עולם העבודה | פברואר 27, 2022
חישוב, הסכם

תקנות וחוקים חדשים

  1. הודעת עובדים זרים (שיעור ניכוי מהשכר בעד דמי ביטוח רפואי), התשפ״ב-2022
  2. הודעת שירות התעסוקה (תשלומים ממבקש עבודה בקשר לתיווך עבודה), התשפ״ב-2022 
  3. צו הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל) (דחיית המועד הקובע), התשפ״ב-2022

הצעות חוק

  1. הצעת חוק לתיקון דיני העבודה (העלאת שכר המינימום, הוספת יום חופשה והסדר להשלמת שעות חסרות), התשפ״ב-2022
  2. הצעת חוק הגנה על עובדים (חשיפת עבירות ופגיעה בטוהר המידות או במינהל התקין) (תיקון מס' 4) (הארכת תקופת ההתיישנות), התשפ״ב-2022
  3. הצעת חוק עבודת נשים (תיקון מס' 63) (הסדרי עבודה גמישים להורה עצמאי), התשפ״ב-2022 – 25הצעת חוק דמי מחלה (תיקון מס' 6) (חישוב היעדרות לחולים במחלה קשה), התשפ״ב-2022

פסיקת בית הדין הארצי

  • מחדלי חקירה בהליך פלילי בדיני עבודה

  • בעניין השוק היווני1 נקבע כי המבחן למתן משקל למחדלי החקירה בהכרעת הדין הוא האם מחדלי החקירה מקימים חשש כי הגנת הנאשם קופחה, מכיוון שנוצר לו קושי להתמודד עם חומר הראיות נגדו או להוכיח את גרסתו שלו, ולא אם המאשימה הצליחה לעמוד בנטל השכנוע ולהציג ראיות מספיקות להוכחת האשמה.
  • הרשעת מנהל ובעלי חברה

  • בעניין השוק היווני1 – למרות שלמערער 2 היה קשר רופף ביותר בניהול עובדים – נקבע שאין לזכותו בגין העסקת עובדים זרים לא אשרה בתוקף, משהמערער הודה הן בהיותו "מנהלים ובעלים רשום ופעיל" והן בכך שהפר את חובתו לפקח ולעשות כל האפשר למניעת העבירות.  עם זאת, נקבע שיש להסתפק בענישה ללא הרשעה, משיקולים שונים שפורטו בפסק הדין.
  • זיכוי מנהל בעבירה לפי חוק עובדים זרים

  • בעניין אמיל ביירמוב2 ביה"ד זיכה את המערער, שהיה בעל מניות ושימש כמנהל חברה שהיא קבלן כוח אדם, מעבירה של העסקת עובד זר שלא כדין והורה על ביטול הקנס שהושת בגינה, שכן המערער הוכיח את התקיימות הסייג בסעיף 5(ב) לחוק עובדים זרים (המנהל הוכיח שנהג בלא מחשבה פלילית ובלא רשלנות ושעשה כל שאפשר כדי למנוע את העבירה של החברה).
  • השארת הרשעת מנהל על כנה בעניין הפרת חובת עריכת ביטוח רפואי

  • בעניין אמיל ביירמוב2 בית הדין הארצי השאיר על כנה הרשעת המערער, שהיה בעל מניות ושימש כמנהל חברה שהיא קבלן כוח אדם, בעבירה של העסקה ללא ביטוח רפואי וקנס בסך 5,000 ₪, זאת, שכן גם אם ניתנו הנחיות בנוגע לעריכתו ביטוח רפואי במועד קליטת העובד, לא היו הנחיות מספקות ביחס למעקב שוטף אחר תוקפו וכן ביחס לדרך עריכתו לעובד המועסק במקביל במקום עבודה אחר.
  • פיצוי על אי ניצול ימי מחלה

  • בעניין גשר שירותי השיקום3 ביה"ד הארצי הורה על ביטול חיובה של המערערת בתשלום פיצוי בגין אי ניצול ימי מחלה למשיב, על יסוד בחינה קונקרטית של הזכאות להסדר מסוים (בענייננו פיצוי בגין אי ניצול ימי מחלה) מכוח פרשנות מתואמת להוראות הצמדה שנקבעו בהסכם קיבוצי, ועל יסוד ניתוח מארג ההסכמים אצל המערערת ביחד עם ההסכמים בשירות המדינה.
  • פרשנות הסכם הצמדה

  • בעניין גשר שירותי השיקום3 נקבע כי פרשנות הוראות הסכם הצמדה צריכה להיעשות בזהירות המתחייבת מטיבן. הבחינה הזהירה כוללת, בין היתר, את לשון ההסכם, תכליתו האובייקטיבית והערכים שביקש להגשים בראי ההקשר התעשייתי – המפעלי, הענפי והמשקי, התנהגות הצדדים לאחר ההסכם ודרך יישומו בפועל.
  • זכות  לפיצויים

