עולם העבודה | מרץ 30, 2022

הזכות/ החובה

נוסח של הסכם קיבוצי

הערות

מקורות

צו הרחבה בענף מורי הדרך, פורסם בי"פ 5935, התשס"ט  26.3.2009, עמ' 3080.(1)(2)

 

צווי הרחבה קודמים:

א.      י"פ 4934, התשס"א, 21.11.2000, עמ' 403(3)

ב.      י"פ 4773, התשנ"ט, 24.6.1999, עמ' 4230(4)

ג.       י"פ 4122, התשנ"ג, 17.6.1993, עמ' 3392(5)

הערות

(1)   מרחיב את ההסכם  הקיבוצי מיום 1.7.2007 ומספרו 7009/2007.

(2)   ההסכם לעיל, שהורחב בצו זה, הוחלף. לפיכך, ולאור הוראת סעיף 31 לחוק הסכמים קיבוציים, התשי"ז – 1957 מתעוררת שאלה משפטית באשר לתוקפו של צו ההרחבה.

(3)    הרחיב את הוראות ההסכם הקיבוצי, הסכם מיום 26.1.2000 ומספרו 7014/2000.

(4)   הרחיב את הוראות ההסכם הקיבוצי מיום 7.5.1998 ומספרו 7028/1998.

(5)   הרחיב את הוראות ההסכם הקיבוצי מיום 13.4.1989 ומספרו 7029/1989.

 

כותרת

צו הרחבה בענף מורי הדרך

 

מבוא

בתוקף סמכותי לפי סעיף 25 לחוק הסכמים קיבוציים, התשי"ז-1957, אני מצווה בזה כי תורחב תחולתן של הוראות ההסכם הקיבוצי הכללי (7009/2007) שנחתם ביום ט"ו בתמוז התשס"ז (1 ביולי 2007) בין לשכת מארגני תיירות נכנסת לישראל לבין אגודת מורי הדרך בישראל וכי ההוראות המורחבות בתוספת יחולו על מורי דרך מוסמכים לתיירות ומעבידיהם למעט עובדים שתנאי עבודתם הוסדרו או יוסדרו בהסכמים קיבוציים ומעבידיהם.

 

 

כללי

 

 

א.      כללי

1.      פירושים ומונחים:

בצו זה מילים המתייחסות למין זכר כוונתן גם למין נקבה, ומילים המתייחסות למספר יחיד כוונתן גם למספר רבים, וכן להיפך, אלא אם כן במפורש צוין אחרת;

"מעסיק" – סוכן ו/או סוכנות נסיעות, משרד לתיור, חברת נסיעות וטיולים, וכל עסק אחר המעסיק מורי דרך לתיירות בישראל;

"מורה דרך" לצורכי צו זה – מורה דרך מוסמך על ידי משרד התיירות המועסק בשכר יומי;

"מקום עבודה" – כל מקומות העבודה שצו זה חל עליהם;

"תקופת ההדרכה" – התקופה במהלכה מלווה מורה הדרך קבוצה של מטיילים.

 

שעות עבודה

ב.      שעות עבודה(1)

1.      יום העבודה הוא 8 שעות הדרכה ביום (ביום כיפור אין להעסיק מורי דרך בכלל).

2.      במקרה של צורך בשעות נוספות – יחשבו אלה בתכנית העבודה לפי דרישת המעסיק בלבד.

3.      נוכח העובדה כי תפקידו של מורה הדרך הוא תפקיד ניהולי בשטח הדורש מידה מיוחדת של אמון אישי, בלי שיש למעסיק יכולת לפקח על שעות העבודה והמנוחה של מורה הדרך – הרי שכר העבודה הנקוב להלן הוא שכר גלובלי, הכולל תשלום בגין עבודה בימי מנוחה שבועית ככל שתהיה כזו, ובכפוף לאמור בסעיף 4 להלן.

4.       למרות האמור בסעיף 3 לעיל, אם ייכללו בתכנית העבודה ימי עבודה העולים על 8 שעות הדרכה ביום, הרי אם בכל תקופת ההדרכה עלה מספר שעות ההדרכה הממוצע על 8 שעות ליום, ייחשבו השעות שמעבר לממוצע האמור כשעות נוספות.

 

שכר כולל תוספות

ג.       שכר כולל תוספות

1.       

א.      השכר הכולל בשקלים ליום עבודה מעודכן ליום חתימת צו זה הוא 553 שקלים חדשים.

ב.      סכום זה שווה ערך ל-130 דולר ארצות הברית ליום עבודה; סכום זה בדולרים לא ישונה במהלך כל תקופת תוקפו של צו זה.

2.      מורה דרך המועסק והנדרש להדריך בכמה שפות בסיורים רגולריים יקבל תוספת שכר כדלקמן: 10% בעבור שימוש בשתי שפות, או 25% על הדרכה בשלוש שפות.

