • (2)   דמי פדיון חופשה שקיבל עובד – בחלקים שנתיים שווים תוך תקופה שאינה עולה על שש שנות מס המסתיימות בשנה שבה נתקבלו, אך לא יותר משנות עבודתו;
  • (3)   הכנסה מיגיעה אישית כאמור בפסקאות (5) או (6) להגדרתה שבסעיף 1 – בחלקים שנתיים שווים בשנות העבודה שבשלהן משולם המענק או בתקופה שבה נוצרה הזכות לקיצבה, לפי הענין, אך בלא יותר משש שנות המס המסתיימות בשנה שבה נתקבלו המענק או היוון הקיצבה; אולם רשאי המנהל, אם נתבקש על כך, להתיר חלוקה לתקופה אחרת לרבות לשנים הבאות, בתנאים שיקבע, לרבות תשלום מקדמה.
  • (ד)  ….
  1. על פי הפקודה, קיימת אפשרות לפרוס לאחור הפרשי שכר, הפרשי קצבה, פדיון חופשה, מענק שנתקבל עקב פרישה או מוות וסכום המתקבל עקב היוון קצבה מהקצבאות המפורטות בפקודה, הכל בתנאים הקבועים בסעיף 8(ג).
  2. באשר למענק עקב פרישה או מוות והסכום המתקבל עקב היוון קצבה – ניתן להתיר פריסה לשנים קדימה, בהיתר של מנהל ובתנאים שיקבע.

פסיקה

א. ככלל, שכיר, המדווח על הכנסותיו לפי בסיס מזומנים, מתחייב במס על הכנסותיו עם קבלתן, משביקש המחוקק לחרוג מכלל זה, נקט לשון ברורה, כפי שעולה מסעיף 8(ג) לפקודה. 

האמור נפסק בעניין יורשי המנוח טבר רגא עודה ז"ל1

ב. המטרה בסעיף 8(ג)(2) לפקודה הינה לאפשרלנישום, שאמור להתחייב במס על הכנסה מפדיון חופשה בעת קבלתה, לפרוס את הסכום שקיבל באופן שיקהה את עוקץ המס השולי. מכאן שלולא סעיף זה לא יכולים היו, לא פקיד השומה ולא הנישום, למנוע את הטלת מלוא המס על דמי פדיון חופשה בעת קבלתם.

האמור נפסק בעניין יורשי המנוח טבר רגא עודה ז"ל1.

יש לפרש את הסעיף בנוסחו הנוכחי ככזה המאפשר פריסה ממשית ומהותית של ההכנסה שהתקבלה על דרך של מענקי פרישה – לשנים קדימה, תוך שמוחל עליה בכל אחת משנות הפריסה הפטור השנתי, המוענק לנכה או עיוור, שהמשיבים זכאים לו מכוח סעיף 9(5) לפקודה.

האמור נפסק בעניין שרל שבטון2.

כדי לראות תוכן רשימה זו עליכם לרכוש מנוי שנתי
רכשתם כבר מנוי?

מראה מקום

  1. עא 833/87  יורשי המנוח טבר רגא עודה ז"ל נ' פקיד שומה נצרת, פ"ד מד(3) 579
  2. עא 8958/07 ‏פקיד שומה תל אביב יפו 5 נ' שרל שבטון, 18.8.2011

מאמרים קרובים