  • בעניין ד.ק.א4 נקבע שככלל הזכות לפיצויי פיטורים היא זכות בסיסית של העובד ורק במקרים חריגים יאשר בית הדין את שלילתם או הפחתתם. על מעסיק המבקש לשלול פיצויי פיטורים מוטל נטל הוכחה כבד.
  • התערבות ערכאת הערעור בממצאים עובדתיים

  • בעניין יוסף ביתן5, נקבע, כי  כלל הוא שאין ערכאת הערעור מתערבת בממצאיה העובדתיים של הערכאה הדיונית המבוססים על התרשמותה הבלתי אמצעית מן העדויות והראיות שהיו בפניה, אלא במקרים חריגים. יש מספר חריגים, שבהתקיימם אין לערכאה הדיונית יתרון על פני ערכאת הערעור. כך, ערכאת הערעור תתערב בממצאי הערכאה הדיונית, בין היתר, כאשר הערכאה הדיונית התעלמה לחלוטין מראיות או לא שמה לב לפרטים מהותיים בחומר הראיות; כאשר הערכאה הדיונית התעלמה מסתירות מהותיות בעדות עליה נסמכה או מסתירות בין העדות עליה נסמכה לבין עדויות אחרות; כאשר נפלה טעות מהותית או טעות 'בולטת לעין' בהערכת המהימנות; במקרים מתאימים רשאי בית המשפט של ערעור להתערב בממצאים, אם מתברר שהערכאה הדיונית התעלמה מראיות שבאו בפניה, או שלא נתנה להן את המשקל הראוי, וכן אם ניתן לקבוע שראיה ששימשה ביסוס לקביעת ממצאים אינה ראויה לאימון מנימוקים מבוררים העולים מחומר הראיות.
  • הבחנה בין פסק דין חלקי להחלטה אחרת

  • בעניין בת שבע קליקשטיין6 נקבע כי המבחן לסיווג הכרעה כ'פסק דין חלקי' או כ'החלטה אחרת', הוא סיום הדיון בסעד שנתבע בכתב התביעה. הכרעה בפלוגתא מסוימת "כשלב ביניים" בדרך להכרעה בסעדי התובענה או חלק מהם, אינה מהווה 'פסק דין חלקי' אלא 'החלטה אחרת'.
  • טעם מיוחד להארכת מועד להגשת ערעור עקב טעות בדין של בעל דין או בא כוחו

  • בעניין בת שבע קליקשטיין6 נקבע שהלכה הפסוקה קבעה כי טעות, ובמיוחד טעות בדין של בעל דין או בא כוחו, אינה בגדר 'טעם מיוחד' להארכת מועד להגשת ערעור. אמנם חל ריכוך בפסיקה זו, ונקבע טעות שבדין יכולה לעלות כדי 'טעם מיוחד', אך זאת בלבד שאין מדובר בטעות מובנת מאליה או בכזו הניתנת לגילוי בבדיקה שגרתית בהוראות הדין. בהתאם לפסיקה, טעות בסיווג החלטה עשויה להוות 'טעם מיוחד' להארכת מועד, בנסיבות שבהן ההבחנה לא הייתה ברורה והצד שכנגד לא הסתמך על סופיות ההליך.
  • זכות טיעון לפני מתן החלטה בעניין פומביות הדיון

  • בעניין אלינור רחמים7 נקבע שלפני מתן החלטה בעניין פומביות הדיון, המכוונת לשינוי במצב הדברים הקיים (לרבות שינוי רמת החיסיון בתיק המתנהל ב"נט המשפט"), על ביה"ד ליתן לצדדים, מבעוד מועד, שהות להגיש עמדותיהם באשר לכוונתו זו.
  • היקף פרסום המותר

  • בעניין אלינור רחמים7 נקבע כי לפי הפסיקה אין לאפשר פרסום, שיותר מאשר יש בו כדי לסייע לציבור לכלכל את צעדיו, יש בו כדי לספק יצר רכילותי-מציצני גרידא. אולם זאת רק כל עוד איסור הפרסום נשען על הוראה מפורשת בדין. העובדה שכבר נעשה פרסום של פסק הדין קמא מהווה שיקול שיש לקחתו בחשבון. יחד עם זאת אין מדובר בהכרח בשיקול מכריע.
  • יזום שינוי החלטות קודמות בעניין פומביות הדיון על ידי בית הדין