3.      שכר העבודה וכן התנאים הסוציאליים המפורטים בפרק ד' לצו זה בעבור ימי עבודה בין היום הראשון בחודש לבין היום האחרון שבו יחושבו בשקלים על פי שער הקנייה להעברות והמחאות הממוצע של שלושת הבנקים הגדולים לדולר ארצות הברית – וישולמו לא יאוחר מהיום ה-9 של החודש שלאחר זה שבו בוצעה העבודה לפי השער ביום התשלום.(1)

הערות

(1)   ראו: סעיף 9 לחוק הגנת השכר, התשי"ח – 1958 לפיו שכר ישולם עם תום החודש בעדו הוא משתלם.

 

חישוב הזכויות סוציאליות

ד.      חישוב הזכויות סוציאליות(1)

1.      משכר העבודה שישולם למורה הדרך, לרבות תוספת השפות, ינוכו הניכויים הקבועים בדין.

2.      מורה דרך יהיה זכאי לביטוח פנסיוני או לקופת גמל, כמפורט להלן:(2)

2.1.   מורה דרך המבוטח בקרן הפנסיה הוותיקה של מבטחים, ימשיך להיות מבוטח בקרן זו, והמעסיק יפריש בגינו לקרן הפנסיה את השיעורים הנדרשים על פי תקנון הקרן (לרבות ניכוי חלקו של מורה הדרך והעברתו לקרן).

2.2.   מורה דרך שביטוחו הפנסיוני נעשה בקרן הפנסיה של מבטחים החדשה, ימשיך להיות מבוטח בקרן זו; ההפרשות לקרן הפנסיה יהיו כדלקמן:

%⅓8 בגין פיצויי פיטורין;

5% תגמולי מעביד;

5% תגמולי מורה הדרך (שינוכו משכרו ויועברו לקופה).

2.3.   מורה דרך שאין לו ביטוח פנסיוני בעת חתימת צו זה, או בעת תחילת עבודתו (לפי המאוחר שביניהם), ייעשו בגינו הפרשות לקופת "כלל גמל" –

%⅓8 בגין פיצויי פיטורין;

5% תגמולי מעביד;

5% תגמולי מורה הדרך (שינוכו משכרו ויועברו לקופה).

3.      חרף האמור בסעיף 2 לעיל יהיה רשאי מורה הדרך להורות להעביר בעבורו את דמי הגמולים והפיצויים למבטחים או לכל קופה/קרן אחרת בשיעורים הרלוונטיים לגביו.

4.      הסכומים שיצטברו לזכות העובד בקרן הפנסיה או בקרן התגמולים, הן של המעביד והן של העובד, יעמדו לרשות העובד בכפוף להוראות כל דין.

5.      סכומים שהועברו על פי הוראות פרק זה בצו לקרן הפנסיה או לקופת פיצויים או תגמולים בגין פיצויי פיטורין יבואו במקום חובת תשלום פיצויי פיטורים לפי סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים, התשכ"ג-1963, ובהעברת הכספים כאמור יצאו המעסיקים ידי חובת תשלום פיצויי פיטורים על פי דין לתקופה שבעבורה שולמו, ובמידה שבה שולמו.

הערות

(1)   לעניין שיעורי ההפרשות ראו: מאמר בנוגע לפנסיה לעובד לפי צווי ההרחבה הכלליים במשק.

(2)   כן ראו לעניין זכות הבחירה של עובד: סעיף 20 לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים ( קופות גמל), התשס"ה – 2005.

 

תנאי העסקה – זכויות וחובות

ה.      תנאי העסקה – זכויות וחובות

1.      בעבור הזכות לצבירת ימי חופשת מחלה וחופשה שנתית נכלל הפיצוי המתאים בתעריף יום עבודה, שהוגדר בצו זה כ"שכר יום", זאת בשל אופי העבודה של מורי הדרך ופיזורה על פני כל ימות השנה במכסות שונות ומגוונות של ימי עבודה.

2.       

א.      מורה הדרך זכאי להחזר הוצאות ריאליות בעבור אש"ל, נסיעות בתפקיד על פי קבלות והוצאות נסיעה לעבודה וממנה בהתאם לתקנות ובסכומים שלא יעלו על הסך הנקבע מזמן לזמן כפטור ממס וביטוח לאומי.

ב.      זכותו של מורה הדרך להחזר הוצאות היא בכפוף לכך שהדוח בגינו יוגש בתיאום עם המעסיק ובאישורו; ההחזר יתייחס להוצאות שהוצאו בקשר לעבודות נשוא צו זה.

3.       

א.      מעסיק שהזמין מורה דרך לעבודה לא יוכל לבטל את ההזמנה אלא מסיבות של כוח עליון או אם בוטלה הזמנת הקבוצה.

ב.      מורה דרך אשר קיבל הזמנת מעסיק לא יוכל לבטלה או שלא לקיימה, אלא מסיבות של כוח עליון.

