עולם העבודה | אוקטובר 3, 2021
ביטוח לאומי, קסדה, פטיש, דיני עבודה

הדרכות קולית ומצגת 

הרצאה מספר 1 בנושא סיום יחסי עבודה –  סיום יחסי עבודה ופיטורין שלא כדין

העלאת כתב טענות בדיני עבודה

  1. דוגמאות – בקשות שונות והליכי ביניים
  2. דוגמאות – כתבי תביעה
  3. דוגמאות – תיקון כתב תביעה
  4. דוגמאות – כתבי הגנה וכתבי תשובה לתביעה שכנגד
  5. דוגמאות – תצהירים
  6. דוגמאות – סיכומים
  7. דוגמאות – צווי מניעה ועשה
  8. דוגמאות – הודעות ערעור וסיכומי ערעור
  9. דוגמאות – בקשות רשות ערעור

פסיקה של בית הדין הארצי לעבודה

  • התערבות ערכאת ערעור בפסק ידן שניתן בהליך דיון מהיר

  • בעניין בידוד ופיגומים1 נדחתה בקשת רשות ערעור על פסק דין שניתן בהליך דיון מהיר, שכן הבקשה אינה מצדיקה מתן רשות ערעור בניגוד לכלל המנחה של התערבות מצומצמת ביותר בהליכי דיון מהיר, המוגבלת בעיקר למקרים בהם נפלה טעות משפטית בולטת בפסק הדין או טעות משפטית שהשלכותיה משמעותיות והאינטרס בתיקונה עולה על האינטרס בניהול מהיר של ההליך
  • תיקון פרוטוקול דיון

  • בעניין בידוד ופיגומים1 נקבע שמשחלפו למעלה מחודשיים בין מועד הדיון לבין מועד פסק הדין ולא הוגשה בקשה לתיקון פרוטוקול לא תישמע טענה שאין לה בסיס בפרוטוקול.
  • ניכוי שכר

  • בעניין בידוד ופיגומים1 נקבע שלא הוכחו הטענות לפיהן העובד הסכים לניכוי משכרו או כי סכום הניכוי משקף את שוו הסחורה שהעובד ביקש לעשות בה שימוש,  משכך אין מקום להתערב בחיוב המעסיקה להשיב את הסכום שנוכה.
  • התעמרות בעבודה

  • בעניין שלום בן חמו2 נקבע כי כל עובד זכאי לסביבת עבודה ראויה ומכבדת, שההחלטות בה מתקבלות באופן ענייני, ושאין בה פגיעה בכבוד האדם שלו על היבטיו השונים. ביחס לעיגון המשפטי של עילת התעמרות בעבודה כידוע זו טרם מצאה ביטוי בספר החוקים, על אף שכיחות התופעה וחומרתה, ומשכך ניתן לה מענה על ידי בתי הדין לעבודה במסגרת הדין הקיים, לרבות בהתבסס על חובות תום הלב וההגינות בהן מחויב כל מעסיק.
  • כן נקבע כי לא די בעצם התחושה הסובייקטיבית של העובד בדבר פגיעה בו, כנה ככל שתהא, ועדיין נדרש שההתנהגות שנטען כי מהווה התעמרות תהא כזו גם במבחן אובייקטיבי. כאשר נטענת טענה של התעמרות, אין להסתפק בבחינתה העצמאית של כל טענה בנפרד, שכן יש חשיבות גם למכלול הדברים והצטברותם. כיוון שהתעמרות יכולה להתרחש גם כאשר מעסיק או ממונה מטעמו פועלים במסגרת גדרי סמכותם – בחינה של כל טענה במנותק מההקשר הכולל עשויה להוביל להסבר ענייני לכל טענה שהוא לכאורה משכנע, וייתכן שבכך תוחמץ התעמרות שבאה לידי ביטוי בתמונה בשלמותה. כלומר – גם אם המעסיק שיכנע שפעל באופן לגיטימי ביחס לכל אחד מהאירועים בפני עצמו, יש חשיבות גם להצטברות הדברים והשאלה שיש לבחון היא אם הצטרפות המקרים בנסיבות המקרה עשויה ללמד על הפעלה בלתי מידתית של סמכויות ניהוליות כלפי העובד. מצידו השני של המטבע, מובן שלא ניתן להסתפק בטענות "אווירה" כוללניות.

