עולם העבודה | מאי 30, 2021
דיני עבודה, עובדים שמחים

מדריך לזכויות עובדים

להורדת המדריך בהיקף של 173 לחצו על הקישור »

מאמרים חדשים שהועלו לאתר עולם העבודה

  1. מדריך עבודת נשים »
  2. סמכות מקומית  »
  3. חוק החניכות »
  4. זכויות עובדים בהליכי חדלות פירעון »
    1. מדריך זכויות עובדים בפירוק »
    2. ביטוח זכויות עובדים בהליכי חדלות פירעון »
    3. חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, תשע"ח -2018 »
    4. תקנות החברות (פירוק) »
    5. תקנות פשיטת הרגל »
    6. תקנות האגודות השיתופיות »
    7. חוק העמותות »
    8. חוק רכישת מפעלים בידי עובדיהם »

פסיקות בית הדין הארצי שעודכנה באתר עולם העבודה

  • התיישנות – ההתיישנות – הבחנה בין מועד התגבשות הזכות המהותית לזכות הקונקרקטית

  • בעניין אקלסנס נשואה1 נקבע כי הפסיקה מבחינה בין מועד התגבשותה של הזכות המושגית – הזכות המהותית שבגין פגיעה בה זכאי התובע לסעד, ובין מועד התגבשות זכות התביעה הקונקרטית – הזכות לקבלת סעד מבימ"ש, שקמה בהתקיים תנאים אוביקטיביים המאפשרים לתובע המסוים להגיש תובענה לאכיפת הזכות המושגית ולזכות בה. אם יש פער זמנים בין מועדי היווצרות הזכויות הללו, תתחיל תקופת ההתיישנות רק עם התגבשות זכות התביעה הקונקרטית.
  • הזמן להכריע בטענת התיישנות

  • בעניין אקלסנס נשואה1 נפסק כי לענין השלב בו יש להכריע בטענת ההתיישנות נקבע בעניין דיסקונט כי ככלל, טענת התיישנות תידון כטענה מקדמית. זאת, למעט במקרים בהם ההכרעה בטענת ההתיישנות מחייבת בירור עובדתי אשר חופף, או שעשוי להיות חופף, לבירור העובדתי שייעשה ממילא במסגרת הדיון בתביעה לגופה, שאז קיימים אינטרסים המצדיקים את דחיית ההכרעה בסוגיית ההתיישנות עד לבירור התביעה.  עוד נקבע בעניין דיסקונט, כי ככל שההכרעה בשאלת ההתיישנות מחייבת בירור סוגיה משפטית, אזי רצוי להכריע בה כבר בפתח ההליך, אף אם מדובר בסוגיה מורכבת, שכן ככלל, הבירורים העובדתיים והמשפטיים הכרוכים בתביעה גופה לא צפויים להשליך על ההכרעה בשאלה המשפטית המתעוררת בסוגיית ההתיישנות.
  • חינוך

  • בעניין נחום סטפנסקי2 ביה"ד עמד על הדרך להחלת תקנה 3(א)(6) לתקנות חינוך ממלכתי (מוסדות מוכרים), תשי"ד-1953 במצב בו שולם לעובד שכר חוזי גבוה מזה הנוהג במוסדות רשמיים וחזר על הלכת שייבה לפיה ניתן לקזז חלק מהחוב הפסוק של המעסיקה מן התמורה העודפת ששולמה למועסק, בכפוף לסייגים שנקבעו שם.
  • דמי הבראה

  • בעניין נחום סטפנסקי2 נדחתה טענת המערער כי יש לזקוף את דמי ההבראה ששולמו בשנתיים האחרונות להעסקתו בגין חובות העבר בגים דמי הבראה ולכן זכאי הוא לתשלום בגין השנתיים האחרונות נדחתה, וזאת נוכח הנפסק בעניין פינדיורין ושוקר.
  • הפחתת תשלום פיצויים

  • בעניין נחום סטפנסקי2 נקבע שנסיבות סיום ההעסקה של העובד אינן כה קיצוניות באופן המבסס עילה להפחתת פיצוי הפיטורים, ולמעשה אף המעסיקה חפצה "בזמן אמת" לשלם את ההפרש בין הסכומים הצבורים בקופות לבין הזכאות על פי דין.
  • הגדלת סכום פיצוי כספי בגין הטרדה מינית

