עולם העבודה | מאי 21, 2021

תמצית העקרונות – פיצויי פיטורים מוגדלים

  1. על המבקש לקבל זכות לפיצויים מוגדלים מעבר לקבוע בחוק פיצויי פיטורים, להוכיח קיומו של מקור משפטי מחייב לכך, ובכלל זאת הסכם אישי, או הסכם קיבוצי, או הסדר קיבוצי המקנים זכות זו.
  2. הנוהג הוכר כמקור לתשלום פיצויים מוגדלים, אך, נוהג טעון הוכחה על ידי העובד הן לעניין קיומו במועד סיום יחסי העבודה והן לעניין פרטי תוכנו.
  3. צדדים להסכם הקיבוצי יכולים לקבוע משטר כזה או אחר – ובכלל זה: הן מתן אפשרות לעובד לוותר על זכויות כתנאי לקבלת תנאי הפרישה המוגדלים, והן ויתור חלקי כתנאי לקבלת תנאים כאמור.
  4. במקרים שההסכם המקנה פיצויי פיטורים מוגדלים מלווה בתנאי מתלה, חובת תשלום הפיצויים קמה רק בהתקיים התנאי.
  5. המעסיק יכול ויצליח לבטל הטבות מוגדלות בהסכם פרישה, ככל שתוכח התנהגות חסרת תום לב המגיעה לכדי הפרת אמונים מצד עובד, או ניגוד עניינים, או קיומה של טעות או הטעיה במתן ההטבה.
  6. מנגד, מקום בו הובטחו לעובד פיצויי פיטורים מוגדלים, בית הדין לא יבטל בנקל התחייבות לתשלומם, התחייבות שניתנה במהלך העסקים הרגיל, גם כאשר נטען כי מנהל החברה, שהתחייב בשם המעסיק, חרג מסמכותו.
  7. גם עקרון תום הלב יכול להוביל לחיוב מעסיק בתשלום פיצויי פיטורים מוגדלים, וזאת מקום שבית הדין סבר שהתנהגות לא הוגנת מצד מעסיק הובילה לאבדן זכות הסכמית שעמדה או שיכולה היתה לעמוד לעובד לקבלת פיצויי פיטורים מוגדלים.
  8. בשירות הציבורי ובגופים מתוקצבים הכפופים לחוק יסודות התקציב, המעסיק אינו רשאי ליתן לעובדיו פיצויים מוגדלים הנוגדים את הוראת סעיף 29(א) לחוק יסודות התקציב.
  9. עובדת שתנאי עבודתה הורעו ובחרה להתפטר בהתאם להוראות סעיף 11(א) לחוק פיצויי פיטורים, תשכ"ג- 1963, ולתבוע זכויותיה על בסיס "מתפטר בדין מפוטר" לא תוכל לטעון בערעור שמדובר בהפרת חוזה עבודה, וככזו היא זכאית לסעד מתאים, קרי לכל הזכויות המגיעות למפוטר, לרבות פנסיה תקציבית, ולחלופין לפיצויים מוגדלים.
  10. דין מענקי הסתגלות כדין פיצויים מוגדלים, בשינויים המחויבים.
  11. לא תיתכן חפיפה בין התשלום עבור חודשי הסתגלות ופיצוי על פיטורים שלא כדין, שכן בעוד שהפיצוי הוא בגין תקופה שקדמה להפסקת העבודה, הרי שהתשלום בגין חודשי ההסתגלות הינו בגין התקופה שלאחר הפסקת העבודה.
  12. אין מקום להבחנה בין תמורת הודעה מוקדמת למתן הודעה מוקדמת בעין, לעניין הזכאות לחודשי ההסתגלות במצטבר איתה, לפי הסכם הבראה. עם זאת, עובד המסרב לעבוד בתקופת ההודעה המוקדמת שניתנה לו ע"י המעסיק, לא יהא זכאי לתמורת הודעה מוקדמת בגין אותה תקופת הודעה מוקדמת.

פירוט העקרונות – פיצויי פיטורים מוגדלים ומענקי הסתגלות

א. על המבקש לקבל זכות  לפיצויים מוגדלים מעבר לקבוע בחוק פיצויי פיטורים, להוכיח קיומו של מקור משפטי מחייב לכך, ובכלל זאת הסכם אישי, או הסכם קיבוצי, או הסדר קיבוצי המקנים זכות זו.

ראו למשל, עניין אפריאט מסעוד1.

בעניין העובד שמואל בר- לוי2 בית הדין הארצי פסק כי צדק בית הדין קמא שקבע כי משלא נעשה הסכם ספציפי עם העובד לא ניתן לאכוף על המעסיקה תשלום פיצויים מוגדלים מאחר ואין מקור משפטי המחייבה בתשלום פיצויים בשיעור 300%.

ראו עוד על דחיית טענה לתשלום פיצויי פיטורים מוגדלים בהעדר מקור משפטי מחייב פסק הדין בעניין שמחה בוסי ואח'3.

בעניין הספקה חברה מרכזית לחקלאים בע"מ (בפירוק)4 נקבע הוכחת קיומו של תנאי בדבר פיצויים מוגדלים יעשה באופן בו מוכיחים קיומו של חוזה בהליך אזרחי.

יוער כי בעניין ישראל צנעני5 נקבע כי זכותו של עובד לפיצויי פיטורים בשיעור גבוה מזה הקבוע בחוק פיצויי פיטורים (פיצויים מוגדלים) הנקבעת בחוזה העבודה והמקנה לעובד פיצויים גבוהים מאלה הקבועים בחוק, היא "תנאי ככל תנאי אחר מתנאי העבודה".

כדי לראות תוכן רשימה זו עליכם לרכוש מנוי שנתי
רכשתם כבר מנוי?

מראה מקום

  1. דב"ע נב/3-228 אפריאט מסעוד נ' סולל בונה בע"מ, 30.1.92 (לא פורסם), הובא בין היתר בדבע נו / 224 – 3‏  ינקו רושו נ' כרמל מערכות מיכלים בע"מ, 12.1996
  2. דב"ע נו/3-214 שמואל בר – לוי נ' אלקטרה (ישראל) בע"מ, 6.8.97
  3. עע (ארצי) 8582-02-13‏ ‏ רשת הגנים של אגודת ישראל נ' שמחה בוסי, 13.10.2016
  4. ע"א 5663/90 הספקה חברה מרכזית לחקלאים בע"מ (בפירוק) נ' משה גרוס, 2.10.94
  5. דב"ע לא/3-5 ישראל צנעני נ' אביסער הדר ומרים צדוק, פד"ע ב 281,284

מאמרים קרובים