פסיקה של בית הדין האזורי לעבודה

  • פיטורין שלא כדין על רקע התארגנות במקום  העבודה

  • בעניין אתו"ס החיברה לאומנות תרבות וספורט חיפה3 הושב עובד לעבודה לאחר שנמצא כי המעסיקה פיטרה אותו על חברותו בוועד הפעולה ומעורבותו הפעילה בקידום ההתארגנות  עובדי המשיבה. עוד נפסק כי המשיבה לא הרימה את הנטל המוטל עליה על מנת להוכיח שפיטורי המבקש נעשו משיקולים ענייניים. די בכך שלצד שיקולים ענייניים נשקלו גם שיקולים פסולים הנוגעים להיות העובד חבר ועד או פעיל בהתארגנות על מנת להכתים את החלטת הפיטורים ולקבוע שהיא בטלה.
  • פיטורין שלא כדין על בסיס סיבות בדויות

  • בעניין אריאל זבולון4 נקבע כי התובע פוטר מעבודתו בנתבעת מטעמים השונים מאלה שהוצגו לו בהליך השימוע, ומשכך היה השימוע הליך פיקטיבי ועל בסיס שיקולים זרים. מאחר שלא היה טעם ממשי בנימוקים שהובאו לפיטוריו חויבה  הנתבעת לשלם לתובע סך של 70,000 ₪ תוך דחיית בקשתו לאכיפת יחסי העבודה. בנוסף, נקבע הנתבעת תשלם לתובע סך של 30,000 ₪ בגין פיטורין בהעדר שימוע.
  • פיטורין על בסיס שיקולים זרים

  • בעניין אריאל זבולון4 נקבע שנוכח הקושי להביא ראיות פוזיטיביות לשיקולים זרים, הדרך לבחון קיומם היא האם העדרם של אותם שיקולים שומט את הקרקע תחת הסתברותו של מעשה הפיטורים, ובענייננו – האם בלא שיקולים זרים לא ניתן להסביר את ההחלטה לפיטורי התובע. ביה"ד קבע כי לאחר שהוכח כי העילות לפיטורי התובע אין בהן ממש, והנתבעת לא הצביעה על כל טעם אחר, ומשאין חולק שבין הצדדים קיים סכסוך משפחתי ועסקי גדול היקף, די בכך כדי להצביע על כך שמניעים הכרוכים בסכסוך האמור הם שעומדים ביסוד מעשה הפיטורים.
  • ביטול פיטורים על רקע התארגנות

  • בעניין עלי טאלב5 התקבלה בקשת המבקשים למתן צו מניעה זמני לביטול פיטוריהם נוכח התארגנותם.

מראה מקום

  1. בר"ע (ארצי) 17347-09-21 בידוד ופיגומים תעשייתיים בע"מ נ' יאב קוסט 23.9.21
  2. ע"ע (ארצי) 51279-03-19 שלום בן חמו נ' עיריית בת ים 10.9.21
  3. ס"ק (חיפה) 17809-07-21 הסתדרות העובדים הכללית החדשה נ' אתו"ס – החברה לאומנות תרבות וספורט חיפה בע"מ  30.8.21
  4. סע"ש (ירושלים) 31496-01-21 אריאל זבולון נ' מוסך יחזקאל ובניו (2000) בע"מ 10.8.21
  5. סע"ש (תל אביב-יפו) 40191-07-21 עלי טאלב נופל נ' מתקני פסגות בע"מ ( 8.8.21

מאמרים קרובים