עולם העבודה | אוקטובר 17, 2023

תמצית הכללים

  1. פירוט הכללים הנוגעים לסעיף 10 (א) לחוק חופשה שנתית
    1. עובד היוצא לחופשה זכאי לקבל שכרו הרגיל בגין ימי היעדרות.
    2. אין בתשלום המכונה בתלוש השכר "דמי חופשה" בלי שהעובד יצא לחופשה, כדי להוות תשלום מכוח החוק.
  2. פירוט הכללים הנוגעים לסעיף 10 (ב) לחוק חופשה שנתית
    1. בסיס החישוב של ימי החופשה לפי סעיף 10(ב) לחוק הינו קלנדרי (חלוקה ל-30 ימים).
    2. עובד ששכרו משתלם בחלקו על פי מרכיב קבוע ובחלקו האחר בעמלות המחושבות על פי מחזור המכירות או הרווחים יחושבו דמי החופשה על פי השכר בשני המרכיבים.
    3. בסיס השכר לעניין דמי חופשה ופדיון חופשה רחב יותר מזה של פיצויי פיטורים והוא כולל גם תשלום פרמיות.
    4. בענף תעשייה פרמיה נכללת באופן חלקי בשכר לחופשה.
    5. "תוספות משמרות" ששולמה באופן סדיר ועל פי תכנון קבוע הינה חלק מהשכר הקובע לתשלום חופשה.
    6. בתשלום החופשה אין לכלול החזר הוצאות.
    7. תוספת כוננות אינה חלק מהשכר לחופשה.
    8. תשלום שעות נוספות (כולל שעות נוספות גלובליות) אינו חלק מהשכר לתשלום דמי חופשה.
    9. פרמיה המבוססות לא רק על שעות רגילות אלא גם על שעות נוספות מדווחות אינה חלק מהשכר לחופשה, וזאת גם בשים לב שהעובדים קיבלו תנאי פרישה מיטיבים.
    10. את הדיבור "שעות עבודה רגילות" יש לפרש בהקשר לאותו עובד שאת שכר עבודתו לעניין דמי חופשה באים לחשב ולא בהקשר לנורמות של שעות במשק או בענף.
    11. הוראות הסעיף חלות אך ורק לגבי חופשה לפי החוק ואינן חלות על מכסות חופשה הסכמיות.
    12. תשרים (דמי שירות) למלצר שלא שולמו ישירות על ידי מעסיק, אינם חלק משכר העבודה לענין דמי חופשה מאחר שלא מהווה "תמורה המשתלמת לעובד על ידי המעביד".
    13. הביטויים "חודשי עבודה לא מלאה" ו"עבודה מלאה ביותר" שבהוראת סעיף 10(ב)(2) לחוק, מכוונים להיקף עבודתו של העובד במהלך רבע השנה שקדמה לימי חופשתו, ולא להיקף השתכרותו.
כדי לראות תוכן רשימה זו עליכם לרכוש מנוי שנתי
רכשתם כבר מנוי?

י. את הדיבור "שעות עבודה רגילות" יש לפרש בהקשר לאותו עובד שאת שכר עבודתו לעניין דמי חופשה באים לחשב ולא בהקשר לנורמות של שעות במשק או בענף.

האמור נפסק בפסק הדין בענין בתי הזיקוק חיפה בע"מ1.

יא. הוראות הסעיף חלות אך ורק לגבי חופשה לפי החוק ואינן חלות על מכסות חופשה הסכמיות.

בבג"צ בתי הזיקוק2 נפסק שאם זוכה עובד על הסכם קיבוצי או אחר לחופשה נוספת, רשאים הצדדים לקבוע את דמי החופשה בעד הימים הנוספים לפי רצונם.

כך בעניין קואופרטיב3 נפסק שהמונח "שכרו הרגיל" של העובד לעניין תשלום דמי חופשה ופדיונם, מתכוון למצב שבו משולמים "דמי חופשה" או "פדיון חופשה" מכוח החוק, ולא מכוח הסכם המעניק זכויות עודפות לעניין תשלום דמי חופשה או פדיונם.