 

4.      4על המעסיק חלה החובה להבטיח את תנאי הלנת מורה הדרך וכלכלתו אגב לינה (בתנאי חצי פנסיון) באותו מלון, אכסניה וכולי שבו ילונו רוב או כל חברי הקבוצה המודרכת על ידו וזאת בתנאי שבית המלון מעניק את ההנחה המקובלת למורי דרך; חובת ההלנה היא במרחק של למעלה מ-40 ק"מ ממקום מגוריו של מורה הדרך; אם המלון מלא יש להבטיח הלנה ברמה לא נמוכה מ-3 כוכבים ובאזור קרוב; לרשות מורה דרך יועמד חדר לינה בנפרד.

5.      בעד יום חופשי, במהלך סיור, עם קבוצה בבאר שבע, אילת והדרום, טבריה והגליל, יקבל מורה הדרך תמורה בשיעור של 50% משכר יום עבודתו פרט לימי שבת וחג שייחשבו כיום מלא, בתנאי שנשאר עם הקבוצה במהלכו של יום חופשי זה.

6.      מורה דרך שהוזמן לעבודה יום חלקי, ייחשב הדבר כאילו עבד יום עבודה מלא, פרט לטרנספר שהוא 50% מיום עבודה, כאשר הוא מתבצע בין נמל התעופה בן גוריון לבין שלוש הערים הגדולות – ירושלים, חיפה, תל אביב – או בטווח נסיעה של עד 100 ק"מ ממנו (ומעבר לכך ייחשב טרנספר ליום עבודה מלא); ביצוע הטרנספר על ידי מורה הדרך הוא זכות ולא חובה כלפי הקבוצה והמעסיק כאחד.

7.      בכפוף לאמור בסעיף 2(א) לעיל, מורה דרך שומר כשרות יהיה זכאי לתשלום אש"ל על פי קבלות בכל מקרה שבו נקבעה לקבוצה מסעדה או כל חדר אוכל אחר בלתי כשרים, בסכומים סבירים.

8.      בערב ראש השנה, יום כיפור, או כל חג אחר שלקראתו אין להשיג תחבורה ציבורית, חלה על המעסיק החובה לדאוג לתחבורה מתאימה או החזר ההוצאות הכספיות הכרוכות בהסעתו של מורה הדרך לביתו.

9.      התייר או הקבוצה הם באחריותו של המעסיק (הסוכן), ומורה הדרך פועל כשכיר לביצוע השירותים אשר האחריות לגביהם היא של הסוכן; מתוקף אחריות זו המעסיק בלבד (הסוכן) יהיה אחראי על ניהול הסיורים בנושאים המפורטים להלן; כל פעילות של מורה דרך חייבת להיות מתואמת ומוסמכת על ידי הסוכן בנושאים אלה, בכתב: מסלול הסיור, מקומות הביקור, המסעדות והאתרים (גם בלא שוברים), חנויות ובתי מסחר, מסירת חומר שיווקי ופרסומי (למעט חומר של הסוכן המעסיק).

10.  מורה דרך לא ייזום ולא ייצור בין במישרין ובין בעקיפין, קשר עם סוכנויות נסיעה בארץ ובחו"ל ו/או עם ראשי קבוצות תיירים וחבריהן, במטרה לקשור קשרי מסחר ישירים או בנוגע להעברת קשרים מסחריים כאמור מסוכן אחד למשנהו; מורה דרך לא ייזום ולא ייצור בין במישרין ובין בעקיפין, קשר עם ספקים בארץ (בתי מלון ושירותי תיירות אחרים) כדי לספק שירותי תיירות לתיירים אשר הודרכו על ידו במסגרת ההתקשרות של המעסיק אתו.

11.  מורה הדרך ידייק בשעת התחלת הסיור ושעת סיומו ושמירת המסלול כפי שייקבעו על ידי הסוכן (חריגות יאושרו על ידי הסוכן, פרט למקרי חירום, או במקרה של כוח עליון); בשעת מילוי תפקידו יקפיד מורה הדרך על הופעה נאה ומסודרת כיאה למעמדו ולעיסוקו.

12.  מורה הדרך יתייצב לתדרוך וכן לסיכום לפי דרישת הסוכן יום לפני הסיור ויום לאחריו, בהתאמה, במקום ובשעה שנקבעו ביניהם; תדרוך וסיכום כאמור נכללים בשכרו של מורה הדרך כמפורט בסעיף ג1 לעיל, ומורה הדרך לא יהיה זכאי לתוספת שכר כלשהי בגינם.

13.  מורה הדרך לא יהיה רשאי לצרף נוסעים נוספים לקבוצת התיירים, לרבות קרובי משפחה, אלא אם כן יסוכם אחרת עם הסוכן.

14.  סיורים נוספים (OPTIONALS) יבוצעו על ידי מורה הדרך באישור בלעדי ובתיאום עם הסוכן, ובשום מקרה לא יימכר סיור כזה על ידי מורה הדרך שלא בידיעת הסוכן.