    בעניין החברה העירונית רחובות3 נקבע  – משהגיע ביה"ד האזורי לקביעה העובדתית כי המשיב ליטף ומישש את ידה, שיערה ולחיה של המערערת, וכן קיבל את גרסתה לגבי הצעות למפגשים בבית קפה ובדירה, הרי שהסכום הפסוק הוא אכן נמוך מדי בוודאי בנסיבות בהן אין חולק כי המערערת היתה נתונה למרותו של המשיב וכי הוא ניצל מרות זו, כמו גם את מצוקתה הכלכלית. משכך, הפיצוי שנפסק לחובתו של המשיב, בהתחשב במכלול הנסיבות, הועמד על סך 75,000 ₪. ודוק, במסגרת קביעת הסכום נלקח בחשבון גם שיקול הדעת שהפעיל ביה"ד האזורי אשר שמע את הראיות והתרשם מהן ופסק סך של 30,000 ש״ח בלבד ולכן הסכום שנפסק בהליך דנן אינו על הרף הגבוה בהתחשב במעשים שנקבע כי נעשו.

  • הטלת פיצוי על מעסיק בגין טיפול לא יעיל בתלונה על הטרדה מינית

  • בעניין החברה העירונית רחובות3  נקבע שהחברה השתהתה משך זמן עודף (כ-17 ימים מיום הגשת התלונה) עד שהרחיקה את המטריד מסביבת העובדת ושללה את סמכויותיו הניהוליות לגביה. פרק הזמן בו השתהתה החברה לא היה סביר ואף העצים את נזקי המערערת. עם זאת, פעולות החברה לאחר מכן היו סבירות. נוכח כך שטיפול החברה בתלונת המערערת לא היה יעיל דיו באופן המהווה הפרה של מחויבותה החוקית, יש מקום לחייבה בתשלום פיצוי למערערת, וזאת בסך של 25,000 ₪
  • איסור פרסום

  • בעניין המוסד לביטוח לאומי נ' פלונית4 הובהר כי אין בחוק בתי המשפט סמכות לאסור פרסום במטרה למנוע פגיעה בשם הטוב או בפרנסה או בסיכוי למצוא עבודה. באותה מקרה שונה שמה של המשיבה ל"פלונית" מטעמי חיסיון רפואי.
  • ניוד לתפקיד אחר

  • בעניין סעיד אבו פארס5 נקבע כי ככלל, ניוד עובד מתפקיד לתפקיד נמצא במסגרת הפררוגטיבה הניהולית של המעסיק, אך כפוף למגבלות, לרבות מכוח הסכם קיבוצי או אישי. לכך נלווית חובת המעסיק לקבל את החלטת הניוד בתום לב ובהגינות, משיקולים ענייניים, לאחר מתן זכות טיעון, בהליך תקין, ותוך לקיחה בחשבון של מלוא השלכות ההחלטה על העובד. כן נקבע כי החלטת ניוד אינה יכולה להביא לשינוי חד-צדדי בתנאי העומד בבסיסו של חוזה העבודה, ומשכך הסמכות לבצע ניוד אינה כוללת בחובה אפשרות לנייד עובד ללא הסכמתו לתפקיד שיש בו פגיעה של ממש במעמדו, היקף סמכויותיו או שכרו. ניוד עובדי הוראה כפוף גם להוראות תקנון שירות עובדי ההוראה, שהוא בגדר הסדר קיבוצי, ולנהלים פנימיים של משרד החינוך. בנסיבות אותו מקרה נקבע כי החלטת ניוד התייחסה לשנת לימודים אחת בלבד. לפיכך, על משרד החינוך לשוב ולבחון אם המערער יכול לשוב לתפקידו לקראת שנת הלימודים הקרובה, ובמידת הצורך גם בכל שנת לימודים שאחריה, ולחלופין לנסות ולאתר לו תפקיד חלופי שווה ערך.
  • הצגת בדיקת קורונה

  • בעניין אורי חן6 ביה"ד דחה בקשת רשות ערעור על החלטת ביה"ד האזורי לדחות את בקשת המבקשת, עובדת סוציאלית במשיבה 1, למתן סעדים זמניים למניעת פיטוריה או השעייתה בשל סירובה להציג תוצאה שלילית של בדיקת קורונה כל 72 שעות.