  •  בעניין אלינור רחמים7 נקבע כי ביה"ד קמא רשאי היה ליזום על דעת עצמו את שינוי ההחלטות הקודמות שניתנו בקשר לפומביות הדיון, לאחר קבלת עמדת הצדדים. בשאלת הפרסום ובמיוחד בתום ההליך, למשל, בפסיקה נקבע כי יש לפרסם גם פסק דין שניתן בהליך שהתנהל בדלתיים סגורות, אם התכליות שלשמן נסגרו הדלתיים לכתחילה לא מתקיימות עוד, ואף אם תכליות אלה עדיין מתקיימות, יש להורות, אם הדבר אפשרי, על פרסום חלקי, תוך פגיעה מצומצמת ככל הניתן בעקרון פומביות הדיון; על האפשרות של שינוי ההחלטה בעניין פרסום ניתן ללמוד גם מסעיף 70ג(א) לחוק בתי המשפט, לפיו שאלת הפרסום עשויה להשתנות, ללא הגבלת זמן, ואף שלא ביוזמת מי מהצדדים הישירים להליך. אף בפסיקה נקבע כי שאלת הפרסום עשויה להשתנות מעת לעת וכך נעשה בשגרה.

פסיקת בית הדין האזורי

  • שביתת מחאה קצרה ושביתה פוליטית

  • בעניין הסתדרות המורים8 נקבע כי שביתת מחאה קצרה היא לגיטימית ולא תיחשב לשביתה פוליטית אסורה בנסיבות שבהן מטרת השביתה הינה להביע את מצוקת העובדים בנושא מסוים, ובפרט כשמדובר בטענת העובדים על כך שמעסיקם אינו דואג לסביבת עבודה בטוחה.
  • מתן היתר לשביתה בהעדר הכרזה על סכסוך עבודה

  • בעניין הסתדרות המורים8 נקבע שבפסיקת בתי-הדין נקבע פעם אחר פעם כי גם בהיעדר הכרזה על סכסוך עבודה ייתכנו מצבים שבהם לא יינתן צו למניעת שביתה.
  • קיום הידברות טרם נקיטת צעדים אירגוניים

    בעניין הסתדרות המורים8 נקבע כי טרם נקיטה בצעדים ארגונים, יש למצות את עקרון ההידברות בין הצדדים, כולל בכל הנוגע להחלטות בתחום הבטיחות, המשפיעות באופן אינהרנטי על סביבת העבודה. במקרה זה, לא התנהלה בין הצדדים כל הידברות בימים האחרונים. בנסיבותיו של עניין זה, נכון יהיה להורות לצדדים לקיים ביניהם הידברות אינטנסיבית.

  • לשון רע

  • בעניין ילנה מיניאיייב9 ייחסה הנתבעת לתובעת, שהינה  מלצרית, גרירת עובדת אחרת לקטטה, היתכנות לבעיות פסיכולוגיות וזהירות מפני העסקה בעתיד אצל מעסיקים אחרים. נקבע שהדברים כאמור שנכתבו בפוסט ביחס לתובעת, בפני מספר לא קטן של קוראים, מהווים 'לשון הרע' כמשמעותה בסעיף 1 לחוק למניעת לשון הרע. כן נקבע שלא עומדת לנתבעת הגנות הקובעות בסעיף 13(5) לחוק (חיסיון על מי שהוא צד להליך שיפוטי כאשר הפרסום נעשה במהלך ההליך השיפוטי); סעיף 14 לחוק (אמת בפירסום); וסעיף 15 לחוק (הגנת תום הלב).
  • חיוב עובד בפיצוי לא ממוני

  • בעניין שמעון פרץ10 נפסק לחובת עובד שגנב פיצוי כספי בסך של 50,000 ₪ בגין נזק בלתי ממוני, מנגד, נקבע שאין לחייב העובד בפיצוי ממוני מששיעור הממוני נזק לא הוכח.
  • פנסיה גם למי שהמשיך לעבוד אחרי גיל פרישה

    בעניין יגל ימנר11 נקבע כי בצו ההרחבה בדבר פנסיית חובה הוחלה החובה לבצע הפרשות לפנסיה גם עבור מי שהמשיך בעבודתו לאחר גיל פרישת חובה. מתחולת הצו הוחרג מי שפרש מעבודתו בגיל פרישת חובה ומקבל קצבה, למעט קצבאות מהמוסד לביטוח לאומי.

