עולם העבודה | מאי 23, 2021
  • חוק הספנות (ימאים), תשל"ג- 1973  

  • פרג יג': הסדרים לגבי שכר  – סימן א': ניכוי על פי צו הפרשה

  • הפרשת חלק משכר לבני משפחת איש הצוות
  • 96. רשם בית דין אזורי כמשמעותו בחוק בית הדין לעבודה, תשכ"ט-1969 (להלן רשם בית הדין), רשאי לצוות שבעל כלי שיט יפריש חלק משכרו של איש צוות לאשתו של איש הצוות או לילדיו הקטינים שפרנסתם עליו (להלן – המוטבים); לצו זה ייקרא להלן "צו הפרשה".
    פרטי צו הפרשה
    97. בצו הפרשה יצויין בין השאר –
    (1)   שם המוטב;
    (2)   הסכום או החלק מן השכר שיש להפריש למוטב;
    (3)   התקופה שלגביה ניתן הצו.
    סייג להפרשה
    98.  ההפרשה לא תעלה על שליש משכרו החדשי של איש הצוות, ולענין חישוב השליש יבוא בחשבון גם החלק משכר איש הצוות שאינו ניתן לעיקול, להעברה או לשעבוד בכל דרך אחרת לפי הוראות סעיף 8 לחוק הגנת השכר, תשי"ח-1958.
    סייגים למתן צו הפרשה
    99. לא יתן רשם בית הדין צו הפרשה אלא אם נתקיימו כל אלה:
    (1) הוגשה לו בקשה על כך מאת המוטבים, או מאת שר הסעד או רשות מקומית הפועלים בשמם מכוח סעיף 6(א) לחוק שירותי הסעד, תשי"ח-1958, והבקשה נתמכת על ידי המחלקה לשירותים חברתיים של הרשות המקומית הפועלת מכוח אותו חוק;
    (2)  איש הצוות נמצא מחוץ לישראל בשירות בכלי שיט או בדרכו לשירות כאמור וחזרתו ארצה איננה צפויה תוך תקופה של שלושה חדשים מעת הגשת הבקשה;
    (3)  העתק הבקשה נשלח לאיש הצוות וקברניט כלי השיט אישר לרשם בית הדין שאיש הצוות קיבל אותו;(4)  איש הצוות לא הגיש לרשם בית הדין התנגדות תוך חודש ימים מיום מסירת הבקשה לידו.
    התנגדות למתן צו הפרשה
    100 (א)  רשם בית הדין רשאי ליתן צו הפרשה גם אם נתקבלה בעוד מועד התנגדותו של איש הצוות למתן הצו, ובלבד שניתנה תחילה הזדמנות נאותה לבעל כלי השיט ולנציגו של איש הצוות להשמיע טענותיהם.
    (ב)  לא תישמע בהתנגדות אלא טענה שהבקשה איננה ממלאה אחר הוראה מהוראות פרק זה או שקיים פסק דין המחייב את איש הצוות בתשלום מזונות למוטב לגבי התקופה שעליה מבוקש צו ההפרשה או קיים פסק דין הדוחה תביעה למזונות כאמור.
    תשלום על פי צו הפרשה
    101. צו הפרשה יומצא לבעל כלי השיט על פי דרישת המוטב, ומשהומצא לו חייב הוא לייחד את סכום ההפרשה שישולם למוטב בלבד; לא דרש המוטב את הסכום תוך 45 ימים מיום שהומצא הצו לבעל כלי השיט – בטל הצו.
    פרעון לפי צו כתשלום לאיש צוות
    102. פרע בעל כלי שיט חלק משכר איש צוות לפי צו הפרשה – רואים אותו כאילו נפרע לידו של איש הצוות.
    דין סכומים שהופרשו כדין מזונות
    103. סכום ששולם למוטב על פי צו הפרשה ייזקף לחשבון מזונות שאיש הצוות חייב בהם על פי דין או הסכם; סכום ששולם כאמור ולא הגיע למוטב כמזונות, חייב המוטב להחזירו לאיש הצוות.
    ביטול צו הפרשה
    104. הרשם יבטל את צו ההפרשה אם הוכח לו כי ניתן פסק דין המחייב את איש הצוות לשלם מזונות למוטב לגבי התקופה שעליה חל צו ההפרשה או ניתן פסק דין הדוחה את תביעת המזונות כאמור.
    שמירת זכויות המוטבים
    105. צו הפרשה אינו בא לפגוע בשום זכות שיש למוטבים על פי כל דין.

על פי החוק, רשם בית הדין לעבודה רשאי לצוות שבעל כלי שיט יפריש חלק משכרו של איש צוות לאשתו של איש הצוות או לילדיו הקטינים שפרנסתם עליו, הכל בתנאים המפורטים לעיל.

סעיף  106 לחוק –  זכות לעיכוב שכר

  • חוק הספנות (ימאים), תשל"ג- 1973 –  סימן ב' : עיכוב שכר  

  • זכות לעיכוב שכר 106.
    בכפוף לאמור בסעיף 8 לחוק הגנת השכר, תשי"ח-1958, רשאי בעל כלי שיט לעכב תשלומו של שכר איש צוות המגיע לו עם סיום שירותו, לשם הבטחת תביעותיו של בעל כלי השיט מאיש הצוות שעילתן בשירותו.

על פי החוק, רשאי בעל כלי שיט לעכב את תשלום השכר לו זכאי איש צוות אשר סיים את שירותו, וזאת לשם הבטחת תביעותיו מאיש הצוות שעילתן בשירותו, הכל בכפוף להוראת סעיף 8 לחוק הגנת השכר, הקובעת את שכר העבודה החודשי שלא ניתן לעיקול, להעברה או לשעבוד.

כדי לראות תוכן רשימה זו עליכם לרכוש מנוי שנתי
רכשתם כבר מנוי?

מאמרים קרובים