פסיקות בית הדין האזורי לעבודה שעודכנה באתר עולם העבודה

  • חובת תום לב ויידוע

  • בעניין מיכאל גלפרין7 נקבע מכוח חובת תום הלב המוגברת, חלה על המדינה חובת גילוי ייזום, נוכח ההשלכות הכלכליות הניכרות הנובעות משינוי המצב בהתנהלותה לעניין צירוף תקופות עבודה ארעיות לפנסיה. המדינה הפרה חובה זו . נקבע שהמקרה דנן הוא בין אותם מקרים ייחודיים בהם הסעד הנכון והצודק הוא סעד שיעמיד את התובע במצב בו היה עומד אלמלא מחדלי הנתבעת, העולה בקנה אחד עם ההלכה, שכן בשל הפרת חובת היידוע ותום הלב של הנתבעת, לא חתם התובע במועד על הטופס המעביר את זכויותיו בקרן הפנסיה החדשה אל אוצר המדינה. מעשית יש להחיל את הסדר הפנסיה התקציבית על התובע, החל ממועד תחילת עבודתו בנתבעת, כולל בגין התקופה היה עובד ארעי.
  • דחיית תביעה ייצוגית לאור תחולת החריג שבפרט 10(3) לתוספת השנייה לחוק תובענות ייצוגיות

  • בעניין מיכל אריאלי8 טענת המבקשת כי הזכות הנתבעת היא זכות קוגנטית ולכן אין להסתדרות שיקול דעת אם לפעול בעניין, ומשלא אכפה אותה במשך שנים אין לקבוע כי חל החריג שבפרט 10(3) לחוק, נדחתה. אכן נפסק כי כאשר ארגון העובדים אינו פועל להגנה על זכויות קוגנטיות של העובדים קמה חזקה שהוא אינו מתפקד, משום שהדבר אינו נתון לשיקול דעתו, בהתחשב בכך שאלה זכויות שלא ניתן לוותר עליהן. אלא שאין לומר שההסתדרות לא פועלת להגנה על זכותה הקוגנטית של חברות הקבוצה. ההסתדרות עשתה ועושה בעניין זה גם אם טרם נחלה הצלחה מלאה. על ביה"ד להשתכנע כי מתקיימת פעולה כנה, אך אין חובה כי אותה פעילות תהא אופטימלית וברף זה עומדת ההסתדרות.
  • הרמת מסך של חברה הנמצאת בפירוק

  • בעניין ניבין עאבדין9 נפסק כי בעניין פטרמן נקבע כי, ככלל, פירוק חברה אינו חוסם את המשך בירור התביעה האישית נגד בעלי המניות, אולם אפשר שהאיזון הראוי בין האינטרס של העובד למצות את ההליכים בעילה של הרמת מסך ההתאגדות לבין האינטרסים של כלל הנושים והעובדים הוא מתן הודעה למפרק החברה על תביעת העובד והטענות הכלולות בה, כך שהמפרק יוכל לבחון טענות אלה והשלכותיהן, ולהודיע לביה"ד את החלטתו אם לנקוט הליכים, ובהמשך לכך ביה"ד יכול להביא בחשבון את החלטת המפרק במסגרת כלל שיקוליו, אם להיענות לבקשה לעכב את ההליכים כנגד בעל המניות בעילה של הרמת מסך. ככל שהמפרק יודיע שאין בכוונתו לנקוט בהליך של בדיקת הטענות או בהליך לפי סעיפים 373 ו-374 לפקודת החברות, נראה שיש לאפשר לעובד להמשיך לנהל את תביעתו בעילה של הרמת מסך.
  • חובת תום לב בקבלת עובד לעבודה

  • בעניין אדיר בנובייב10 נפסק לזכות עובד סך של 20,000 ₪ בגין אי קבלתו לעבודה בשל בעיית אמינות, ללא הצדקה ממשית ונוכח נסיבות אותו מקרה.

מראה מקום

  1. בר"ע (ארצי) 39621-12-20 אקסלנס נשואה גמל בע"מ נ' אשר סנדרס 2.5.21
  2. ע"ע (ארצי) 15969-07-19 נחום סטפנסקי נ' תלמוד תורה מורשה  6.5.21
  3. ע"ע (ארצי) 3198-08-20 פלונית נ' החברה העירונית רחובות לתרבות, ספורט ונופש בע״מ  5.5.21
  4. עב"ל (ארצי) 58944-09-20 המוסד לביטוח לאומי נ' פלונית 24.5.21
  5. ע"ע (ארצי) 51270-12-19 סעיד אבו פארס נ' מדינת ישראל 20.5.21
  6.   בר"ע (ארצי) 15681-05-21 אורי חן נ' עירית נתניה 11.5.21
  7. סע"ש (תל אביב-יפו) 35351-11-17 מיכאל גלפרין נ' מדינת ישראל 15.5.21
  8. ת"צ (ירושלים) 27770-10-18 מיכל אריאלי נעים נ מדינת ישראל – משרד החינוך 18.5.21
  9. סע"ש (ירושלים) 94-01-18 ניבין עאבדין נ' מדרסת דאר אלמערפה בע"מ 18.5.21
  10. סע"ש (תל אביב-יפו) 48111-06-18 אדיר בנובייב נ' אמפאר סוכנויות רכב בע"מ 4.5.21

מאמרים קרובים