עולם העבודה | אוקטובר 10, 2021

הדרכה בנושא פיצויי פיטורים 

להדרכה קולית ומצגת לחצו – כאן.

עדכון כללי

  1. נוהל נשיאת בית הדין הארצי לעבודה בהליכי הידברות בסכסוכים קיבוציים
  2. דוח הוועדה לבחינה וגיבוש המלצות בנוגע למתכונת סכסוכי עבודה בבתי הדין לעבודה

פסיקה של בית הדין הארצי לעבודה

  • השתת חיוב על עובד בגין מעשה גניבה וחיוב בנזק בלתי ממוני/עונשי

  • בעניין עמאר שמא1 נקבע שבהעדר הוכחת עצם קיומו של הנזק הנטען (גניבה ממעסיק) או כימותו נדחתה תביעת מעסיק לקבלת פיצוי כספי בגין מעשי הגניבה של העובד. עם זאת, ביה"ד לא מצא מקום להתערב בפיצוי בגין נזק בלתי ממוני עקב "גניבת הובלות" בו חויב העובד בסך 50,000 ₪, נוכח ההתנהלות הקשה של העובד והשלכותיה. נקבע שבפסיקת הפיצוי בגין נזק לא ממוני במקרים מעין אלה, קיימת, בין היתר, לאור התחשבות בקושי הראייתי להוכיח את נזקי המעסיק ולצדה פגיעה ולו חלקית בכיסו של העובד הסורר כמו גם רצון ליצור הרתעה לעתיד.
  • חיוב עובד בגין רווחים הצומחים לו ממעשה הגניבה והפרת חובת אמונים

  • בעניין עמאר שמא1 נפסק כי בעניין אבנון נקבע על ידי בית המשפט העליון, כי רווח שהופק כתוצאה מהפרת חובת אמון יש לשלול מן המפר ולהעביר לאדם שכלפיו הוא חב חובת אמון, וזאת ללא קשר לשאלה אם הדבר בא על חשבון המוטב, או אם המוטב סבל הפסד או נזק. לדעת בית הדין הארצי מדובר באמצעי אפשרי נוסף במקרים המתאימים להתמודדות עם הפגיעה במעסיק ולהרתעת העובד מפני מעשים מעין אלה. 
  • פיצוי המושת על עובד הנוטש מקום עבודה ללא הודעה מוקדמת

  • בעניין עמאר שמא2 נקבע כי תרופתו של עובד או מעסיק בגין סיום יחסי עבודה באופן פתאומי תהיה, ככלל, על פי חוק הודעה מוקדמת (תשלום שווי הודעה מוקדמת שהיה צריך לתת) ולא בגובה הנזקים שנגרמו לאחד הצדדים כתוצאה מכך. אף אם בנסיבות חריגות, כפי שנקבע בעניין פרבר, ניתן לחייב עובד לפצות מעסיק בגין התפטרות ללא הודעה מוקדמת תוך גרימת נזק כבד למעסיק, שיש בה "הפרה רבתי של חובת הנאמנות שבה מחויב עובד למעבידו", לא נמצא כי בנסיבות העניין זכאי המעסיק בפיצוי בגין אי מתן הודעה מוקדמת העולה על הפיצוי הקבוע בחוק הודעה מוקדמת.

פסיקת בית הדין האזורי

  • יחסי עובד מעביד ופיטורין שלא כדין

  • בעניין אבהרם גרינבלט3 נפסק לקבלן עצמאי, שנקבע שהינו עובד, פיצוי בגין פיטורים שלא כדין בסך 50,000 ₪ בגין פגמים שנפלו בהליך פיטוריו.

מראה מקום

  1. ע"ע (ארצי) 44882-12-19 עאמר שמא נ' תופיק שיך 29.9.21
  2. ע"ע (ארצי) 44882-12-19 עאמר שמא נ' תופיק שיך 29.9.21
  3. סע"ש (תל אביב-יפו) 63323-03-18 אברהם גרינבלט נ' שמים ירוקים (עיצוב סביבה טבעית) בע"מ  2.9.21

מאמרים קרובים