עולם העבודה | אוקטובר 7, 2021

תמצית הכללים

  1. זכאות להתפטרות בדין מפוטר לרגל נישואין קמה אם התקיימו ארבעה תנאים מצטברים הנוספים הבאים: התפטרות עקב העתקת מקום המגורים למקום בישראל; 2. מקום המגורים החדש הוא מקום שבו התגורר בן הזוג טרם הנישואין; 3. המרחק בין מקומות המגורים הוא 40 ק"מ ומעלה; 4. המרחק ממקום המגורים החדש למקום העבודה גדל.
  2. נטל ההוכחה לקיומם במצטבר של התנאים וסיבת ההתפטרות, רובץ במלואו לפתחו של הטוען לקיומם, בבחינת "המוציא מחברו".
  3. תנאי ראשון –  העתקת מקום מגורים למקום אחר לישראל
    1. רישום בתעודת זהות לעניין מקום מגורים בכל הנוגע לתושבות הינו חזקה הניתנת לסתירה ומה שקובע הוא היכן  מתגורר העובד בפועל.
    2. המבחן העיקרי למקום מגורים הוא מרכז חייו של האדם.
    3. לא נדרשת תקופת מגורים מינימאלית לעניין העתקת מקום מגורים עקב נישואין, עם זאת יש להוכיח שהמדובר במעבר המלווה בכוונה להתגורר במקום החדש, ולא באופן ארעי וחולף.
    4.  נדרש שההתפטרות תהא עקב העתקת מקום מגורים. על כן, סירוב עובד לקבל תפקיד חלופי במקום המגורים החדשים, תוך שמירת תנאים, עלול לשלול את הקשר הסיבתי בין ההתפטרות לבין העתקת מגורים ולהביא למסקנה שהמניע להתפטרות אינו קשור להעתקת  מקום מגורים לרגל נישואין.
    5. העתקת מקום מגורים לשטחי הרשות הפלסטינאית הושארה בצריך עיון על ידי בית הדין האזורי בחיפה ואין הלכה מחייבת על ידי בית הדין הארצי.
  4.  תנאי שני –  העתקת המגורים הינה לרגל נישואין.
    1. לפי לשון החוק נדרש כי טקס הנישואים הוא שיהווה את הסיבה להעתקת המגורים והסיבה להתפטרות, ונדרשת סמיכות זמנים וסיבתיות בין הנישואין לבין העתקת המגורים וההתפטרות. על העובד מוטל להוכיח כי הסיבה להתפטרות  פעלה כבר בעת שהביא את יחסי העבודה לידי סיום.
    2. אין די בהיות בני הזוג "ידועים בציבור" במועד העתקת המגורים כדי לזכות את העובד בפיצויים בגין התפטרות, גם אם נישאו מאוחר יותר.
    3. בנסיבות מיוחדות אין לתת לנישואין אליהם מתייחס סעיף 8(1) לחוק משמעות דתית דווקא.
  5. תנאי שלישי – מקום המגורים החדש הוא המקום שבו התגורר בן הזוג טרם הנישואין ונטל הוכחה לעניין זה מוטל על העובד.
  6. תנאי רביעי – המרחק בין שני מקומות המגורים הוא 40 ק"מ ויותר.
  7. תנאי חמישי – המרחק ממקום המגורים החדש למקום העבודה גדל – בעקבות המעבר.
כדי לראות תוכן רשימה זו עליכם לרכוש מנוי שנתי
רכשתם כבר מנוי?

ו. תנאי רביעי – המרחק בין שני מקומות המגורים הוא 40 ק"מ ויותר.

תנאי נוסף מצטבר, הוא להוכיח כי, המרחק בין מקום המגורים המקורי והמקום אליו העתיק העובד את מגוריו, עולה על 40 ק"מ.

תקנה 12 לתקנות קובעת לעניין זה כי: "…המרחקים… יחושבו לפי המרחק שבין ישובים כמובא בפרסומי מרחקי הדרך של מחלקת המדידות במשרד העבודה …"1.

ז. תנאי חמישי – המרחק ממקום המגורים החדש למקום העבודה גדל בעקבות המעבר.

בהתאם לפסיקה2 הרציונל העומד בבסיס תנאי זה הינו, לאפשר לעובד להתפטר בדין מפוטר, מקום שבו נוצרו נסיבות חדשות, בעטיין העובד אינו יכול להמשיך בעבודתו הקודמת ומקום שבו אין זה סביר לדרוש מהעובד, כי ימשיך לעבוד במקום שעבד, למרות העתקת המגורים למקום אחר.

בעניין חאולה חוסין3 שלעיל, בית הדין פסק כי העובדת לא הניחה נתונים רשמיים כנדרש על פי התקנות מאת מחלקת המדידות של משרד העבודה והרווחה, בדבר המרחקים הרלוונטיים,  לא לגבי המרחק בין שני היישובים (יישובי מגורים) ולא לגבי המרחק בין המקום ה"חדש" הנטען לבין מקום העבודה. בית הדין הוסיף כי העובדת גם לא טענה כי יש טעם נוסף המונע ממנה להגיע לעבודה מעבר למרחק.

מראה מקום

  1. ראה גם : דמ(חי) 2583/04 חאולה חוסין אבו שהאב נ' בית חולים ש.י. להורים בע"מ, 1.6.05
  2. דב"ע לב/3-8 משה שויקי נ' מדינת ישראל, פד"ע ג 347; דב"ע לד/3-18 אתא חברה לטקסטיל בע"מ נ' זליג ויגלר, פד"ע ח' 235
  3. דמ(חי) 2583/04 חאולה חוסין אבו שהאב נ' בית חולים ש.י. להורים בע"מ, 1.6.05

מאמרים קרובים