עולם העבודה | מאי 28, 2021
  • חוק הגנת השכר, תשי"ח – 1958

  • עיקול, העברה ושעבוד
  • 8 א)  משכר העבודה החדשי לא יהיה ניתן לעיקול, להעברה או לשעבוד סכום השווה לגימלה בשיעור הנקוב בטור ג' בתוספת השניה לחוק הבטחת הכנסה, תשמ"א-1981, שהיתה משתלמת בחודש שקדם לתשלום השכר לאותו עובד לפי הרכב משפחתו אילו היה זכאי לגימלה כאמור; היה הסכום האמור יותר מ-80% משכר העבודה החדשי, יקטן הסכום שאינו ניתן לעיקול, להעברה או לשעבוד כדי 80% משכר העבודה החדשי; לענין זה, "שכר העבודה החדשי" – שכר העבודה החדשי הנותר אחרי ניכוי תשלום אשר המעסיק חייב לנכותו משכר עבודה על פי חיקוק.
  • א1) היה שכר העבודה משתלם על בסיס של יום, יהיה הסכום שאינו ניתן לעיקול, להעברה או לשעבוד משכר העבודה היומי – החלק העשרים וחמישה מהסכום כאמור בסעיף קטן (א)
  • (ב)  סעיף קטן (א) אינו חל על עיקול, העברה או שעבוד לשם תשלום מזונות.
  • (ג)   מקום שהשכר משתלם שלא על בסיס של חודש או של יום, רשאי שר העבודה לקבוע בתקנות הוראות בדבר חלק השכר שאינו ניתן לעיקול, להעברה או לשעבוד.
  • (ה)  קצבה המשתלמת מאת מעסיק או קופת גמל תיחשב כשכר-עבודה לענין סעיף זה; הוראה זו אינה באה לגרוע מהגנה בפני עיקול, העברה או שעבוד, הניתנת לקצבה כאמור על פי חיקוק.
  • (ו)   ההגבלות שבסעיף זה חלות גם על שכר עבודה שבידי לשכת העבודה, שירות בתי הסוהר או   תאגיד כאמור בסעיף 6, שבאמצעותו מבוצע תשלום לעובד, אבל רשאים הם לנכות כל סכום שנתנו לעובד כמקדמה על חשבון שכר העבודה; שולם שכר העבודה באמצעות מוסד בנקאי או חברת הדואר יחולו ההגבלות שבסעיף זה על שכר העבודה שבידיהם במשך חודש ימים מיום ששולם להם.
  • (ז)   הוראה שבחיקוק הנוגדת הוראת סעיף זה לא ינהגו לפיה.

 פירוט הכללים הנוגעים לסעיף 8 לחוק

א. על-פי הוראת סעיף 8 לחוק הגנת השכר חל איסור על העברה או שעבוד או עיקול של מלוא שכר העבודה (למעט עיקול, העברה או שעבוד לשם תשלום מזונות). הוראת הסעיף אף קובעת מהו הסכום שאינו ניתן לעיקול, להעברה או לשיעבוד.

החוק קובע כי משכר העבודה החדשי לא יהיה ניתן לעיקול, להעברה או לשעבוד סכום השווה לגימלה בשיעור הנקוב בטור ג' בתוספת השניה לחוק הבטחת הכנסה, תשמ"א-1981, שהיתה משתלמת בחודש שקדם לתשלום השכר לאותו עובד לפי הרכב משפחתו אילו היה זכאי לגימלה כאמור.

החוק קובע כי אם הסכום האמור יותר מ-80% משכר העבודה החדשי, יקטן הסכום שאינו ניתן לעיקול, להעברה או לשעבוד כדי 80% משכר העבודה החדשי, שהינו השכר הנותר אחרי ניכוי תשלום אשר המעסיק חייב לנכותו משכר עבודה על פי חיקוק.

החוק קובע כי אם היה שכר העבודה משתלם על בסיס של יום, יהיה הסכום שאינו ניתן לעיקול, להעברה או לשעבוד משכר העבודה היומי – החלק העשרים וחמישה מהסכום כאמור בפסקה הראשונה.

החוק קובע כי האמור בפסקה הראשונה אינו חל על עיקול, העברה או שעבוד לשם תשלום מזונות (במקרה כזה חל עיקול על כל השכר).

החוק קובע עוד כי מקום שהשכר משתלם שלא על בסיס של חודש או של יום, רשאי שר העבודה לקבוע בתקנות הוראות בדבר חלק השכר שאינו ניתן לעיקול, להעברה או לשעבוד.

כן החוק קובע כי קצבה המשתלמת מאת מעסיק או קופת גמל תיחשב כשכר-עבודה לענין  האמור.

ההגבלות שבסעיף זה חלות גם על שכר עבודה שבידי לשכת העבודה, שירות בתי הסוהר או  תאגיד כאמור בסעיף 6, לחוק שבאמצעותו מבוצע תשלום לעובד, אבל רשאים הם לנכות כל סכום שנתנו לעובד כמקדמה על חשבון שכר העבודה.

אם שולם שכר העבודה באמצעות מוסד בנקאי או חברת הדואר יחולו ההגבלות שבסעיף זה על שכר העבודה שבידיהם במשך חודש ימים מיום ששולם להם.

החוק מדגיש כי הוראה שבחיקוק הנוגדת הוראת סעיף זה לא ינהגו לפיה.

ב. משהועבר חוב מס הכנסה לשלטונות המס שלא בדרך של ניכוי מס במקור, פשט חוב זה את צורתו כחוב מס הכנסה ולבש צורה של חוב רגיל של עובד למעסיקו, אשר על ניכויו חלות הוראות סעיף 8 לחוק הגנת השכר.

האמור נפסק בעניין סאלחה1.

כדי לראות תוכן רשימה זו עליכם לרכוש מנוי שנתי
רכשתם כבר מנוי?

מראה מקום

  1. ע"ע 1182/01‏ סאלחה נ' מועצה מקומית דיר אל אסד‏, פ"ד לו(2001) 809

מאמרים קרובים