נציבות שירות המדינה

  1.  כללי שירות המדינה (מינויים) מסירת ידיעות ותעודות רפואיות במצב חירום נגיף הקורונה
  2.  נוהל סיום העסקה בהסכמה
  3. הנחיית נציב שירות המדינה והממונה על השכר והסכמי עבודה במשרד האוצר בעקבות החלטת ממשלה לצמצום שיעור העובדים
  4. הסדרי ניהול משאבי אנוש של עובדי המינהל האזרחי ועובדי מינהלת תיאום וקישור עזה
  5. חוזר פסיקה דצמבר 2021
  6. יישום הנחיית נציב שירות המדינה בני משפחה מטפלים
  7. מענק בגין הטלת מטלות ותפקידים על עובדים בנוסף לתפקידם במערכת הבריאות הממשלתית
  8. עדכון בדבר דיווחי היעדרות בגין ביצוע בדיקות קורונה
  9. עדכון תעריפים לתשלום בגין הדרכת סטודנטים במקצועות פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק ועוד
  10.  הסדרים למניעת חשש לניגוד עניינים – הבהרה
  11. צבירת ימי חופשה שלא נוצלו בגין הקורונה – הנחיות מעודכנות לשנים 2020-2022
  12. צמצום שיעור העובדים ל- 50 אחוז – עדכון
  13. תקשיר – מעודכן 31.1.2022
  14. עובדי הפרא רפואיים- הכרה בותק בגין תקופות עבודה הקודמות למועד ההסמכה במקצוע‏

רשות האוכלוסין וההגירה

  1. 5.2.0080 – נוהל זמני לטיפול במתן מעמד לבן זוג תושב אזור הנשוי לאזרח
  2. הודעה על המשך יישום הדרגתי של ההסכם הבילטראלי עם הפיליפינים בענף הסיעוד הביתי
  3. הערכות לכניסת העובדים זרים מירדן באזור אילת
  4. מכסות ההבאה ללשכות בסיעוד – תחשיב לרבעון רביעי 1.3.2022-31.5.22
  5. מתווה כניסת עובדים זרים לישראל לענף מוסדות סיעוד בתקופת מגפת הקורונה
  6. פנייה לקבלת עמדות הציבור
  7. THE FOURTH PROTOCOL FOR FINANCIAL COOPERATION BETWEEN THE GOVERNMENT OF THE PEOPLE'S REPUBLIC OF CHINA AND THE GOVERNMENT OF THE STATE OF ISRAEL

משרד האוצר ורשות המסים

  1. הושגו סיכומים בדרך להסכם קיבוצי לעובדי ‏יחידת שעמ ברשות המסים
  2. הנחיות והבהרות בעקבות החלטת הממשלה לצמצום שיעור העובדים השוהים בו-זמנית במקום העבודה
  3. הסכמי המסגרת לשנים 2017-2013 – עדכון תוספת השכר השקלית בעקבות עליית מדד המחירים לצרכן
  4. הקשר בין מקום המגורים והמוביליות הבין דורית בשכר
  5. השתתפות המעסיק בתשלום בגין ארוחות לעובדים – סכום מירבי
  6. ביטול היטל עובדים זרים

המוסד לביטוח לאומי

  1. חוזר שינוי גיל הפרישה לנשים והשינוי בדמי האבטלה סופי
  2. אגרת 435 א שילוב סטודנטים לעבודה סוציאלית כבקרים
  3. אגרת 454 – אישורים למס הכנסה לשנת 2021
  4. חוזר 1541ב תשלום רטרואקטיבי

מראה מקום

  1. ע"פ (ארצי) 10383-04-21 השוק היווני בע"מ נ' מדינת ישראל 31.1.22
  2. ע"פ (ארצי) 41418-03-21 אמיל ביירמוב נ' מדינת ישראל  31.1.22
  3. ע"ע (ארצי) 23717-04-21 גשר שירותי השיקום התעסוקתי של ישראל- הקדש ציבורי נ' יעקב פינקלשטיין 3.2.22
  4. ע"ע (ארצי) 4033-04-21 ד.ק.א. ניקיון ורעיון בע"מ נ' ויטאלי יאקושנקו 8.2.22
  5.   עב"ל (ארצי) 22515-04-21 יוסף ביתן נ' המוסד לביטוח לאומי 30.1.22
  6. ע"ע (ארצי) 21795-12-20 בת שבע קליקשטיין נ' תיפארת עם ישראל בע"מ 15.2.22
  7. עב"ל (ארצי) 43060-07-21 אלינור רחמים נ' המוסד לביטוח לאומי 14.2.22
  8. ס"ק (תל אביב-יפו) 58925-01-22 מדינת ישראל נ' הסתדרות המורים בישראל 28.1.22
  9.  סע"ש (תל אביב-יפו) 57837-11-18 ילנה מיניאייב נ' ילנה קלוז`סקיה 28.1.22
  10. סע"ש (תל אביב-יפו) 38352-01-17 שמעון פרץ נ' איתן ישכר  2.2.22
  11. סע"ש (תל אביב-יפו) 40078-02-18 יגאל ימנר נ' ארגוב הנדסה וסחר (1994) בע"מ 14.2.22

מאמרים קרובים