עולם העבודה | יוני 2, 2021
  • חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה, תשמ"ח-1988

  • איסור דרישת פרופיל צבאי והשימוש בו
    2א. (א)  מעסיק לא ידרוש מדורש עבודה או מעובד את הפרופיל הצבאי שלו, ולא יעשה שימוש בפרופיל הצבאי שלו, אם הגיע לידיו, בכל ענין המנוי בסעיף 2(א)(1) עד (6).(ב)  דרש מעסיק, בניגוד להוראות סעיף קטן (א), את הפרופיל הצבאי, לא יפגע בעובד או בדורש העבודה בענין המנוי בסעיף 2(א)(1) עד (6) מחמת סירוב למסור את הפרופיל הצבאי.
  • (ג)   הוראות סעיף זה לא יחולו על שירות הבטחון הכללי והמוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים, כמעסיק, לגבי עובדים בגופים האמורים או לגבי קבלת עובדים לגופים האמורים.
  • (ד)  בסעיף זה, "פרופיל צבאי" – הסימול המספרי שצבא ההגנה לישראל נותן לציון מידת התאמתו הרפואית של אדם לשירות ביחידות ובתפקידים שונים בצבא ההגנה לישראל.

פירוט הכללים הנוגעים לסעיף

א.  מהוראות סעיף 2א' לחוק עולה, כי חל איסור מוחלט על כל מעסיק לדרוש מדורש עבודה לציין בפניו את הפרופיל הצבאי שלו.

סעיף זה קובע עוד כי אפילו עבר המעסיק על האיסור, אין הוא רשאי לעשות כל שימוש בנתוני הפרופיל הצבאי שהומצאו לו ולהפלות את העובד בקבלה לעבודה, בקידומו בתנאים ובשכר וכיוצ"ב פעולות המנויות בסעיף 2(א)(1) עד (6) לחוק.

ב. נטל הראייה מוטל על המעסיק

בשנת 2010 תוקן סעיף 9 לחוק השוויון1 שעניינו בהעברת נטל הראייה מכתפי העובד אל כתפי המעסיק בתביעות על הפליה,  במסגרת התיקון האמור הוסף ס"ק (ג)  שזה לשונו:

  •  "בלי לגרוע מהוראות סעיף קטן (א), בתובענה של עובד או של דורש עבודה בשל הפרת הוראות סעיף 2, תהא חובת ההוכחה על הנתבע כי פעל שלא בניגוד להוראות הסעיף האמור, אם הוכח כי דרש, במישרין או בעקיפין, מעובד או מדורש עבודה, מידע בנושא שהפליה בשלו אסורה מחמת הטעמים המפורטים בסעיף 2(א)".

על כן, עד לאותו מועד בתביעות שעניינן הפרת איסור דרישת פרופיל צבאי, נותר נטל ההוכחה על העובד להראות כי המעסיק הפר אחד או יותר מהאיסורים שנקבעו בסעיף 2א' לחוק2.  באותו ענין בית הדין שוכנע על יסוד הראיות שנפרשו בפניו שאֹסם עשתה שימוש פסול בקריטריון הפרופיל הצבאי אותו ביקשה לקבל מדורשי העבודה, בניגוד להוראות סעיף 2א' לחוק השוויון, ובנסיבות הענין, התובע עמד  בנטל המוטל עליו להוכיח את ההפליה הנטענת על רקע שימוש בפרופיל צבאי.

ג. תכלית הסעיף למנוע בפרטיות האזרחים.

בדברי ההסבר לתיקון 2 לחוק השוויון לעבודה במסגרתו חוקק סעיף 2א' לחוק נאמר לעניין דרישת הפרופיל, כי היא: "פוגעת בפרטיות האזרחים, ביחוד אלו בעלי פרופיל 21 אשר נפסלים על הסף בבקשה להתקבל לעבודה, ללא קשר לכשרותם לתפקיד". דהיינו, תכליתו של הסעיף היתה למנוע פגיעה בפרטיות ואפליה הנובעת משיקולים זרים, בקבלה לעבודה.

האמור נקבע ע"י בית הדין האזורי לעבודה בת"א בגזר דין3. באותו מקרה בית הדין נתן בין היתר משקל לכך שכעולה מהראיות שהונחו בפניו, מדובר היה בדרישה טכנית שלא יוחסה לה חשיבות מעשית בהחלטה אם לקבל מועמד לעבודה או לדחותו, כאשר בפועל, לא נגרם כל נזק למועמד זה או אחר. כך שבאותו מקרה יוחסה מידה פחותה ביותר לפגיעה בערך החברתי העומד ביסוד העבירה.

כדי לראות תוכן רשימה זו עליכם לרכוש מנוי שנתי
רכשתם כבר מנוי?

מראה מקום

  1. תיקון מס' 15 : ס"ח תש"ע מס' 2247 מיום 7.7.2010 עמ' 566 ה"ח הכנסת תש"ע מס' 316 עמ' 149
  2. עב(ת"א) 9931/04 בן יעקב יובל נ' סם תעשיות מזון בע"מ, 25.10.07
  3. תפ(ת"א) 65156-01-15 מדינת ישראל נ' המועצה הציבורית למניעת רעש וזיהום אויר בישראל מלר"ז, 22.10.18

מאמרים קרובים