יב. תשרים (דמי שירות) למלצר שלא שולמו ישירות על ידי מעסיק, אינם חלק משכר העבודה לענין דמי חופשה מאחר שלא מהווה "תמורה המשתלמת לעובד על ידי המעביד".

ראו פסק הדין בענין גמיל מחמוד אלשויש4. באותו עניין אישר בית המשפט העליון את קביעת בית הדין הארצי לעבודה, כי תשר שקיבל טבח אינו חלק משכר עבודתו לעניין דמי חופשה לפי סעיף 10 לחוק חופשה שנתית.  שם מדובר היה בסכום שהמלצרים הפרישו לטובת הטבח מכספים שקיבלו כתשר ולא בתשר שהתקבל אצלו ישירות מהלקוח5.

ודוק – פסיקה זו ניתנה  לפני פסיקת בית הדין הארצי בעניין עומרי קיס6 שקבעה שתשרים הינם חלק משכר העבודה של העובד ובגינם יש לשלם זכויות סוציאליות.

יג. הביטויים "חודשי עבודה לא מלאה" ו"עבודה מלאה ביותר" שבהוראת סעיף 10(ב)(2) לחוק, מכוונים להיקף עבודתו של העובד במהלך רבע השנה שקדמה לימי חופשתו, ולא להיקף השתכרותו.

ראו פסק הדין בענין רות צרויה7. בית הדין הארצי לעבודה הטעים באשר לתכלית החוק כי "לא השכר הגבוה הוא התכלית. ניצול ימי החופשה הוא העומד לנגד עיני המחוקק, ובאופן שלא יצא העובד נפגע בשכרו עקב חופשתו. לא מצאנו בהוראת הסעיף כוונה לדאוג לעובד במובן זה שהשתכרותו תהיה גבוהה ביותר דווקא בימי חופשתו ".

כן בענין דפנה אקרמן8 נפסק כי את השכר הקובע לצורך חישוב דמי החופשה יש לחשב על בסיס שעות העבודה בפועל ולא על בסיס תיאורטי.

מראה מקום

  1. דב"ע ל/1-1 בתי הזיקוק חיפה בע"מ נ' אליעזר הלל,  פד"ע ב 155; ראו גם בגץ 148/71 בתי הזיקוק בחיפה בע"מ נ' בית-הדין הארצי לעבודה כו(1) 018; עב(ת"א) 33246/97 בני הראל נ' מקורות חברת מים לישראל , 15.8.01
  2. בג"צ 148/71 בתי הזיקוק בחיפה בע"מ נ' בית הדין הארצי לעבודה ואח', פ"ד כד (1) 18
  3. ע"ע (ארצי) 411/06 קואופרטיב התבור אגודה שיתופית חקלאית לתובלה בע"מ נ' עקיבא יחזקאל, 14.10.07
  4. דב"ע לא/3-2 גמיל מחמוד אלשויש נ' מוסא סלים אלכורדי נ' בית הדין הארצי לעבודה ואח' פ"ד ג(1) 003 כן ראו: בג"ץ 403/71 מוסה סלים אלכורדי נ' בית הדין הארצי לעבודה ואח' פ"ד כו (2) 66
  5. ראו התייחסות נוספת לפסקי הדין שלעיל בבג"ץ 2105/06 אסתר כהן נ' המוסד לביטוח לאומי ואח', 27.6.10
  6. עבל (ארצי) 44405-10-15 עומרי קיס – המוסד לביטוח לאומי 26.3.18
  7. ע"ע (ארצי) 718/07 רות צרויה ואח' נ' מגוון אירועים בע"מ, 23.9.08
  8. ע"ע (ארצי) 228-08‏ ‏ דפנה אקרמן נ' אמאב צעצועים בע"מ, 6.7.10

מאמרים קרובים