עולם העבודה | אוקטובר 2, 2022
דיני עבודה, חוזה, הסכם

מאמרים חדשים שהועלו לאתר

  1. הסכם קיבוצי לאישרור ולמניעת חריגות שכר
  2. חוק יסודות התקציב, התשמ"ה- 1985

צווי הרחבה חדשים

  1.  צו הרחבה בשירות המוקד והסיור 2022
  2.  צו  הרחבה בעניין תשלום שכר בשל נזק מלחמה ונזק עקיף (מבצע שומר החומות) 2022

פסיקת בית הדין הארצי לעבודה

  • מסירת הצהרה בדבר אי המצאות מסמך שמעוררת פליאה

  • בעניין שלמה א.אנגל1 נקבע כי, ככלל, גם כאשר הצהרת בעל דין כי מסמך במסגרת הליך גילוי מסמכים אינו ברשותו מעוררת פליאה אין להפוך את הליך גילוי המסמכים למעין "משפט זוטא". אמנם, ההלכה הפסוקה קבעה סייג לפיו כאשר ברור שבעל דין אינו דובר אמת באומרו כי מסמך כלשהו אינו בידיו או בשליטתו, או אז מוסמך בית המשפט לחייב את בעל הדין לגילוי המסמך בהליך של גילוי. אולם, הדברים אמורים בכך ש"ברור שבעל דין אינו דובר אמת". מידת הבהירות הנדרשת בשלב זה הינה מעבר לפליאה, ולמעשה נדרשת עוצמה כזו המאפשרת מתן צו שיפוטי לגילוי המסמך על כל המשתמע מכך או מחיקת התובענה שהיא סנקציה חריפה ומרחיקת לכת. מתן צו שתכליתו בדיקה אם בעל הדין דובר אמת (במקרה זה מסירת שמו של רואה החשבון של המעסיקה וזימונו לעדות) נוכח פליאה שמעלה טענתו בדבר העדר המסמך, חורגת מגדרי סייג מצומצם זה, וטמון בו הסיכון להפיכת הליך הגילוי להליך הוכחות. בפני המבקשת פתוחה הדרך להפעיל את הכלים הדיוניים העומדים לרשותה במסגרת הליך ההוכחות.
  • ביקורת שיפוטית על החלטות לפי חוק למניעת הטרדה מינית במקום עבודה

  • בעניין אוניברסיטת חיפה2 נקבע שלבתי הדין לעבודה סמכות לבצע ביקורת שיפוטית על החלטות הממונה ו/או המעסיק באשר לטיפול בתלונות על הטרדות מיניות במקום העבודה, או שקשורות ליחסי העבודה, וביקורת על הליכי הבירור הפנימיים שביצעה האחראית אינה דומה להליך ערעור בו נבחנת ההחלטה עצמה, אלא דומה יותר לערעור מנהלי בו נבחן אופן הפעלת שיקול הדעת של המעסיק. נקבע שבהעדר פגם בהתנהלות המשיבה בבירור טענות המערערת להטרדה מינית מצד המערער, אין לחייבה בגין הפרת הוראות החוק והתקנות, ואף אין לחייבה בפיצוי בגין נזק נפשי שנגרם למערערת.
  • זכות עמידה בערעור קיימת למי שהיה צד להליך מושא הערעור

  • בעניין אוניברסיטת חיפה2 נקבע שלמי שלא היה בעל דין בערכאה הקודמת לערער על פסק הדין, תעמוד זכות ערעור להליך שבו ניתנה ההחלטה שפגעה בו, בהתקיים שני תנאים מצטברים: התנאי הראשון, שהתקיים בעניינו הליך, כלומר שתינתן "החלטה משפטית הקובעת סופית את המצב המשפטי בין צדדים בשאלה מסוימת אחרי שצד אחד טען, מקודם, שיש לו זכות לקבל את ההחלטה הזאת". התנאי השני הוא שההליך הסתיים בהכרעה שיפוטית הפוגעת בזכות ההופלדיאנית שלו, כלומר שפסק הדין "שינה את מערך הזכויות שהיו נתונות לנפגע או לחובות שחלו עליו לאחר נתינתו". זכות העמידה בערעור קיימת למי שעמד בתנאים הנ"ל, בעוד שפגיעה בשמו הטוב של אדם אינה מקימה זכות זו.

פסיקה של בתי הדין האזוריים לעבודה

  • דחיית תובענה ייצוגית בעניין סל הבריאות

  • בעניין עליזה לב3 ביה"ד דחה בקשה לאישור תובענה ייצוגית נגד שירותי בריאות כללית  שבמסגרתו נעשה תקיפה גם של מכרז, משום שנמצא הדרך היעילה וההולמת לדון במחלוקת לא בדרך של תובענה ייצוגית אלא בדרך של תקיפה בבימ"ש לעניינים מנהלים.
  • תחרות בין ארגונים על תשלום דמי חבר

  • בעניין ארגון העיתונאים4 נדונה, במסגרת הליך זמני, תחרות בין ארגונים באשר לניכויי דמי חבר משכר העובדים.
  • חובת קיום מכרז בקידום הדורש מכרז

    בעניין הסתדרות  האוניבריסטה העברית5 נקבע כי מינוי עוזרו של נשיא האוניברסיטה לתפקיד מנהל היחידה לתשתיות באוניברסיטה אינו מהווה ניוד לגיטימי ולפי ההסכמות בעניין איוש משרות במשיבה, אלא מדובר בקידום הדורש מכרז. נקבע שקיימת חשיבות רבה בפסיקה לעניין קיומו של מכרז בשירות הציבורי, כאשר במקרה זה אין מדובר אך בניוד אלא בקידום של ממש.

  • פגיעה בזכות השביתה

  • בעניין צ'אלנג' איירלינס6 נקבע ששימוש בחכירות רטובות להפחתת נזקי השביתה עומד בניגוד לעקרון האיזון ההולם בין זכות השביתה לזכות המעסיק לצמצם את נזקיו שכן הוא עושה שימוש בגורם חיצוני לחברה כדי לבצע את עבודתם של העובדים השובתים. לאור כל האמור, ניתן צו זמני האוסר על המשיבה, עד להחלטה אחרת, לבצע חכירות רטובות ולעשות שימוש במטוס האלפא.

מראה מקום

  1. בר"ע (ארצי) 3685-09-22 שלמה א. אנגל בע"מ נ' בן ציון גיני מנשה 5.9.22
  2. ע"ע (ארצי) 40699-02-21 פלוני נ' אוניברסיטת חיפה 5.7.22
  3.  ת"צ (תל אביב-יפו) 31905-06-18 עליזה לב נ' שירותי בריאות כללית 7.8.22
  4.  ס"ק (ירושלים) 17922-06-22 ארגון העיתונאים בישראל נ' כאן-תאגיד השידור הציבורי הישראלי  28.8.22
  5.  ס"ק (ירושלים) 34978-02-22 הסתדרות העובדים הכללית החדשה מרחב ירושלים נ' אוניברסיטה העברית 23.8.22
  6. ס"ק (תל אביב-יפו) 45852-08-22 הסתדרות העובדים הכללית החדשה נ' צ'אלנג' איירלינס (ישראל) בע"מ  3.9.22

מאמרים קרובים