עולם העבודה | יוני 1, 2021

תוכן עניינים

  1. סעיף  15 לחוק – בוררות »
  2. סעיף 16 לחוק – מסירת הודעה »
  3. סעיף 17 לחוק – מינוי ועדת בוררים »
  4. סעיף 18 לחוק – בורר יחיד »
  5. סעיף 19 לחוק – הרכב ועדת בוררים »
  6. סעיף 20 לחוק – מתווך כבורר »
  7. סעיף 21 לחוק – פתיחת הבוררות »
  8.   סעיף 22 לחוק – מקורות הדין בבוררות »
  9. סעיף 23 לחוק – סמכויות ועדת בוררים »
  10. סעיף 24 לחוק – סדרי דין »
  11.  סעיף 25 לחוק – סדרי דיון »
  12.  סעיף 26 לחוק – תנאי לדיון בהרכב חסר »
  13.  סעיף 27 לחוק – דיון בהרכב חסר »
  14. סעיף 28 לחוק – פסק ביניים »
  15. סעיף 29 לחוק – פסק ברוב דעות על-פי היו"רר »
  16. סעיף 30 לחוק – תיקון טעות סופר »
  17. סעיף 31 לחוק – תקפו של פסק בוררים »
  18. סעיף 32 לחוק – פירוש פסק-בוררים »
  19. סעיף 33 לחוק – סופיות פסק-בוררים »
  20.  סעיף 34 לחוק – סודיות »
  21. סעיף 35 לחוק – העתק מפסק-בוררים »
  22. סעיף 36 לחוק – פטור ממס בולים »
  23. סעיף 37 לחוק – פקודת הבוררות »

 סעיף  15 לחוק – בוררות

  • חוק יישוב סכסוכי עבודה, תשי"ז-1957

  •  ענינים לבוררות
    15אלה הענינים לבוררות לפי פרק זה:
    (1)   כל סכסוך עבודה שהצדדים הסכימו בכתב למסרו לבוררות לפי פרק זה;
    (2)   כל סכסוך עבודה אשר לפי הסכם קיבוצי, לרבות הסכם קיבוצי כמשמעותו בסעיף 37א, או לפי התוספת, יש למסרו לבוררות כקבוע בהסכם או בתוספת, לפי הענין, ולא נקבעו הבורר או הבוררים או אופן מינוים או שנקבע אופן המינוי ולא נתמנו תוך זמן סביר, או שנתמנו ולא סיימו הבוררות תוך זמן סביר; וכל טענה לסתור אחת העובדות האלה תוכרע אף היא בבוררות לפי חוק זה.

על פי החוק העניינים הבאים הינם עניינים לבוררות לפי הפרק השלישי לחוק יישוב סכסוכי עבודה:

  • 1. כל סכסוך עבודה שהצדדים הסכימו בכתב למסרו לבוררות לפי הפרק השלישי;
  • 2. כל סכסוך עבודה אשר לפי הסכם קיבוצי או לפי התוספת נקבע כי יש למסרו לבוררות ולא נקבעו הבורר או הבוררים או אופן מינוים, או שנקבע אופן המינוי אך אלה לא התמנו בתוך זמן סביר, או שהתמנו אך לא סיימו את הבוררות בתוך זמן סביר. כל טענה שיש בה כנגד אחת מהעובדות לעיל תוכרע אף היא בבוררות. האמור חל גם על הסכם קיבוצי כמשמעותו בסעיף 37א.

פסיקה

א. סכסוכי עבודה בכלל וסכסוכים קיבוציים בפרט מן הראוי שיתבררו ויוכרעו על ידי גוף לישוב חילוקי דעות אשר סמכויותיו הוסכמו על ידי הצדדים או שנקבעו בחוק ישוב סכסוכי עבודה, כפי שעולה מהחוק.

האמור נפסק בעניין ארגון המורים1.

ב. בשירות הציבורי, במקרה בו מדובר בסכסוך "מורכב", דהיינו, משפטי-כלכלי, במקרה שבו אין סעיף יישוב סכסוכים קיבוציים בהסכם הקיבוצי, יש לחייב את הצדדים למסור הסכסוך לבוררות מכח סעיף 37 ה לחוק יישוב סכסוכי עבודה.

האמור נפסק בעניין ההסתדרות הכללית החדשה-מדינת ישראל2.

ג. יש לפרש את "העובדות" המנויות בסעיף 15(2) באופן מצמצם המתייחס לקביעת הבורר/ים, אופן המינוי, היעדר מינוי תוך זמן סביר ואי סיום בוררות תוך זמן סביר בלבד.

יש לתת לדיבור "העובדות האלה" בסיפא שלסעיף 15(2) פירוש מצמצם, המתייחס לשאלות הבאות: קביעת הבורר או הבוררים, אופן המינוי, היעדר מינוי תוך זמן סביר ואי-סיום הבוררות תוך זמן סביר על-ידי הבורר או הבוררים. שאלות אלה הן שאלות שבעובדה, שדינן להידון על-ידי ועדת בוררות . מאידך גיסא, אין לפרש את הנתונים שברישא של סעיף 15(2), העוסקים בשאלות מהו סכסוך העבודה, מהו הסכם קיבוצי והאם הוחלט למסור את הסכסוך לבוררות, כ"עובדות", שלגביהן חל הסיפא של הסעיף האמור, אלא כקביעות אינצידנטליות שבדין, שהממונה רשאי לקובען באופן זמני, על-מנת שהחלטתו תעמוד לביקורת בג"צ3.

כדי לראות תוכן רשימה זו עליכם לרכוש מנוי שנתי
רכשתם כבר מנוי?

מראה מקום

  1. דבע (ארצי) נו/4-45 ארגון המורים בבתי הספר העל יסודיים נ' מדינת ישראל, 28.5.1997
  2. דבע (ארצי) נז/26-4 ההסתדרות הכללית החדשה נ' מדינת ישראל , ל(1997) 522, 9.9.1997
  3. בגץ 3366/90 ההסתדרות הכללית של העובדים בא"י נ' הממונה על יחסי העבודה במשרד העבודה והרווחה , מה(4) 324

מאמרים קרובים