עולם העבודה | מאי 22, 2021

הוראת חוק

  • חוק דמי מחלה, תשל"ו-1976

  • תקופת הזכאות המקסימלית לדמי מחלה
    (א)  תקופת הזכאות לדמי מחלה לא תעלה על תקופה מצטברת של יום וחצי לכל חודש עבודה מלא שהעובד עבד אצל אותו מעסיק או באותו מקום עבודה החל מהיום שבו חל עליו חוק זה ולא יותר מ-90 יום, בניכוי התקופה שבעדה קיבל העובד דמי מחלה על פי חוק זה.
  • (ב)  עובד שבחודש פלוני לא עבד אצל אותו מעסיק או באותו מקום עבודה בכל ימי העבודה שבאותו חודש, יראו, לענין סעיף קטן (א), 25 ימי עבודה כחודש עבודה מלא, ואם נהוג במקום העבודה שבוע עבודה בן חמישה ימים – ⅔21 ימי עבודה, וחלק של חודש עבודה מלא יזכה את העובד בדמי מחלה יחסיים.
  • (ג)   התקופה שבה קיים לגבי עובד ביטוח דמי מחלה על-פי הוראות סעיפים 8 ו-9 לא תובא בחשבון לענין חישוב תקופת הזכאות המקסימלית לדמי מחלה, אולם תקופת זכאותו לדמי מחלה של עובד שנעשה לגביו ביטוח כאמור, תעמוד לו לגבי כל תקופת מחלה שבעדה אין הוא זכאי לתשלום בהתאם לתנאי הביטוח, למעט תקופת המתנה או אכשרה לדמי מחלה המתחייבת מתנאי הביטוח.
  • (ד)  שר העבודה, באישור ועדת העבודה של הכנסת, רשאי להתקין תקנות בדבר שיטת חישוב תקופת הזכאות ובדבר תקופות עבודה והפסקות עבודה שיובאו בחשבון לענין זה, ובלבד שיראו כעבודה גם כל הפסקה בעבודה שבעדה זכאי העובד לשכר או לתשלום אחר שדינו כדין שכר.

פירוט הכללים הנוגעים לסעיף 4 לחוק

א. חודש עבודה מלא מזכה את העובד בצבירה של 1.5 ימי מחלה בחודש עד תקרה של 90 ימים. עובד המועסק חמישה ימי עבודה בשבוע, נדרש לעבוד סך של 21.66 ימי עבודה עבור 1.5 ימי מחלה בחודש. לעומתו, עובד המועסק שישה ימי עבודה נדרש לעבוד 25 ימי עבודה בחודש על מנת לצבור 1.5 ימי מחלה. 

ככל שהעובד עובד בהיקפים נמוכים יותר מהאמור לעיל תהא צבירתו יחסית. כך למשל, עובד המועסק 6 ימים בשבוע והוא הועסק בחודש מסוים 20 ימים, יהא זכאי העובד לתשלום מחלה בשיעור 1.2 ימים, שהיא מכפלת של 1.5 במנת 20 ב- 25.

ב. המחוקק ראה לנכון לקשור בין צבירת ימי המחלה של העובד למקום העבודה, משמע כי גם הוותק של העובד לצורך צבירת התשלום נשמר בעת חילופי מעסיקים במקום העבודה, וזאת גם מקום שמקור  הזכאות לדמי מחלה נובע מהסכם קיבוצי.

בעניין ג'סיקה מוצניק1 נקבע שחילופי מעסיקים אינם פוגעים ברצף זכויותיהם של עובדים הממשיכים את עבודתם באותו מקום עבודה.

כן נקבע  כי הרציונל הקיים בחוק דמי מחלה ובחוקי עבודה אחרים, לגבי רציפות זכויות העובד עקב עבודה אצל מעסיק אחד או במקום עבודה אחד קיימת, גם אם מכסת ימי המחלה אינה נקבעת על פי חוק דמי מחלה, אלא על פי ההסכם הקיבוצי.

כדי לראות תוכן רשימה זו עליכם לרכוש מנוי שנתי
רכשתם כבר מנוי?

מראה מקום

  1. ע"ע (ארצי) 656/08 ג'סיקה מוצניק נ' חברת לוי פמלי בע"מ 20.01.11

מאמרים קרובים